Re: dla globcia i innych antykatolikow

Data: 2010-02-25 09:12:32
Temat: Re: dla globcia i innych antykatolikow
Od: "Redart" <i...@g...onet.pl>

Uzytkownik "J-23" <k...@g...pl> napisal w wiadomosci
news:44545f62-53c6-4dbf-b827-120ab9139b18@z35g2000yq
d.googlegroups.com...

> Szkoda mojego czasu na takie "bicie piany",
> czyli rozmowy o bogach i religijnosci.

... hmmm ....
skoro juz dyskusja idzie na 'psp' a Ty sieudzielasz, to,
samemu nie bedac wcale fanem polityk i wojen religijnych,
a bedac fanem nauki, zaproponuje Ci cos, co moze pozwoli
Ci wrzucic nieco swiezosci w spojrzenie na religie.
Haslo-klucz: psychiatra transkulturowa

http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=98

Wynika z tego, ze religie maja nie tylko ciemna strone
(prowokowanie np. niektórych psychoz), ale takze
jasna (dostarczaja srodki terapeutyczne do pracy
z zaburzeniami psychicznymi). Mysle, ze warto
pochylic sie nad takim 'zrównowazonym' obrazem
tego, czym jest religia.

Zacytuje:

"
Wieloletnie doswiadczenia psychiatrów zachodnich, pracujacych w krajach o
odmiennych kulturach, wykazaly, ze ich metody terapii nie sa skuteczne, gdyz
nie uwzgledniaja okreslonych wierzen, obyczajów, mentalnosci pacjentów oraz
swoistych dla danej kultury koncepcji powstawania zaburzen psychicznych, co
powoduje nieufnosc (nierzadko lek) chorych, brak motywacji do leczenia i
szukanie pomocy u plemiennych uzdrowicieli. Krancowo rózny obraz swiata,
europocentryzm (lub inny etnocentryzm - Brodniak, 2002) terapeutyczny i
bariera jezykowa stanowia szczególnie niesprzyjajace okolicznosci w leczeniu
psychoterapeutycznym (por. Torrey, 1981).

Skutecznosc terapii tubylczej oceniana jest znacznie wyzej (por. Kiev, 1964;
Pfeiffer, 1971; Pfeiffer i Schoene, 1980; Roselli, 1970; Watts, 1969), a jej
metody, techniki i sposoby prowadzenia leczenia sa scisle zwiazane z
kulturowymi koncepcjami etiologii i klasyfikacji zaburzen psychicznych.
(...)

Dotychczasowe doswiadczenie praktyczne i wyniki badan wskazuja , ze
najbardziej efektywna metoda leczenia jest tzw. terapia relatywna. Na
przyklad Bolman proponuje model psychoterapii indywidualnej opartej o dwóch
terapeutów, z których kazdy reprezentuje odmienna kulture (tj. miejscowa i
euroamerykanska). Lambo w Nigierii wprowadzil metody terapii grupowej przy
wspóludziale czarowników, a u Collomba w Senegalu czarownicy razem z
psychiatrami biora udzial w swoistej formie leczenia grupowego zwanej pinch
(tlum. jako "miejsce, w którym sprawy wyjasniaja sie same przez sie"). Na
Wybrzezu Kosci Sloniowej Atcho zbudowal "wsie psychiatryczne", w których na
okres leczenia mieszkaja razem chorzy, ich najblizsi krewni, personel
psychiatryczny i czarownik. W atmosferze pelnej akceptacji calej
spolecznosci i poczuciu bezpieczenstwa chorzy poddawani sa róznym metodom
leczenia, m.in. swoistej psychoterapii grupowej (rodzaj publicznej
spowiedzi), terapii zajeciowej, terapii praca oraz magicznym zabiegom
"oczyszczania duszy" woda. W Australii w procesie leczenia szpitalnego
bierze aktywny udzial rodzina chorego (przenosi sie do szpitala), a czesto
takze miejscowy uzdrowiciel. Takie i podobne systemy terapii próbuje sie
wprowadzac w wielu innych krajach.
"