Re: Życie nad przepaścią

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Fri, 16 Dec 2016 12:56:03 -0800 (PST)
<8...@g...com>
<o314lc$gch$1@node2.news.atman.pl>
<1...@g...com>
<o31a8v$m7t$1@node2.news.atman.pl>
<8...@g...com>
<o31gd4$sg3$1@node2.news.atman.pl> <o31gqe$st1$1@node2.news.atman.pl>
Subject: Re: Życie nad przepaścią
From: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com>

W dniu piątek, 16 grudnia 2016 20:54:55 UTC+1 użytkownik pinokio napisał:

> Tutaj rozważania:
> https://maurycyteo.wordpress.com/2015/04/30/lecz-moj
-grzech/

> Prawdopodobnie autor wpisu ma rację, ale nie zauważa istotnej różnicy
> między mściwym, złośliwym pseudo-bóstwem, a naszym własnym poczuciem
> winy. Tym, co w człowieku naturalne - spowodowanym grzechem wyrzutem
> sumienia. Człowiek słusznie próbuje negować przypuszczenia, że Bóg
> pragnie go wyniszczyć poczuciem winy. Przypuszczenia te jednak wynikają
> z próby zrzucenia winy za nasze samopoczucie na Boga (a Bóg tak nie
> robi, więc wszystko jest okej), gdy tymczasem wina leży po naszej stronie.

Ani Bóg, ani człowiek. Najczęściej to w rzekome imię Boga, a tak naprawdę we
własne, jedni ludzie próbują wyniszczyć drugich poczuciem winy. Nie porównuj więc
naszego pokolenia i naszych środowisk do tamtego. Jak już mówiłem,
analogie te rzadko kiedy pasują nawet do 1 z 64 wszystkich rodzajów czasów, zaś
obecny jest na pewno inny. Nie jest to czas II wojny światowej ani obozów
zagłady w Rzeszy i CCCP więc analogii do czasu Golgothy w nim nie ma.