Re: czy znacie jakies spoleczenstwo...

From: Marccel <m...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: czy znacie jakies spoleczenstwo...
Date: Tue, 30 Aug 2005 21:00:39 +0200

Redart wrote:

> [...]
> biologicznie uzyskał ogromny potencjał intelektualny i emocjonalny,
> zdecydowanie odróżniajacy go od zwierząt. Ten ogromny biologiczny potencjał
> sam z siebie tworzy presję, by go gdzieś angażować. Dzisiaj jest on angażowany
> niemal całkowicie w tworzenie cywilizacji technicznej, tu znalazł pożywkę,
> która wydaje się dawać niewyczerpane możliwości eksploracji i jednocześnie
> zasypuje umysł niezliczoną ilością problemów wcześniej nie istniejacych
> (jak wypłacić pieniądze z bankomatu, żeby prowizji nie zapłacić ...).

A mnie (ekstralaikowi, zignoranciałym awertykowi historycznemu),
wydaje się, iż jest taka mążliwość, ze obecna, jak mowisz -
'cywilizacja techniczna' tworzona byla przez te tysiace lat,
równiez lat ciemnoty, zaniebań.... i bliższych nam czasowo błedów
i wypaczeń :). I dalej bedzie, podobnie, tyle ze troche trudniej
okreslic jak długo ;)
Choć pewnie i na to są rózne ciekawe teorie..

> U zarania dziejów świat był prostszy - takim, jakim się go widziało.
> Potencjał był więc angażowany w inne rejony - eksploracja emocji, związków
> społeczno-rodzinnych, plemiennych, tworzenie mitologii, szamanizm itp.

co to znaczy prostsze...

> Rzekłbym, że dziś zbyt łatwo deprecjonuje się to, co wtedy odkryto.
> Można niedoceniać wyników technicznych, trzeba też pamiętać, że w chwili
> obecnej żyje na świecie więcej ludzi niż w ogóle urodziło się wcześniej
> na Ziemii licząc do któregoś tam nastego wieku. Ale trzeba pamiętać,
> że umysły genialne pojawiały się zawsze, zapewne już te 40000 lat temu
> - tylko być może "pracowały" nad rzeczami, których dziś nikt nie bada.

Ciekawe rzeczy piszesz. (Moge przy okazji spytac o źródła?)