Re: czy starzec to bylina cd :-)

Data: 2002-06-20 18:21:54
Temat: Re: czy starzec to bylina cd :-)
Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl>

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> napisał w wiadomości
news:xnnQ8.90$vX2.101097@newsfeed.slurp.net...

> A wracajac do tematu - wedlug Zofii Radwanskiej-Paryskiej,
> "Rosliny tatrzanskie" (moja pierwsza ksiazka o roslinach, kiedy
> mi sie zadne ogrody jeszcze nie snily), tojad mocny to
> Aconitum firmum Rebb.

To ja Wam jeszcze bardziej namieszam:
Pierwsze mieszanie
Tojad mocny (Aconitum napellus), roślina z rodziny jaskrowatych
(Ranunculaceae). Bylina o bulwiastych korzeniach, silnej i wzniesionej
łodydze. Liście ma dłoniaste, ustawione naprzemianlegle. Osiąga 150 cm
wysokości. Kwiaty ma niebieskie, osadzone na wierzchołku łodygi
rozgałęzionej w grono.

Tojad mocny rośnie w rozproszeniu w miejscach wilgotnych i kamienistych,
porośniętych trawą: na łąkach, w lasach, nad potokami, głównie na terenach
górskich.

W niektórych krajach uprawiany jest na dużą skalę w celach farmaceutycznych.
Jego bulwy zawierają silną truciznę - akonitynę. W dużej dawce akonityna
jest jedną z najgwałtowniejszych trucizn działających na układ nerwowy (10 g
bulw stanowi dawkę śmiertelną dla człowieka). Chroniony.

Drugie mieszanie

PROJEKT 04.06.2001 r.
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Środowiska z dnia .........
Dz.U. Nr ... poz. ...
Lista roślin rodzimych dziko występujących objętych ochroną gatunkową
ścisłą.

JASKROWATE RANUNCULACEAE
tojad sudecki Aconitum callibotryon
tojad mocny Aconitum fermum
tojad wschodniokarpacki Aconitum lasiocarpum
tojad mołdawski Aconitum moldavicum
tojad wiechowaty Aconitum paniculatum
tojad tauryjski Aconitum tauricum
tojad dzióbaty Aconitum variegatum