co kiedy rośnie? :)

1. Data: 2007-03-08 21:52:43

Temat: co kiedy rośnie? :)
Od: księżniczka Telimena (gsk) <c...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chodzi o to, że wszystkie warzywa można kupić przez cały rok. Właściwie
jako osoba nigdy nie hodująca warzyw (oprócz kiełków) jestem średnio
zorientowana w sprawie ich uprawy. Zastanawiam się, czy np.kalarepa jest
chemicznym tworem?, a biała rzodkiew? a bakłażany i cukinie? Jeśli ktoś zna
jakąś stronę i poda linka to fajnie.
Pozdrawiam
Teli.

2. Data: 2007-03-08 22:54:44

Temat: Re: co kiedy rośnie? :)
Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** księżniczka Telimena (gsk) wrote:

> Zastanawiam się, czy np.kalarepa jest chemicznym tworem?

Oczywiście, jak wszystko inne (jej skład można starać się
przedstawić używając pierwiastków, związków, kwasów i takich tam). :)

Kalarepa w naturalnych warunkach na 100% w zimie nie wyrośnie, więc te
co widzisz w sklepach to albo szklarniane (ale to za duży nakład na
takie warzywo) albo najpewniej sprowadzane z cieplejszych rejonów.

> a biała rzodkiew? a bakłażany i cukinie? Jeśli ktoś zna jakąś stronę
> i poda linka to fajnie.

Nie odpowiem Ci konkretnie bo sam nie wiem. U nas to stosunkowo krótki
jest okres, kiedy rośnie cokolwiek niestety. :) To wszystko co kupujesz
u nas kiedy to ewidentnie u nas nie rośnie jest najprawdopodobniej po
prostu sprowadzane z miejsca, gdzie to rośnie "natywnie". Często jest
zbierane zanim jeszcze dojrzeje i dochodzi podczas transportu oraz
składowania, pewnie jest traktowane odpowiednimi środkami/metodami
(dalekimi od naturalnych) aby miało na półce sklepowej odpowiednią
barwę itp. Niestety taka rzeczywistość i nie da się od tego uciec.
Pytanie na ile to szkodliwe, a na ile po prostu nienaturalne.

Ja tam kupuję u źródła, czyli u chłopów na bazarku. Oni raczej nie
sprowadzają z Chin czy innych takich. :) W letnim okresie dokładnie
widać co kiedy się pokazuje, jak nie po samej obecności to po cenach.

Można się tych ludzi w temacie podpytać - wbrew pozorom (to prości
ludzie) dobrze znają temat bo muszą go znać aby ustawiać sobie ceny.

--
+ ' .-. .
, * ) )

3. Data: 2007-03-08 23:03:32

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Konrad Kosmowski wrote:

> Ja tam kupuję u źródła, czyli u chłopów na bazarku. Oni raczej nie
> sprowadzają z Chin czy innych takich. :) W letnim okresie dokładnie
> widać co kiedy się pokazuje, jak nie po samej obecności to po cenach.

Tak empirycznie to o ile mnie pamięć nie myli :

Truskawki - wczesne lato.
Młode ziemniaczki - wczesne lato.
Zielony groszek (taki w strąkach, słodki, mmm) - wczesne lato.
Bób (mój faworyt) - ok. środka lata jest najtańszy.
Fasolka szparagowa - tak jak bób.
Czereśnie - środek lata.
Morele - późne lato.
Śliwki - późne lato.
Szpinak - późne lato (chociaż to może w tym roku tylko tak było).

Etc.

Właściwie to widzę regułę - w lecie. :)

To wszystko oczywiście zależy od (długofalowych) warunków pogodowych i
nie da się dokładnie podać daty.

--
+ ' .-. .
, * ) )

4. Data: 2007-03-09 07:18:59

Od: "Qrczak" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> napisał w wiadomości
.
> Bób (mój faworyt) - ok. środka lata jest najtańszy.

Czyli środek ubiegłego lata trwał 2 tygodnie...

Qra, miejąca nadzieję, że w tym roku lato będzie miało środek przez 2
miesiące

5. Data: 2007-03-09 07:24:15

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Qrczak" <q...@g...pl> wrote in message
> [...]
>
> Czyli środek ubiegłego lata trwał 2 tygodnie...
>
> Qra, miejąca nadzieję, że w tym roku lato będzie miało środek przez 2

Chyba chodzi ci o "handlowe lato", bo biologicznie (bób dość szybko
rośnie i dojrzewa), chyba, że nasiejesz różne odmiany. W Krakowie można było
kupić na ulicach bób gotowany (chyba mrożony był) w zimie - z wielkim
smakiem jadlem - w środku zimy.

6. Data: 2007-03-09 07:33:10

Od: "Barto" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niestety taka rzeczywistość i nie da się od tego uciec.
> Pytanie na ile to szkodliwe, a na ile po prostu nienaturalne.

Na ile szkodliwe? Dwa lata temu środki masowego przekazu podały do wiadomości,
że......żywność zajmuje pierwsze miejsce jeśli chodzi o przyczynę powstawania
chorób nowotworowych - 35% wszystkich przypadków. Dopiero drugie i trzecie
miejsce zajmują: papierosy i alkohol, ale nie pamiętam w jakiej kolejności.
Myślę, że te dane mówią same za siebie. :-((((((((((((
Pozdrawiam. B.

7. Data: 2007-03-09 07:43:59

Od: " zebra" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad Kosmowski <k...@k...net> napisał(a):

> Właściwie to widzę regułę - w lecie. :)

Jeszcze jedna reguła - wtedy kiedy są najtańsze na bazarku :)

8. Data: 2007-03-09 07:47:26

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

" zebra" <z...@g...pl> wrote in message

> Jeszcze jedna reguła - wtedy kiedy są najtańsze na bazarku :)

Ważniejsza - starzy mieszkający na wsi, byle niezbyt odległej....

9. Data: 2007-03-09 08:01:37

Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 8 Mar 2007 23:54:44 +0100 I had a dream that Konrad Kosmowski
<k...@k...net> wrote:
>Ja tam kupuję u źródła, czyli u chłopów na bazarku. Oni raczej nie
>sprowadzają z Chin czy innych takich. :) W letnim okresie dokładnie
>widać co kiedy się pokazuje, jak nie po samej obecności to po cenach.

Tia... tylko jakimś dziwnym trafem u tych "chłopów na bazarku" wiele
produktów ma etykietkę z napisem "Made in PRC". Poczynając od głupiego
czosnku.

--
Grzegorz Janoszka

10. Data: 2007-03-09 08:02:28

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Często jest
> [...]
> Pytanie na ile to szkodliwe, a na ile po prostu nienaturalne.
>
> Ja tam kupuję u źródła, czyli u chłopów na bazarku.

A skąd masz pewność że to co kupisz od chłopa na bazarku jest mniej
szkodliwe od tego co sprowadzają z zagranicy?
Od niedawna mieszkam na wsi i z przerażeniem odebrałam nowine że odpady ze
spalania węgla w domowych piecach rolnicy rozrzucają po swoich polach które
później obsadzają marchewką, pietruszką itp. bo na wywóz śmieci szkoda
pieniędzy. A na bazarku od rolnika usłyszysz że zdrowiutkie nie pryskane
chemią tyle że na czym te warzywa rosły?

Pozdrawiam

Monika

Do Aichy
surówki