Re: a jak z glonami w WIEKSZYM oczku wodnym?..

Data: 2006-07-04 10:31:01
Temat: Re: a jak z glonami w WIEKSZYM oczku wodnym?..
Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl>

Użytkownik "Gustaw H." napisał:

> w promieniu kilku kilometrow to jest wylacznie moja ziemia, wiec moge
> zapanowac nad tym czy i co jest wysypywane na ziemie...

Nie moge znalesc ksiazki, ktora powinna byc na polce o ekologii jezior, ale
o ile pamietam, to problem z nawozeniem wystepuje w promieniu
kilkudziesieciu metrow od zbiornika. Oczywiscie zalezy to od nachylenia
terenu i rodzaju ziemi oraz roslin rosnacych wokol zbiornika.

> niby nie, ale drzewa potrzebuja nico czasu by wyrosnac na wysokosc tych
> kilku(nastu) metrow by zacienic wode. na krotszej krawedzi to ponad
> trzydziesci metrow, zeby cokolwiek dalo chocby kawalek cienia na wode samo
> musi miec minimum osiem-dziesiec metrow. glebokosc jest nieduza w czesci,
> mniej wiecej w polowie, pas okolo 35 na 15 metrow ma glebokosc ponad 2
> metry. nie wiem czy to tak malo...

No tak, niby to nie jest malo, ale z drugiej strony jest to jednak plytki
zbiornik, w ktorym woda sie nagrzewa, szczegonie podczas takich upalow jak
ostatnio. W porownaniu do wiekszych zbiornikow wodnych przypomina to jednak
bardziej patelnie z woda niz gleboki garnek ;)

Drzewa potrzebuja czasu, ale z drugiej strony, im szybciej zasadzisz, tym
szybciej wyrosna ;) Tylko trzeba sie dobrze zastanowic nad doborem gatunkow,
zebys nie mial jeszcze problemu z opadajacymi liscmi. Powinny wiec rosnac w
odpowiedniej odleglosci.

> moge podlaczyc strumien na stale, ale obawiam sie ze naniesie mi jeszcze
> wiecej mulu. kaskada tez nie bylaby problemem, mam odpowiednia pompe i
> wywrotke kamieni.

Tak na prawde, to nie ma czegos takiego jak bezobslugowe jeziorko ;) Zeby
miec jak majmniej glonow, to nalezy zadbac o to, zeby woda zawierala jak
najmniej skladnikow potrzebnych im do rosniecia, oraz przynajmniej troche
ograniczyc dostep slonca. Z tym strumieniem tez moze byc problem, bo nie
wiadomo na ile jest czysty. Jesli nie jest, to lepiej go nie uzywac.
Kaskada, to dobry pomysl, bo przy takich upalach sila rzeczy tam musi byc
malo tlenu.

Moim zdaniem, posadz sobie rosliny zacieniajace czesciowo wode - grzybienie
i grazele. Oczywiscie tez Ci sie beda rozrastaly i bedziesz musial wyciagac,
ale przynajmniej ladniejsze niz kozuch z glonow ;) Roslinnosc na brzegach
tez bym posadzila, tez bedziesz musial ja karczowac co jakis czas. Najlepiej
wybierz malo ekspansywne gatunki ;) Wiesz, jak ktos niedawno pisal, trzeba
wyciagac wnioski z natury - jak sa plytkie jeziorka srodpolne, to one bez
ingerencji czlowieka zarastaja i tyle ;)

> na rybach mi specjalnie nie zalezy ale tez mi nie przeszkadzaja. jesli
> mialyby sie przyczynic do ustalenia jako-takiej rownowagi biologicznej to
> niech sobie zyja. na razie - sadzac po wielkosci - jest im tu calkiem
> dobrze. rosliny lubie, ale troche obawiam sie by nie zajely calego stawu.

To proponuje roslinozerne gatunki wpuscic ;) Plus rosliny natleniajace wode.
Sa tez preparaty, ale nie wiem jaka jest ich skutecznosc - poczytaj na
http://www.trigger.pl/trigger-3.php i pozniej sprawdz na grupach
dyskusyjnych i internecie, czy to ma sens ;)

Pozdrawiam
Jaga