Tort bezowo - orzechowy weselny

1. Data: 2001-10-24 13:23:43

Temat: Tort bezowo - orzechowy weselny
Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wlasnie przed chwila dostalam od QD przepisik na bardzo podobny tort.
Znalazla go w rosyjskiej ksiazce kucharskiej z 1972 roku. Bog zaplac!! :o)))

Wedlug mnie ciasto nawet moze byc takie co trzeba, tylko krem chyba byl
troche inny, bo bez czekolady. I jeszcze ten tort, ktory pamietam byl
kilkuwarstwowy, ale to akurat zaden problem :o). Przepis jest nie
wyprobowany, ale wyglada smakowicie. Jak ktos wyprobuje, to tradycyjnie
prosze o komentarze :o)))

Ciasto:

9 białek

500 g cukru

350 g orzechów

2 łyżki stołowe miodu

4 łyżki stołowe białych mielonych sucharów

Z białek ubić sztywna pianę, dodając po jednej łyżce cukru, dodać roztopiony
miód, zmieszać z drobno zmielonymi orzechami i sucharkami. Wlać masę do
wysmarowanej masłem tortownicy, wypiekać w temperaturze 180 stopni przez
godzinę.

Pomada:

300 g cukru

? szklanki wody

1 łyżeczka do kawy octu

50 g czekolady

1 łyżeczka masła

aromat waniliowy

Cukier zalać gorącą wodą z octem, przykryć i gotować "do nitki" ; wówczas
dodać czekoladę rozprowadzić ją, następnie zdjąć z ognia, dodać aromat
waniliowy i masło. Mieszać aż masa zacznie gęstnieć i wtedy pokryć
ostudzony tort pomadą. Udekorować migdałami.

Bozenka z Wilna :o)

ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
Galeria grupy: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
Archiwum: http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-10-24 14:43:04

Temat: Re: Tort bezowo - orzechowy weselny
Od: "adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kilkuwarstwowy, ale to akurat zaden problem :o). Przepis jest nie
> wyprobowany, ale wyglada smakowicie. Jak ktos wyprobuje, to tradycyjnie

Dziekuje Bozenko :)))))))))))))), prawie na glowie stanelas, zeby to
znalezc.
Probe zrobie moze w sobote i zdam relacje. IMHO ten krem tez nie byl
czekoladowy, ale moze tez bedzie dobry , co ja mowie moze....... napewno
bedzie dobry :))))))))))))))))
Jeszcze raz dziekuje.

Pozdr.
Adiola

---

1. Data: 2001-10-24 15:45:58

Od: "Iwona Malek" <i...@c...at> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> napisał w wiadomości
> 4 łyżki stołowe białych mielonych sucharów

ciekawa jestem czy te suchary mozna zastapic bulka tarta, przepis brzmi
baardzo smacznie ale nie mam sucharow

> ? szklanki wody

i jeszcze jedno pytanie dotaczce wody, Bozenko, tak wlasciwie ile tej wody
powinno byc?

Pozdrawiam

Kaczucha

1. Data: 2001-10-24 16:06:27

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ? szklanki wody

1/2 szkl. wody.
Przepraszam najmocniej, wklejalam z Worda i nie sprawdzilam. Przepraszam.

Bozenka z Wilna :o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
=================================

1. Data: 2001-10-25 12:31:37

Temat: Re: Tort bezowo - orzechowy "Kijewski"
Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tort "Kijewski" jest bardzo znany i ceniony od dawna w Rosji.
Podobno były czasy, gdy ten tort był swego rodzaju walutą; można
go było podarować za usługę dentyście lub dobrej krawcowej.

Jest kilka różnych przepisów na tort "Kijewski", oto jeden z takich
przepisów:

Tort "Kijewski"

Ciasto:
10 białek,
1 szkl. cukru,
4 dag mąki (ok. 3 łyżek),
1 szkl. zmielonych prażonych orzechów (mogą być orzechy włoskie).

Krem:
200 g masła,
200 g zagęszczonego mleka słodzonego,
15 g kakao.

Ochłodzone białka ubić na sztywną pianę, dodając stopniowo cukier,
aż objętość zwiększy się 4-5 razy. Dodać zmielone orzechy i mąkę,
delikatnie wymieszać całość.
Wyłożyć natychmiast ciasto na 2 okrągłe pergaminy lub inny papier
do pieczenia, suszyć w piekarniku 4-5 godz. w temp. 100C.
Po wystudzeniu zdjąć papier z placków, przełożyć ich kremem,
pozostawiając nieco kremu na wierzch tortu (2-3 mm), udekorować,
obsypując boki tortu drobnymi orzechami.

Krem: ubić masło mikserem na pianę, dodawać stopniowo mleko
zagęszczone i kakao.

Pięknie ozdobione torty (w tym "Kijewski") można obejrzeć tu:
http://www.net.md/franzeluta/402_ru.html

Smacznego
Lilla

1. Data: 2001-10-25 13:15:12

Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

To tez tort z parafii ostatnio wymarzonych :o)))
Ciasto ywglada na takie jakie pamietam. Co do kremu, to trudno powiedziec,
dawno to bylo... Ale ten krem bardzo dobrze znam - robie taki do mojego
tortu "Seklicza" (tylko b kakao) - jest bardzo dobry :o))

A tort napewno sprobuje, gdy bede w domu. Moze na swieta....

1. Data: 2001-10-25 22:31:20

Od: "adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Spasiba balszoje :))))))))))))
Wspaniale, wspaniale i wspaniale. Dziekuje raz jeszcze - Lilla i Bozenka
maja u mnie po wielkim buziaku < cmok >.
Zdjecia cudne, zapisane, zebym mogla choc w niklej czesci dekoracje
odtworzyc ( na calosc to ja nie az tak zdolna ).

Pozdr.
Adiola

---

1. Data: 2001-11-05 12:54:52

Temat: Witam ponownie
Od: i...@r...com.pl (Agnieszka Nowak) szukaj wiadomości tego autora

Ja strasznie przepraszam, miałam awarię komputera i właśnie dziś udało się
ją opanować. Jak ktoś do mnie pisał na priva - odpowiem, jak się dokopię do
jego maila.

Dobrze być znowu z Wami !!!

--
Maya
When God made man, she was only testing

Ps. Czy ktoś mógłby mi przysłać na priv ustalenia dot. spotkania w Poznaniu?

1. Data: 2001-11-06 07:44:34

Temat: Re: Witam ponownie
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

ooo, dobrze ze jestes!
co do tego Poznania, to zdaje sie dalej nikt nie wie...ja nawet
nie czytam, bo zgrzytam zebami zbyt energicznie na mysl sama...

Krysia

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-11-06 16:22:58

Od: i...@r...com.pl (Agnieszka Nowak) szukaj wiadomości tego autora

No Krysia, ja po prostu nie wiem co ja bym bez Ciebie zrobila.

I wyobraz sobie, zobaczylam odbiorce, co sie nazywa Agnieszka Nowak i az
mnie zatchnelo - mam na liscie nazwiskniczke ???? A to nie, to niby jestem

> [...]

> co do tego Poznania, to zdaje sie dalej nikt nie wie...ja nawet
> nie czytam, bo zgrzytam zebami zbyt energicznie na mysl sama...

kasza jaglana
mak w puszce ( z bakaliami) kto widzial?
żółty ser i pleśń ?
co dodajecie do surówki z pora?
dyniowa zupa cytrynowa