Weekendowe smakołyki.

151. Data: 2010-10-19 20:52:32

Temat: Re: Weekendowe smakołyki.
Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Qrczak" <q...@o...pl> wrote in message news:i9kqlo$v0q$1@news.onet.pl...
> Dnia 2010-10-19 12:56, niebożę medea wylazło do ludzi i marudzi:

> Nieśmiało wtrącę, że jest jeszcze Led Zeppelin.
>
> Qra

Ale kluchy są od sterowca, a nie od grafa, mimo to rozmarzyłem się. Może coś
wymyślę i nazwę Hrabia Sas? Jeszcze jedno dziecko z Sylą?

152. Data: 2010-10-19 21:46:12

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

> U mnie od dziś też. Właściwie nie wiem, dlaczego powtarzałam za Litwinami
> niemieckie nazwisko, skoro taka ładna jest nasza polska nazwa TEGO SAMEGO.

Cepeliny aka kartacze są kwalifikowana postacią pyz z mięsem - nie każda
pyza mięsem nadziewana to cepelin, wymagany jest określony kształt i
wielkość. To tak samo jak z kwaśnicą i kapuśniakiem - kwaśnica _jest_
kapuśniakiem ale nie każdy kapuśniak to od razu kwaśnica...

--
Darek

153. Data: 2010-10-19 22:00:50

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> U nas w Polsce Świętokrzyskiej to czarne to się GAŁY nazywa, a kluski
> śląskie są właśnie bielutkie, bo z samych gotowanych ziemniaczków i jeszcze
> z mąką ziemnaczaną, o:

Nie znasz. Gały - sądzę że chodzi o klasyczne pyzy, te z dołeczkiem żeby
się miał gdzie tłuszcz (a i skwarka czasem) zmieścić jak już na talerzu
omastą polejemy. Natomiast kluski czarne aka kluski żelazne to zupełnie
inna para kaloszy - są to kluski _kładzione_ z ziemniaków i maki
zbożowej, czasem (ale to już ułatwienie lekko niezgodne z pierwotnym
pochodzeniem tej potrawy) z dodatkiem jaj. Zagęszczenie masy jest tu
robione przez dodatek mąki a nie jak w przypadku pyz - przez odciśnięcie
części wody i zawrócenie zdekantowanego krochmalu.

--
Darek

154. Data: 2010-10-19 22:07:05

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 20 Oct 2010 00:00:50 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Nie znasz. Gały - sądzę że chodzi o klasyczne pyzy, te z dołeczkiem żeby
> się miał gdzie tłuszcz (a i skwarka czasem) zmieścić jak już na talerzu
> omastą polejemy.

Nie - świętokrzyskie gały to takie czarne niewielkie kulki z samych
surowych ziemniaków, bez nadzienia.
A kluski sląskie to te wyżej opisane, bielutkie.

155. Data: 2010-10-19 22:08:31

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Misiek napisał:

> O toto mi chodzilo, tylko... 3-4 godzin? Toc ze szpondra trociny zostana...
> a co to to "oczko" ?

Widać Ikselkowe "powoli" oznacza tzw. "zimne gotowanie" czyli zagotować,
odstawić i trzymać w temperaturze rzędu 90 stopni bez wrzenia. Ponoć
znakomite efekty daje choć to zabawa dla cierpliwych - czasy gotowania
mięsa wychodzą właśnie takie.

--
Darek

156. Data: 2010-10-19 22:14:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 20 Oct 2010 00:08:31 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Widać Ikselkowe "powoli" oznacza tzw. "zimne gotowanie" czyli zagotować,
> odstawić i trzymać w temperaturze rzędu 90 stopni bez wrzenia.

Takie delikatne bulkanie/falowanie i to niecałkiem przykryte (wody dolewam
parę razy) - temperatury to ja raczej nie mam możliwości zmierzyć, ale coś
koło tego będzie.

> Ponoć
> znakomite efekty daje choć to zabawa dla cierpliwych - czasy gotowania
> mięsa wychodzą właśnie takie.

Otóż to.

157. Data: 2010-10-19 22:24:12

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Misiek napisał:

> Blad w rozumowaniu
> tatar jest podawany i JEDZONY na surowo
> Befsztyk - zaleznie od stopnia wysmazenia, ale nigdy nie jest SUROWY :-)

Tylko odpowiednio wysmażony.

"Trzymaj mięso w jednej ręce a drugą pokaż mu rozżarzony węgiel; to
uczyniwszy, podaj na stół, słyszysz?"

--
Darek

158. Data: 2010-10-19 22:29:29

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Panslavista napisał:
> "Misiek"<p...@o...pl> wrote in message

> Befsztyk i tatar powinny być ze struganego mięsa.

Befsztyk w ogóle nie powinien być z mięsa rozdrabnianego. Befsztyka nie
należy nawet młotkiem rozbijać - rozgniata się go ręką!

A tatar - owszem, najlepsza postać to skrobany, jest też wersja tatara
bitego (tłuc młotkiem kuchennym aż się na papkę rozpadnie). Tatar
mielony jest zazwyczaj zbyt mazisty - jeśli już w ogóle mielić to przez
specjalne sitko do tatara (większe oczka ale mniejsze jak do kiełbas) i
najlepiej specjalnym, trójostrzowym nożem (czteroostrzowe za drobno tną).

--
Darek

159. Data: 2010-10-19 22:34:23

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 20 Oct 2010 00:29:29 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Befsztyk w ogóle nie powinien być z mięsa rozdrabnianego. Befsztyka nie
> należy nawet młotkiem rozbijać - rozgniata się go ręką!

P. się pomyliło z rumsztykiem chyba.

> [...]
> specjalne sitko do tatara (większe oczka ale mniejsze jak do kiełbas) i
> najlepiej specjalnym, trójostrzowym nożem (czteroostrzowe za drobno tną).

Raz zrobiłam skrobany - ale mi ręka o mało nie odpadła.

160. Data: 2010-10-20 03:53:44

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie - świętokrzyskie gały to takie czarne niewielkie kulki z samych
> surowych ziemniaków, bez nadzienia.

To tak wolno przerabiasz, aż sczernieją?

Simple Hack To Get $1000 To your Paypal
OD WCZORAJ...
jadłem niekoszerne danie
podajcie proszę SWÓJ przepis
fizyka w praktyce czyli czajnik elektryczny