Wpływ diety na BMI - ankieta

31. Data: 2003-10-18 17:43:56

Temat: Re: Wpływ diety na BMI - ankieta
Od: "Rukasu" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah> napisał
w wiadomości news:bmrdtu$pdg$1@inews.gazeta.pl...

> Chyba wiekszosc (lub przynajmniej porownywalna ilosc) zrodel
> internetowych podaje dolna wartosc graniczna jako 18.5. Czasem wspomina
> sie o 18.0 i 19.0.

Znaczy się, że źródła się mylą! ;-)

Z BMI było przez długi czas sporo zamieszania, kiedyś w ogóle inne normy
"obowiązywały" dla mężczyzn a inne dla kobiet (różnica rzędu 5
jednostek!!!), zaś środowiska naukowe z różnych zakątków świata miały własne
wyobrażenia na ten temat. Na szczęście w końcu środowiska naukowców doszły
do porozumienia, a na podstawie kompleksowej analizy problemu (tzn.
statystyki zebranych w jedną całość wyników badań przeprowadzonymi na całym
świecie) ustalono normy w granicach 20-25. Takie normy podają np. Gawęcki i
Hryniewiecki w "Żywieniu Człowieka", a także wszyscy właściwie znani mi
dietetycy - a wartości te podają za WHO (ustalono je w roku 1988). Normy te
to tak zwana "interpretacja Queteleta" (lub "wskaźnik Queteleta"), stosowana
zwł. przy ocenie stanu odżywienia energetyczno-białkowego u osób dorosłych,
a znajdująca zastosowanie zarówno w przypadku całych populacji, jak i
przypadków indywidualnych.

Oczywiście żeby nie było za prosto w roku 1992 Ferro-Luzzi wypracowali inny
system interpretacji BMI, lepiej ich zdaniem obrazujący długotrwałe
zaburzenia bilansu energi. Klasyfikacja ta stała się dosyć popularna w
środowiskach aktorek i modelek (to takie eufemistyczne określenie "lobby"
anorektyczek i bulimiczek <eg> ), a za nimi prasa kobieca i "kolorowe
czasopisma". WHO nigdy jej oficjalnie nie zaakceptowało.

Poniżej oba zestawienia:

Metoda Queteleta
BMI INTERPRETACJA
20- u niektórych osób może występować niedożywienie
20-25 najmniejsze ryzyko zwiększonej umieralności
25-30 mogą występować problemy zdrowotne na tle przekarmienia
30-40 otyłość umiarkowanego stopnia wraz z konsekwencjami zdrowotnymi
40+ otyłość dużego stopnia

Metoda Ferro-Luzzi
BMI INTERPRETACJA
16- III stopień chronicznego niedoboru energii
16,0-16,9 II stopień chronicznego niedoboru energii
17,0-18,4 I stopień chronicznego niedoboru energii
18,5-24,9 zakres normy
25,0-29,9 I stopień otyłości
30,0-39,9 II stopień otyłości
40+ III stopień otyłości

Oczywiście pojawiło się jeszcze kilka innych systemów interpretowania BMI,
ale te praktycznie wcale nie zdobyły sobie popularności - no, może poza
krótkimi lokalnymi przypadkami.

...no i powielaniem ich w I-necie. ;->

Jak stwierdzają sami twórcy i interpretatorzy BMI, Wskaźnik Masy Ciała jest
(jak sama nazwa wskazuje) jedynie wskaźnikiem, jedynie narzędziem
ułatwiającym szybką - nieraz pobieżną - diagnostykę. Nie jest natomiast
jednoznaczną i sztywną "normą".

Np. jeśli napakowany mięśniami, a przy tym bardzo niski kulturysta ma BMI
powyżej 30 to niekoniecznie jest to kulturysta "otyły". Analogicznie wiele
innych (osobniczych) "przypadków" może sprawić iż całkiem zdrowa i dobrze
odżywiająca się osoba ma BMI spoza "normalnego" zakresu. Są to jednak
przypadki rzadkie, bowiem BMI starano się opracować tak, aby można je było
bez przeszkód stosować dla zdecydowanej większości populacji, a więc by
"źle" działało dla nieistotnej statystycznie mniejszości.

To dlatego zresztą właśnie Quetelet mówi o "zagrożeniu",
"niebezpieczeństwu", czy "ryzyku" - nie zaś (jak np. Ferro-Luzzi) o
patologicznej otyłości, czy chonicznym niedożywieniu.

Rukasu

32. Data: 2003-10-18 17:52:58

Od: "jurek" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Uważa się że poniżej 20 mamy (najprawdopodobniej) do czynienia z
niedowagą,
> natomiast powyżej 25 z nadwagą (i tu cała masa kolejnych wartości
> granicznych dla kolejnych stadiów otyłości). Zdarzają się czasem
przypadki,
> w których z różnych przyczyn norma jest inna, ale są raczej rzadkie i na
> dobrą sprawę można je pominąć.

w tym fragmencie uzyles slow : uwaza sie, najprawdopodobniej, cala masa
wartosci granicznych, przypadki w ktorych........norma jest inna, dla mnie
jest to jeszcze jeden wzorzec do "zabawy" tak samo jak horoskopy
zamieszczane w prawie wszystkich "pismach", mozna to przeczytac , posmiac
sie i isc dalej

> Nie do końca. Np. anorektyczka (czy bulimiczka) będzie uważać że jest
gruba
> nawet przy BMI 15. Tak więc tego typu, dobrze opracowany wzorzec jest
> wskazany i przydatny przy szybkim diagnozowaniu i wykrywaniu patologii.

anorektyczki(cy),bulemiczki(cy) to sa ludzie chorzy ktorym napewno tego typu
"liczydla" w niczym nie pomoga, moim zdaniem predzej zaszkodza!

Jurek

33. Data: 2003-10-18 17:55:17

Od: "jurek" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"jurek" <g...@o...pl> a écrit dans le message news:
bmlslp$nm7$...@i...gazeta.pl...

> 1- DO
> 2-od 16-07-1999
> 3-19,9 (70kg 182cm)

zapomnialem dodac BMI bylo 36,22

34. Data: 2003-10-19 08:30:29

Od: "Rukasu" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jurek" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> mnie jest to jeszcze jeden wzorzec do "zabawy" tak samo jak horoskopy
> zamieszczane w prawie wszystkich "pismach", mozna to przeczytac , posmiac

Rozwijam te zagadnienie w poscie news:bms1ka$29ma$1@foka.aster.pl

BMI to nie horoskop. Bardziej przypomina mi zasadę działania paska
lakmusowego - który skądinąd również obarczony jest pewną "niedokładnością".

> anorektyczki(cy),bulemiczki(cy) to sa ludzie chorzy ktorym napewno tego
> typu "liczydla" w niczym nie pomoga, moim zdaniem predzej zaszkodza!

Mylisz się - nawet jeśli nie pomogą BEZPOŚREDNIO samej zainteresowanej, to
pomogą jej rodzicom, czy lekarzowi w szybkim zdiagnozowaniu choroby. A
informacja iż poniżej BMI 20 jest niedożywiona także ma szansę "zastopować"
rozwój choroby w pierwszym stadium, zakładając że chora w ogóle potraktuje
poważnie zalecenia dietetyczne.

Rukasu

35. Data: 2003-10-20 09:03:25

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Iza Radac' w wiadomości news:bmrh58$4ot$1@atlantis.news.tpi.pl pisze:

> Najlepiej się tyje na "korycie", paradoksalnie na wysokich węglach
> mozna być nieźle zachudzonym (nie mam linki pod reką do tego, ale mam
> chudych pastwiskowców po rodzinie, to wiem... ;)
> Więcej jajków (tych, co ich nie lubisz :>) i ruchy, ruchy... ;)

Pozostaje tylko pytanie: po co?

36. Data: 2003-10-28 20:09:46

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rukasu" <r...@a...net> napisał w wiadomości

1. DO
2. od 01. 1997
3. 27,8

Pozdrawiam
Leszek

37. Data: 2003-10-31 14:38:19

Od: "agniecha" <m...@W...iksserwis.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> WSZYSCY JESTESCIE CIENIASY ;)))

lepiej być cieniasem niż grubasem ;PPPPPP

> moje BMI wlasnie spadło z 38,4 na 34,2 (14kg w 2 miesiace)

gratuluje :-)
i pozdrawiam
agniecha

38. Data: 2003-10-31 17:56:44

Od: "Hoody" <jcs[usun to]@o2 atuwstawkropke pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "agniecha" <m...@W...iksserwis.com.pl> napisał w
wiadomości news:bnts5f$a56$1@atlantis.news.tpi.pl...

> lepiej być cieniasem niż grubasem ;PPPPPP

> gratuluje :-)
> i pozdrawiam
> agniecha

Czy naprawde jestem tu jedyny z wynikiem >30 ???
Pocieszam sie, ze z czasem zejde do Waszych wartosci
wspolczynnika BMI... :)

pzdr
coraz Hoodszy

39. Data: 2003-10-31 20:02:33

Od: "Rukasu" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hoody" <jcs[usun to]@o2 atuwstawkropke pl> napisał w wiadomości

> Czy naprawde jestem tu jedyny z wynikiem >30 ???

Nie sądzę. Po prostu jako jedyna z osób z BMI 30+ miałeś odwagę o tym
napisać. ;-D

No, Ola przyznała się do 30! ;-)

Rukasu

Nowy grubas
Dlaczego nie ma dalszych badań nad DO... dłuuuugie!
Co jest zlego w bialku z jajka
Podejście do zmiany żywienia cz. 1.
Dziś w Trójce o diecie Kwaśniewskiego