Strona główna Grupy pl.soc.edukacja ciezki tornister Re: ciezki tornister

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: ciezki tornister

« poprzedni post
Data: 2000-11-24 14:47:22
Temat: Re: ciezki tornister
Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawłowski)
Pokaż wszystkie nagłówki



Asiek wrote:

> Wy, jako rodzice macie prawo (i obowišzek!) przyjść do szkoły i
> zapytać: dlaczego dziecko nosi ksišżki, które nie sš mu potrzebne?
> Dlaczego... (wstaw odpowiednie), zaproponujcie rozwišzanie (np. wstawienie
> do klas zamykanych szafek, przydzielenie klasie sali).

No właśnie! Co by było "to odpowiednie"? Szafki, klasy, ławki, ochroniarze -
to może i ważny ale w gruncie rzeczy materialny margines kondycji
szkoły. Czy to "Dlaczego ..." i "zaproponujcie rozwišzanie" rozcišga się także

na inne obszary? Np: dlaczego nadal uczy się dzieci na pamieć atlasu,
budowy pantofelka, spisu dat i bitew, recytowania definicji udajšcych fizyczne

czy chemiczne, tępego rypania słupków bez grama refleksji na temat
po co i dlaczego, udzielania "oczekiwanych" odpowiedzi na pytania "co
autor miał na myśli?", akademickiej nomenklatury gramatycznej, dlaczego lekcje

jezyków czy informatyki prowadzone sš na jednolitym poziomie "średnim"
bez jakiejkolwiek troski o to, że ci wysoko powyżej i ci głęboko poniżej,
zwyczajnie tracš na nich czas bez jakiegokolwiek pożytku, a z dużym stresem,
dlaczego nauczyciel przychodzi przygotowany na lekcję jedynie znajomościš
tytułu rozdziału, który ma zadać do samodzielnego czytania, dlaczego
przepadajš
lekcje z powodu "świšt lasu" i "szkoleń", dlaczego każdy sobie rzepkę skrobie
i nie ma żadnego powišzania pomiedzy przedmiotami, żadnej koordynacji,
dlaczego, dlaczego, dlaczego .. .
Sš też inne "dlaczego?": dlaczego rady pedagogiczne jawanie przeciwstawiajš
sie idei powołania rad szkoły, dlaczego uchwalajš statuty, które nie
respektujš
zasad przewidzianych prawem: dopuszczajš wystawianie ocen, za coś innego
niż przewiduje to właściwe rozporzšdzenie, nie przewidujš trybu poprawiania
ocen klasyfikacyjnych, ustanawiajš irracjonalne kryteria ocen zachowania
(tylko anioł by je spełnił, a nie dzieciak w wieku rozwojowym), wprowadzajš
niezgodne z prawem procedury i ograniczenia (np. o ocenie zachowania
nie decyduje suwerennie wychowawca, ale pewna procedura z udziałem
"sabatu czarownic", np. wychowawca ma ograniczane prawo do
usprawiedliwiania nieobecności, np przez wyznaczenie jakiegoś terminu,
w któtym i tylko w którym można tego dokonać), dlaczego informacje
o programach i wymaganiach nie sš przekazywane w wymaganym terminie
(wcale), a jeśli sš, to sš one na tyle nieprecyzyjne i rozcišgliwe, że wynika
z nich jedno: jedynš regułš jest wola nauczyciela.
I wreszcie, może najważniejsze w kontekście poczštku tej dyskusji:
czy rodzice rzeczywiście majš prawo zapytać
(tam gdzie coś takiego zaobserwujš, a nie oszukujmy się, że takich miejsc
zupełnie
nie ma) "dlaczego" funkcja wychowacza szkoły została wdeptana w glebę
do płaskiego poziomu nakazowo-treserskiego, w którym głównym środkiem
"wychowawcznym" jest krzyk, poniżenie, kpina, odpowiedzialność zbiorowa,
groźba jedynki z przedmiotu itp. Dlaczego wiele dzieci, po przejsćiu takiego
"treningu" zdecydownie na wyrost już w klasach młodszych, idzie dalej
uodpornionych
na tego typu "metody" i chwilami praktycznie nic nie jest w stanie ich
powstrzymać,
dlaczego nie istniejš żadne skuteczne metody zapewnienia bezpieczeństwa
i spokoju nauki przynajmniej dla tych dzieci, które tego chcš ...

Czy rzczywiście o te wszystkie "dlaczego" rodzice majš prawo i obowišzek
pytać szkołę i wymagać zadawalajšcej odpowiedzi? Ciekawe w jakich
przepisach oświatowych można o tym przeczytać. A póki takie przepisy
nie zostanš wskazane, to może jednak nie mydlmy sobie oczu opowiastkami
o "współpracy" i "współudziale" bo ciężkie tornistry i odrapane ściany
sš na pewno ważne, ale na pewno nie najważniejsze w całym tym zamieszaniu.

Pozdrawiam serdecznie,

Marek

P.s. Czarna i katastroficzna wizja szkoły, która może się malować z
wyliczanki,
którš przedstawiłem, nie jest oczywiście wizjš ogólnš i prawdziwš. Niektóre
jej elementy występujš w niektórych tylko miejscach i w większości nie sš
w żadnej mierze regułš. Ale tam gdzie już wystšpiš rodzice stajš bezsilni
przed ścianš, która ich odpycha, a co najwyżej na bardziej zapalczywych może
spłynšć z góry wiadro z pomyjami.

--
Archiwum grupy dyskusyjnej pl.soc.edukacja
http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
24.11 Asia
24.11 Paweł
24.11 Roman Stachowiak
24.11 romik
24.11 Magdalena Busk
25.11 Roman Stachowiak
25.11 Asiek
27.11 Asiek
27.11 Magdalena Busk
27.11 Arel
27.11 Arel
27.11 Arel
27.11 Arel
27.11 Arel
27.11 Arel
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Zbrodnia 3 Maja
"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
"Szokująca podmiana etniczna populacji Austrii" i moja recepta na imigrację
USA/ Harvard pozwał administrację Trumpa za zakaz przyjmowania zagranicznych studentów
We Wrocławiu ruszyła Odra 5, pierwszy w Polsce komputer kwantowy z nadprzewodzącymi kubitami
Studenci UW strajkują z głodu!!!
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem