Re: cytryniec - co mu?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: cytryniec - co mu?
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Mon, 19 May 2014 01:52:02 +0200

Dnia Sun, 18 May 2014 00:06:48 +0200, Ikselka napisał(a):

> A CZYM bieliłaś?

Chyba jednak to nie ta przyczyna, chociaż nadal możliwa. Przyglądam się
zdjęciu, bo mnie sprawa zaintrygowała - ten nowy pęd rosnący od dołu mnie
szczególnie zastanawia. To wygląda, jakby pęd "stary" przemarzł, ale nie
całkiem, tylko częściowo, więc liście się nie rozwijają albo rozwijają się
wolniej, bo wiązki przewodzące w pędzie są uszkodzone i szwankuje transport
wody i sunstancji odżywczych z korzeni; natomiast na dole widocznie leżał
zimą śnieg (a może kopczykowałaś krzew), w każdym razie to wygląda, jakby
tuż przy ziemi był podczas mrozów krzew czymś osłonięty i korzenie oraz
przyziemna część krzewu są zdrowe, dlatego dlatego wybił stamtąd ten nowy
pęd...
Wbrew pozorom pęd "stary" mógł przemarznąć nawet rosnąc tuż przy ścianie
domu, jeśli jest ona izolowana np styropianem... Kiedyś rośliny pnące przy
ścianie domu nie były tak narażone na przemarznięcie, bo domy
wypromieniowywały sporo ciepła zimą, dziś ściany na zewnątrz sa zimą zimne
jak całe otoczenie i roślina mogła ucierpieć od mrozu, zwłaszcza taka
młoda. Zresztą w opisch jest powiedziane, ze młode mogą
przemarzać/obmarzać.

A może tylko podmarzły pąki na pędzie i dlatego teraz są takie rachityczne
listki z nich...