Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Red art" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Zapamiętajcie '' Branice '' Obóz koncentracyjny założony i
prowadzony przez księży na początku 20 wieku w Polsce.
Date: Tue, 27 Oct 2009 09:52:43 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 63
Message-ID: <hc6ccs$f6l$1@news.onet.pl>
References: <7...@3...googlegroups.com>
<hbuem7$nud$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<hc3ut4$ei9$1@news.dialog.net.pl>
<8...@s...googlegroups.com>
<hc40v7$f17$1@news.onet.pl>
<9...@m...googlegroups.com>
<hc42gs$84r$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<8...@b...googlegroups.com>
<hc4555$fa0$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<0...@l...googlegroups.com>
<hc48r3$bkg$1@news.onet.pl>
<a...@j...googlegroups.com>
<hc4cug$o1t$1@news.onet.pl>
<7...@f...googlegroups.com>
<hc54gm$10g$1@news.onet.pl> <hc551s$2h1$1@news.onet.pl>
<f...@p...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1256633565 15573 83.14.249.194 (27 Oct 2009 08:52:45 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 27 Oct 2009 08:52:45 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:480718
Ukryj nagłówki
Użytkownik "glob" <r...@g...com> napisał w wiadomości
news:ff3dce42-9998-4476-8972-d90de33dd20e@p15g2000vb
l.googlegroups.com...
> W literaturze psychologicznej podejmuje się czasem próby oddzielenia
> aktu przemocy od aktu agresji, zakładając, że celem agresji jest
> zaszkodzenie ofierze, podczas gdy celem przemocy jest wywarcie pewnego
> rodzaju wpływu.
Tu nie trzeba jakiejś wielkiej psychologii, wystarczy zdrowy rozsądek
i spojrzenie np. na dwie sytuacje:
- w szerokiej perspektywie: społeczeństwa tworzą i utrzymują
sądownictwo oraz policję, oddając w ich ręce narzędzia stosowania
przymusu
- w wąskiej perspektywie: każdy rodzic wychowując dziecko
używa swojej przewagi (intelektualnej, psychicznej, fizycznej) do tego,
by np. chronić je przed samym sobą, przed nieprzystosowanym
do niego otoczeniem.
Np. przytrzymuje rękę z paluszkiem, kiedy ten kieruje się w dziurkę
od kontaktu. Albo ogranicza ruchy zamykając w kojcu, w łóżeczku
o wysokich kratkach itp. Albo interweniuje, kiedy dwójka dzieci
wchodzi w ostry konflikt i widać, że sobie z nim same nie poradzą
- w reakcji rodzic np. 'rozstawia po kątach'. Jest sędzią i policjantem ;)
To jest oczywiste.
Problem, którego dotykam i staram się wydobyć z Ciebie jakieś
ustosunkowanie do niego, nazwałbym słowami-kluczami 'przegięcie'
i 'brak równowagi'.
W obu powyższych sytuacjach może dojść (dochodzi) do przegięć.
W szerokiej perspektywie można np. zadać pytanie: czy kara śmierci
jest do czegokolwiek przydatna. Czy kara śmierci nie jest 'przegięciem'
w cywilizowanych krajach.
W wąskiej perspektywie: przegięciem jest np. szarpanie dziecka.
'Przegięcia' nie biorą się zame z siebie. Wynikają np. bezpośrednio
z braku kontroli nad własnymi emocjami. Człowiek, który nie kontroluje
emocji, prędzej czy później przegina i budzi się z ręką w nocniku.
Zresztą to wydaje się być dla Ciebie oczywiste - dużo mówisz
o wypieraniu emocji itp itd.
Więc mamy taki zestaw:
'przegięcie' (termin Redarta)
'brak równowagi' (termin Redarta)
'policjant' (termin Redarta)
'wypieranie emocji' (termin globa)
'ofiara' (termin globa)
'agresor' (termin globa)
Twoja teza oficjalna brzmi: 'ofiara ma prawo się bronić'
Dwie tezy pomocnicze, mniej oficjalne brzmią:
'glob jest ofiarą' (broni się)
'glob jest policjantem' (występuje w imieniu innych i ich broni - homo,
feministki itp itd)
Mógłbyś mi wyjaśnić, jaka wg Ciebie jest różnica między ofiarą a policjantem
?
W szczególności w kontekście powyższego zestawu, czyli:
- jak się ma ofiara/policjant do kwesti 'przegięcia' i 'braku równowagi'
- jak się ma ofiara/policjant do kwesti 'wypierania emocji'
|