Re: Wybory

From: "Maciek" <m...@e...com.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Wybory
Date: Tue, 3 Oct 2000 08:45:46 +0200

NeoN ...
> w jaki sposob oddac maja glos osoby ciezko poszkodowane z bardzo
> duzym niedowladem: typ Piotra Zaczeniuka i im podobnych. sam dojazd
> to ktos podwiezie, a samo skreslanie.
> Czy mozna glosowac przy pomocy 2-giej osoby?
> Jak to w praktyce wyglada?
> W.

Ja tez sie nie znam, ale zrobilem szybkie wyszukiwanie w Sieci.
Zob. np. adres http://kserp.sejm.gov.pl/prawo/prezydent/ustawa.htm

USTAWA z dnia 27 wrzesnia 1990 r.
O WYBORZE PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdz. 7. GLOSOWANIE
Art. 54.
Osoby niepelnosprawne moga korzystac przy glosowaniu z pomocy
innych osob nie bedacych czlonkami obwodowej komisji wyborczej
i mezami zaufania kandydatow.

Podobnie w wyborach do Sejmu, ordynacja dostepna np.
http://www.sejm.gov.pl/prawo/ordsejm/kon4.htm
Rozdz. 4, art 40.

W praktyce moze byc roznie, ale jesli juz sie dostaniesz do lokalu
wyborczego, to nikt Ci nie moze zabronic oddania glosu. A jesli
bedzie probowal, to zawsze mozesz sie powolac na przepis ordynacji.
Jesli nawet ma zmieniony numer, to zasada obowiazuje.

Nie wiem (tzn. nie doczytalem) jak sprawa wyglada z obywatelami
majacymi prawo glosu a niezdolnymi do stawienia sie w swojej komisji.
Np. w jednostkach wojskowych, szpitalach, statkach przebywajacych
poza polskimi portami itd, powoluje sie lokalne komisje, przypisane
chyba do ktoregos obwodu warszawskiego. Ale jesli jestes w swoim domu,
na terenie Polski, i nie mozesz dojsc, dojechac, zostac dowiezionym
do wlasciwej komisji - to nie wiem.

Maciek

PS.
Nie tylko osoby niezdolne do samodzielnego poruszania sie
potrzebuja pomocy; takze np. niewidomi. Tak mi sie zdaje... :-)

03.10 Andrzej Abraszewski
03.10 Andrzej Abraszewski
03.10 Maciek
03.10 NeoN
03.10 Andrzej Abraszewski
04.10 Maciek
06.10 algraf
Autotranskrypcja dla niedosłyszących
is it live this group at news.icm.edu.pl
Witam
Zlecę wykonanie takiego chodzika
Czy mozna mieszkać w lokalu użytkowym
karta parkingowa
stuck puck
Chodzik 3 kołowy
zlecenie na chodzik 3 kołowy
Fan club chodzik
Podejście usługodawców do niepełnosprawnych
cicho sza
Chodzik 3 kołowy zmaina kół na wieksze.
halo
Usenet z googla