Re: czas na małżeństwa grupowe

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Tue, 26 Mar 2013 15:27:53 -0700 (PDT)
Subject: Re: czas na małżeństwa grupowe
From: glob <r...@g...com>

On 26 Mar, 22:02, "Chiron" <e...@o...eu> wrote:
> U ytkownik <m...@g...com> napisa w wiadomo
cinews:a9cf974d-5f4a-4792-8dd4-7d02dd7eb66d@googlegr
oups.com...

> Oczywista rzecz. Zappatero m wi , ze nie ma przeszk d, by uzna za rodzin
> np zwi zek z ma pk . I m wi to powa nie. Oczywi cie- jak piewa
> Kaczmarski- s ludy, co dojrza y do mierci z r k lud w niedojrza ych do
> ycia. Czyli- kraje, w kt rych zgnilizna zajdzie zbyt daleko- zostan
> przekszta cone w kalifaty, szejkanaty, etc. No i oczywi cie poddane prawu
> szariatu.IMO- nast pi to jeszcze za naszego ycia...no c - lepsze to, ni
> widzie wok takie rzeczy.
>
> --
> Demokracja to rz dy os w, prowadzonych przez hieny
> [...]

Poligamia w Polsce? "To kwestia kilku lat. Już teraz istnieje
przynajmniej kilkanaście tysięcy trzyosobowych małżeństw"
Michał Gąsior * akt. 7 miesięcy temu

Fot. Shutterstock
- Prawne usankcjonowanie poligamicznych związków w Polsce ma sens. To
jest kwestia kilku lat, kiedy w Polsce poligamia zostanie
zalegalizowana. Kościół temu nie przeszkodzi - mówi w wywiadzie dla
naTemat seksuolog, prof. Zbigniew Lew-Starowicz.

W mieście Tupa w Brazylii zarejestrowano właśnie związek mężczyzny i
dwóch kobiet. Notariuszka, która dokonała rejestracji, przekonuje, że
trójkątowi należy się możliwość korzystania z "rodzinnych praw", bo
już od trzech lat wspólnie prowadzą gospodarstwo domowe, dzielą się
rachunkami i wydatkami.

"Gazeta Wyborcza" w reakcji na informację z Brazylii przeprowadziła na
swojej stronie internetowej sondaż, w którym na pytanie "Czy legalny
trójkąt to coś złego?" aż 74 proc. odpowiedziało: "Nie, dorosłe osoby
mogą żyć jak chcą, jeśli nie szkodzą innym". 22 proc. głosujących
uznało legalny trójkąt za naganny.

Legalizację poligamii w Polsce poparli filozof Jan Hartman i etyk,
prof. Magdalena Środa. My o poligamię zapytaliśmy prof. Zbigniewa Lwa-
Starowicza.

Prawie trzy czwarte ankietowanych przez "Gazetę Wyborczą" nie widzi
nic złego w legalnym trójkącie. To dobre rozwiązanie?

Prof. Zbigniew Lew-Starowicz: Szczerze mówiąc na pewno lepsze niż to,
które jest często spotykane, czyli mężczyzna długotrwale ma żonę i
kochankę. Są nawet tacy, którzy z kochankami mają dzieci i prowadzą
dwie rodziny. Prawne usankcjonowanie tego stanu rzeczy ma sens. Jest
to uczciwszy układ niż ten, kiedy druga kobieta jest na dalszym
planie, czuje się gorsza, społecznie nieakceptowana. Ja przewidywałem,
że dojdzie do legalizacji poligamii.

Kiedy? Kilka, kilkanaście, 50 lat?

W krajach Unii Europejskiej szybko zmieniają się poglądy. Już teraz
istnieją różne typy związków: m.in. dwuosobowe "na kocią łapę", które
trwają latami i przynoszą dzieci. W Polsce legalizacja poligamii to
kwestia kilku lat.

Nie uwzględnia pan jednak tego, że wiele osób nie patrzy na taki
związek z punktu widzenia praktyki, ale uznaje go za naganny etycznie
i grzeszny...

To nie jest sprawa religii, to sprawa obyczaju, kultury i prawa.
Kościół co prawda będzie starał się nie dopuścić do wprowadzenia
takiego rozwiązania, ale przecież antykoncepcji także nie dopuszcza, a
ludzie ją stosują. Poza tym Kościół nie ma władzy, żeby rządził 40-
milionowym narodem w każdym detalu.

Prof. Środa mówi, że zna sporo małżeństw, które żyją w trójkątach
długimi latami. Jaka jest według pana skala tego zjawiska?

W skali kraju szacuję, że to jest kilkanaście tysięcy osób.

Związki partnerskie też w Polsce istnieją, ale mamy duże problemy,
żeby stworzyć taką instytucję w prawie. Nie za wcześnie na poligamię?

To jest coś innego. Bo związek poligamiczny to jest związek na linii
mężczyzna - kobieta. Oczywiście, trzeba byłoby pewnie zmian w prawie,
ale Brazylia sobie z tym poradziła. To nie jest takie trudne. Tam
tradycja poligamii sięga czasów powstania społeczeństwa
brazylijskiego. U nas też się uda.