Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news-stoc.telia.net!news-stoa.telia.net!telia.net!newsfeed.tpinternet.pl!at
lantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "... z Gormenghast" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Uwaga! Post Magdy N - wojsko
Date: Wed, 9 Apr 2003 15:05:40 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 49
Message-ID: <b...@g...h3905390a.invalid>
References: <20030409084144.BSEN11943.viefep14-int.chello.at@jupiter>
<3...@2...17.138.62> <b70tnj$1t9$1@nemesis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pa210.jeleniag.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1049901766 12113 213.76.84.210 (9 Apr 2003 15:22:46 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 9 Apr 2003 15:22:46 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:196416
Ukryj nagłówki
"Duch" w news:b70tnj$1t9$1@nemesis.news.tpi.pl...
/.../
> A media tworza klimat - ten glupi, tamten nie, a to zwykla papka dla tlumu,
> po to zeby nam wtloczyc przygotowana wczesniej przez socjotechnikow
> opinie, zebysmy potem jedli z reki.
> Co my mozemy widziec o takiej operacji wojskowej?
> I jeszcze oceniac czy jest glupio przeprowadzona czy nie?
> Duch
Sądzę Duchu, że ta "wczesniej przygotowana przez socjotechików opinia"
wcale nie jest tu ani konieczna ani potrzebna. Owszem, bez watpienia są
sytuacje, w których sama informacja jest narzędziem walki (nikt tego nie
ukrywa). Od lat uczymy się, że informacja jest pieniądzem, a posiadanie
jej potencjalnym bogactwem. Ucząc się konkretów o tym swiecie zdobywamy
informacje czyli potencjalne bogactwa.
Dla mediów, taką pierwotną informacją jest wiedza, jak zdobywać i jak
wykorzystywać informacje. Media nie mają na celu niczego innego jak tylko
jak najl;epiej wykorzystać swoją wiedzę o zdarzeniach. Nikt nie kontroluje
mediów jako całości (Stwórca?;)), pilnując aby interes rzetelnej informacji
docierającej do odbiorców był zachowany. No niestety. To sami odbiorcy
muszą sobie we własnych głowach budowac filtry, dokonywać weryfikacji,
selekcji, oddzielania ziarna od plew i nikt za nich tego nie zrobi.
A każdy dziennikarz który stał się posiadaczem jakiejkolwiek informacji
czuje się zobowiązany (i słusznie) do jej ujawnienia szerokiemu ogólowi!
Jeżeli teraz zdarzy się, że na wiadomej wojnie swój zbombarduje swego,
a zaraz za czołgami jadą w dżipach przedstawiciele dziesiątków stacji
telewizyjnych, to jedno zdarzenie jest rozdmuchiwane do miary wydarzenia
dnia lub więcej (jesli nie zdarzy się cos nowego). I wszystko jest w porządku
pod warunkiem, że odbiorcy zdaja sobie sprawę z tego co piszesz wyżej,
a mianowicie, że:
> /.../ ta wojna jest bardzo skomplikowana i bierze tam udzial iles tysiecy
> zolnierzy, setki czolgow, dziennie jest wykonywanych iles set akcji -
> raz na jakis czas zdarzy sie pomylka i tyle.
To jest sedno sprawy. Każdy powinien robić swoje w tym łańcuchu przekazu.
Politycy sterują, wojska wojują (abstrahuję od zasadnosci wojny),
dziennikarze filmują, stacje telewizyjne nadają, oglądacze oglądają.
Pytanie tylko czy wszyscy działają świadomi swych praw i obowiązków,
szczególnie w odniesieniu do tych ostatnich, czyli szerokiego grona
oglądaczy, dla których, w duzej części refleksja jest czymś nieznanym.
Pozdrawiam
All
|