Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: "Chiron" <c...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia
Subject: Re: Wolna wola i ceirpienie [cross]
Date: Wed, 16 Jul 2014 11:45:17 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 66
Message-ID: <lq5hjd$6q7$1@node2.news.atman.pl>
References: <53c2e632$0$2160$65785112@news.neostrada.pl> <lq37ur$rca$1@dont-email.me>
<lq5bp2$qjn$1@news.icm.edu.pl> <lq5dkp$s2m$1@dont-email.me>
NNTP-Posting-Host: staticline25371.toya.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1405503917 6983 217.113.230.73 (16 Jul 2014 09:45:17
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 16 Jul 2014 09:45:17 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:685663 pl.sci.filozofia:218307
Ukryj nagłówki
Użytkownik "uzek" <h...@i...pl> napisał w wiadomości
news:lq5dkp$s2m$1@dont-email.me...
>W dniu 2014-07-16 01:05, FEniks pisze:
>> W dniu 2014-07-15 14:48, uzek pisze:
>>
>>> Posługiwanie się schematami w życiu podczas rozwiązywania konfliktów
>>> jest jednym z błędów poznawczych psychiki ludzkiej mających negatywny
>>> wpływ na samopoczucie człowieka a także jakość jego życia.
>>
>> Oczywiście fajnie by było za każdym razem odkrywać Amerykę, ale komu by
>> starczyło na to życia?
>> Schematy są nieodzowne w życiu człowieka. Dlatego tak ważne jest
>> wychowanie - by te schematy były od początku jak najlepsze, czyli dawały
>> możliwość podejmowania jak najlepszych decyzji/dochodzenia do jak
>> najkorzystniejszych (dla konkretnej osoby) rozwiązań.
>
> Jeśli wszyscy posługiwaliby się schematami, których ich wyuczono w
> dzieciństwie, nie byłby możliwy żaden postęp. Schemat wyklucza
> kreatywność. Nie wydaje się by było to korzystne dla jakości życia zarówno
> jednostki jak i grupy. Może schematy nie, ale pewne normy, których
> przekraczać nie wolno. Norma to nie schemat powielany przez pokolenia, ale
> swego rodzaju warunki ograniczające możliwe wybory.
Mam głębokie przekonanie, że w tej dyskusji piszesz (nie tylko Ty) na
zasadzie "czarne - białe". Wolna wola- każdy ją ma. Mamy ją od Boga. Jednak
w różnym stopniu z niej korzystamy- podobnie jak z innych Darów Bożych.
Kain, gdy Pan przyszedł do niego i powiedział: "grzech leży u wrót i czyha
na ciebie, a przecież ty masz nad nim panować". Czyli: "Kainie, masz wolną
wolę- możesz opanować się, i nie zabijać Abla". Wolna wola Kaina była jednak
zbyt silnie przyćmiona przez gniew, by móc zapanować nad nim.
Dla_niego_w_tym_momencie było to chyba niewykonalne. Możemy jednak przyjąć,
że gdyby Kain uczył się rozumieć swoje emocje- mógłby bez problemów nie
zabijać Abla. Czyli: wolną wole miał zawsze- problem, że nie zawsze umiał z
niej skorzystać.
Kolejna rzecz czarno- biała w Twojej wypowiedzi- to postępowanie
schematyczne. Owszem, to co napisałaś powyżej- to prawda: schemat eliminuje
postęp. Jednakże z tego nie wynika, że non stop mamy postepować
niesztampowo- no bo tak by się po prostu nie dało żyć:-). Potrzebna jest IMO
pokora- pokora, która cały czas nam uswiadamia, że możemy po prostu się
mylić postepując w dany sposób. Pozowoli nam do zauważyć sytuację, w której
warto postapić nieszablonowo.
>
> Ostatnio huczy w internecie od wiadomości, że dla dobrej synchronizacji
> półkul mózgowych warto od czasu do czasu zmienić przyzwyczajenia. Na
> przykład zjeść obiad lewą ręką dla odmiany u osób praworęcznych, czy
> odkręcać butelki z napojami (niekoniecznie wyskokowymi) drugą ręką. Sama
> korzyść dla psychiki i procesów myślowych, funkcjonowania pamięci, czyli
> zdecydowanie - wychodzić poza schematy w ramach uniwersalnych zasad
> moralnych.
Wiele systemów Wschodu uczy w ten sposób. Ponieważ chcą ucznia nauczyć
rzeczy, które często mogą być sprzczne z jego dotychczasową wiedzą- jako
jeden z elementów naukiwprowadzają wręcz naukę robienia czegoś świetnie
znanego- inaczej. Na przykład- uczony Siddha Yogi pewien Europejczyk,
wirtuoz skrzypiec- był zmuszany do grania z błędami szkolnymi, albo w sposób
"nowatorski"- ale tak, by byłto sposób zupełnie przez niego nieakceptowany.
A tu nauka europejska coś takiego odkryła, no, no:-)
--
Chiron
|