Re: Wolna wola i ceirpienie [cross]

From: uzek <h...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia
Subject: Re: Wolna wola i ceirpienie [cross]
Date: Wed, 16 Jul 2014 02:14:43 -0700

W dniu 2014-07-16 01:29, Jakub A. Krzewicki pisze:
> Ghost wrote:
>

> Być może to są "właściwe" tory, ale cierpiący człowiek w takim stopniu w
> którym ma pogorszone możliwości dokładnej oceny i kalkulacji jest zmuszany
> do wyboru przy niepełnych danych, który może skierować go na ślepą uliczkę,
> ograniczającą jego rozwój. Taki stopień cierpienia jest nieusprawiedliwiony,
> nie można z niego rozgrzeszać natury nawet pod pretekstem, że kieruje na
> tory "właściwe". Dlatego obowiązkiem człowieka wolnego jest przechytrzyć
> naturę w tym krańcowym względzie.

Otoczenie w jakim żyje człowiek i jego możliwości poznawcze (z jednej
strony nadmiar informacji,z drugiej jej niedobór) powoduje, że zawsze
działamy przy niepełnych danych. Dlatego w życie i podejmowanie decyzji
wpisane jest ryzyko.

Niestety, ale według mnie cierpienie ogranicza możliwości poznawcze.
Stąd dobrze jest wiedzieć kiedy poprosić o pomoc. Cierpienie to swego
rodzaju tunel poznawczy, który tłumi odbiór wszystkich informacji nie
pasujących to tego co jest istotą cierpienia. Jest to swoisty mechanizm
obronny polegający na redukcji docierających bodźców by zminimalizować
dalsze cierpienie. Tu rzeczywiście warto przechytrzyć naturę.
Anna

--
----
Amatorka każdego tematu z wyjątkiem sportu, polityki i mody