Re: czy to prawda?

From: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: czy to prawda?
Date: Thu, 6 Dec 2001 10:17:46 +0100

wiadomości news:9uj4tm$5gg$1@news.tpi.pl...

> A czemu tak uwazasz? czy one nie powiedzialy prawdy.

Czy prawdą jest, że wątroba zamienia tłuszcze na glukozę?

Cytat z "BH" wyd III rok 1995 str. 329:
"Odwrotny proces, tj. przemiana kwasów tłuszczowych w glukozę nie zachodzi,
ponieważ reakcja katalizowana przez dehydrogenazę pirogronianową jest
zasadniczo nieodwracalna, co zapobiega bezpośredniemu przekształcaniu
acetylo-CoA w pirogranian. Ponadto nie może zachodzić przekształcenie
(sumarycznie) acetylo-CoA w szczawiooctan, nawet przez cykl cytrynianowy,
gdyż 1 cząsteczka szczawiooctanu jest niezbędna do każdej reakcji
kondensacji z acetylo-CoA, podczas, gdy w cyklu regeneruje się tylko 1
cząsteczka szczawiooctanu. Z podobnych powodów nie może zachodzić netto
przekształcenie kwasów tłuszczowych o parzystej liczbie atomów węgla (które
wytwarzają acetylo-CoA) w glukozę lub glikogen. Jedynie końcowy trójwęglowy
fragment kwasu tłuszczowego o nieparzystej liczbie atomów węgla jest
glukogenny."

Ciekawe, że pogląd o zamienialności tłuszczy na glukozę sam słyszałem też z
ust lekarza. Czy takie fałszywe poglądy są specjalnie szerzone wśród
lekarzy, czy tylko z niewiedzy profesorów?

Czy pogląd, że komórki spalają tylko węglowodany jest prawdziwy? A szlak
beta oksydacji? Przespany? A może profesor uczący biochemii zakończył swoją
edukację na badaniu energetyki E.coli w latach pięćdziesiątych?

> przemiany te ktore one opisywaly zachodza w stanie
> dobrego odzywienia oragnizmu.

Wybacz Iwonka, ale stan dobrego odżywienia organizmu, to ja mam jak zjem
trzy żółteczka na masełku. Nie ma tu miejsca za bardzo na węglowodany. :-)

Wtedy to glukoza
> jest podstawowym substratem energetycznym.

Jest to oczywista bzdura. Biochemia określa stan sytości jako stan po
posiłku węglowodanowym, tylko, ze jest to określenie bardzo głupie patrząc z
perspektywy milionów lat rozwoju człowieka. Czy człowiek pierwotny po
zjedzeniu porcji szpiku z kości antylopy był w stanie głodu? Czy człowiek
"jaskiniowy" po zjedzeniu kawała mamuta był w stanie głodu? To raczej
człowiek współczesny po coca coli i słodkiej bułeczce jest za chwilę
głodny.:-)

Nie dyskutujemy jednak o określonych przemianach w ZALEŻNOŚCI od pożywienia,
a tylko o znajomości tych przemian przez młode lekarki, czyli o tym czegoż
to uczą na studiach.

jesli troche sie
> poposci wtedy lipidy sa substratem dla tych przemian.

Jeżeli się zje odpowiedni posiłek, do którego organizm ludzki przystosowywał
się miliony lat, a nie tylko jak się popości.

> jedyny problemjest z mozgiem bo owszem torche cial
> ketnowych on zuzuje ( w despeacji) ale to pokrywa ok
> 3/4 reszta musi byc z glukozy.

Naprawdę jest to kwestia bardzo dyskusyjna. Bioenergetyka mózgu tak naprawdę
jest w powijakach. Dyskutowałem na ten temat z lek. neurochirurgiem, który
stwierdził, że bardzo niewiele wiadomo na ten temat. Ciekawe skąd bierze się
te 120 gram glukozy dziennie u Eskimosów, którzy przeważnie jedzą zero
węglowodanów.

to samo dotyczy erytrocytow
> one tylko spalaja glukoze.

Oj, oj Iwonka. Erytrocyty wcale nie spalają glukozy. Nie mają mitochondriów.
Owszem glukoza dostarcza im ATP, ale nie poprzez spalanie. Jest tylko
przenośnikiem energii jak ATP, ale międzytkankowo. Nie zużywa się, nie
trzeba jej więc w tym celu dostarczać do organizmu w określonych ilościach,
jak by było gdyby rzeczywiście ulegała spaleniu.
Cytat z "BH" str. 212. "W erytrocytach glikoliza, nawet w warunkach
tlenowych kończy się zawsze utworzeniem mleczanu.."

str. 234:" I tak mleczan powstały w mięśniach i erytrocytach, jest
transportowany do wątroby i nerek, gdzie jest przekształcany w glukozę. W
ten sposób ta ostatnia znów dostaje się do krwi i staje się ponownie
dostępna dla tkanek do utleniania. Ten proces jest znany jako cykl Cori, lub
cykl kwasu mlekowego."

I gdzie to spalanie glukozy przez erytrocyty? W cyklu zamkniętym?

> co do cukrzycy to o co ci chodzi, nie mialy racji??

Miały taką samą rację jak w tym, że komórki spalają tylko glukozę, czy że
wątroba zamienia tłuszcz na glukozę.

Pozdrawiam
Leszek