Re: baby - krasnale

Data: 2002-10-04 05:25:22
Temat: Re: baby - krasnale
Od: Krzysztof Marusiński <o...@k...pkobp.pl>

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
news:anieef$9jt$1@news.tpi.pl...
> R. Kapuściński, "Lapidarium": Kicz nie jest niewinny, nie jest obojętny.
> Przeciwnie, kicz nieustannie atakuje, jest prowokacją, agresją, złem. Z
> kiczu bierze się wszystko najgorsze...
> Z pozycji kucającej baby. Dirko

Dirko! Kucasz tak nisko, ze nie można podglądnąć w jakim celu kucasz.
Wyprostuj się, podnieś twarz i powiedz coś własnymi słowami.
Prawdopodobnie polemizujesz z Janem Młodszym nie zgadzając się z jego
wypowiedzią.
Ja jednak przyjmę, ze kamienne baby uważasz za kicz.
Jest to nieprawdopodobne, ale przyjmuję tak aby mieć powód do rozmowy z
Tobą.
Otóż uważa się, że kicz to wytwór nie mający wartości artystycznej.
Bliskoznacznym wyrazem jest szmira, cytuję za WIEM:
"Szmira, potoczna nazwa utworów tandetnych, sztampowatych, pozbawionych
walorów artystycznych, posługujących się schematami i stereotypami, nie
podlegających regułom dobrego smaku, plasujących się poniżej przeciętnego
poziomu uznawanego w danym okresie za warunek artyzmu"

Komunikuję, ze moja propozycja nie ma nic wspólnego z wartościami
artystycznymi i nie ma pretensji do posiadania jakichkolwiek wartości
artystycznych.
Gdybyśmy chcieli mówić o schematach i stereotypach to musimy cofnąć się do
okresu gdy wschodnie brzegi Morza Bałtyckiego zamieszkiwali Bałtowie, a
teren obecnych Mazur - Prusowie i Jaćwingowie.
Oni to pozostawili na wspomnianym terenie kamienie w formach
przypominających postacie ludzkie.

Takie wytwory, które wytwarzano prawdopodobnie w celach kultowych, obecnie
nauka nazywa babami kamiennymi. Ich ilość na Mazurach nie jest większa od
ilości palców w jednej ręce.
Ta ilość czyni bezsensownym mówienie o jakiś schematach bądź stereotypach.
Dodam, że baba kamienna nie ma płci. Kojarzenie jej z Babą Jagą jest
odbieraniem cech kobiecych naszej narodowej bohaterce, a to nie ma nic
wspólnego z szacunkiem względem kobiet-Polek.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to