dokładne termometry elektroniczne

1. Data: 2003-10-22 19:32:09

Temat: dokładne termometry elektroniczne
Od: "obereczek" <o...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Czy sprzedaje (produkuje) ktoś termometry elektroniczne o rozdzielczości
lepszej niż 0,1st.C lub o dokładności (błędzie) lepszej niż 0,1st.C?

Jaki jest błąd pomiaru termometrem rtęciowym?

Pozdrawiam

marek

2. Data: 2003-10-22 19:41:38

Temat: Re: dokładne termometry elektroniczne
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bn6m32$925$...@p...wcss.wroc.pl,
obereczek <o...@b...pl>:

> Czy sprzedaje (produkuje) ktoś termometry elektroniczne o
> rozdzielczości lepszej niż 0,1st.C lub o dokładności (błędzie)
> lepszej niż 0,1st.C?

Po co Ci wyzsza rozdzielczosc? Takie male roznice nie maja znaczenia
klinicznego.

> Jaki jest błąd pomiaru termometrem rtęciowym?

Niepewnosc aparaturowa niewadliwego egzemplarza bedzie w granicach
najmniejszej podzialki, czyli 0,1C.
Ale glowne przyczyny roznic w pomiarach leza wczesniej, w technice pomiaru:
wybor miejsca pomiaru, pory dnia, schlodzenie skory (wilgotnosc, ekspozycja,
ruch powietrza), jakosc kontaktu skory z termometrem i czas pomiaru.

--
Robert

3. Data: 2003-10-22 20:11:15

Od: "obereczek" <o...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Po co wyższa rozdzielczość?
Mianowicie chciałbym nabyć taki elektroniczny termometr ale o paramatrach
nie gorszych niż termometr rtęciowy. A ten ma rodzielczość ok. 4 razy
lepszą. Skąd się to bierze?

Na termometrze rtęciowym "kreski" (podziałki) są naniesione co ok. 1mm i
reprezentują różnicę temperatury 0,1st.C.. Patrząc na słupek rtęci moje oko
jest w stanie W PRZYBLIŻENIU zobaczyć czy sięga on 0,25mm, 0,5 mm czy
0,75mm. Stąd biorę rozdzielczość równąc 0,025st. W termometrze elektroniczym
natomiast wynik jest nazwijmy to zaokrąglany do najbliższej dziesiętnej
części st.C.

Czyli np. RZECZYWISTA temperatura ciała w zakresie od 36,550 do 36,649 na
termometrze elektronicznym jest podawana jako 36,6. Na termometrze rtęciowym
jestem w stanie w przybliżeniu odróznić czy jest to:
36,550 (36,5 i "pół "kreski"),
36,575 (36,5 i "3/4 kreski")
36,600 (36,6)
36,625 (36,6 i "ćwierć kreski")
czy wreszcie 36,650 (36,6 i "pół" kreski).

Jeśli kupuję sprzęt 10 razy droższy to chciałbym aby był on co najmniej nie
gorszy. Pomijam tu zalety wynikające z wygody i bezpieczeństwa.

Marek

4. Data: 2003-10-22 20:15:01

Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

obereczek napisał:

> Czy sprzedaje (produkuje) ktoś termometry elektroniczne o rozdzielczości
> lepszej niż 0,1st.C lub o dokładności (błędzie) lepszej niż 0,1st.C?

Kupiłem niedawno taki termometr, o rozdzielczości 0,01 stopnia.
Błąd na pewno jest większy i zależność od miejsca pomiaru też.
Ale duża rozdzielczość pozwala obserwować, jak szybko rośnie
temperatura nagrzewanego termometru. Co nasunęło mi pomysł
zbudowania termometru dającego szybszy odczyt: skoro znana jest
zależność temperatury w funkcji czasu dla nagrzewanego termometru
(rośnie jak 1-exp(t/T)) i temperatura w kilku kolejnych chwilach,
np. co 1 sekundę, to można ekstrapolować tę temperaturę i policzyć,
do jakiej temperatury dąży. I wyświetlić ją oprócz aktualnej
jako "prognozowaną" temperaturę. Może udałoby się skrócić czas
pomiaru z kilku minut do kilku sekund, bez konieczności stosowania
czujnika na podczerwień.

Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

5. Data: 2003-10-22 21:37:13

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bn6ocb$9mu$...@p...wcss.wroc.pl,
obereczek <o...@b...pl>:

> [...]
> rtęci moje oko jest w stanie W PRZYBLIŻENIU zobaczyć czy sięga on
> 0,25mm, 0,5 mm czy 0,75mm. Stąd biorę rozdzielczość równąc 0,025st.

No nie wiem - to obroc troche termometrem wokol osi podluznej i przyjrzyj
sie slupkowi.

> termometrze elektroniczym natomiast wynik jest nazwijmy to
> zaokrąglany do najbliższej dziesiętnej części st.C.

Tak. Ale to w zupelnosci wystarczy (z pewnym zapasem) do zastosowan
medycznych.

> [...]
> 36,600 (36,6)
> 36,625 (36,6 i "ćwierć kreski")
> czy wreszcie 36,650 (36,6 i "pół" kreski).

Ale po co? I mowi Ci te slowa ktos, kogo tu na grupie nazywaja czasem
"pedancikiem" ;)

> Jeśli kupuję sprzęt 10 razy droższy to chciałbym aby był on co
> najmniej nie gorszy. Pomijam tu zalety wynikające z wygody i
> bezpieczeństwa.

To sa istotne zalety.
A kup termometr skanujacy z czujnikiem podczerwieni. Wtedy mozesz dokonac
pomiaru wiekszego obszaru ciala. Albo samodzielnie w ciagu minuty wykonasz
30 pomiarow roznych fragmentow ciala i mozesz wowczas przeprowadzic pelna
analize statystyczna z wyznaczeniem momentu centralnego i in. wszelkich
upragnionych rzędów.

--
Robert

6. Data: 2003-10-22 21:42:35

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

1xClb.3073$V...@n...bellglobal.com,
db501 <d...@t...net>:
> Mylisz precyzje z dokladnoscia. Precyzja odczytu nie swiadczy od
> dokladnosci instrumentu. Instument dokladniejszy o mniejszej precyzji
> odczytu pozwala na wykonanie pomiaru dokladniejszego niz instrument
> mniej dokladny z wieksza precyzja odczytu. Instrukcja rteciowego i
> elektronicznego powinna podawac jaka jest ich dokladnosc.

To prawda... ale w racjonalnie zaprojektowanym przyrzadzie pomiarowym
niepewnosc aparaturowa i niepewnosc odczytu sa zblizone, a wiec mozna
wnioskowac ostroznie o jednym z drugiego. W przypadku wiekszosci termometrow
elektronicznych medycznych producenci podaja niepewnosc aparaturowa 0,1 lub
0,2C. To odnosi sie do temperatury, ogolnie mowiac, czujnika. Ale problem
miarodajnosci pomiaru lezy tu gdzie indziej, jak probowalem opisac wyzej.

--
Robert

7. Data: 2003-10-22 22:24:11

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale po co? I mowi Ci te slowa ktos, kogo tu na grupie nazywaja czasem
> "pedancikiem" ;)
> Robert

PEDANCIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!
:-))))))))))))))))))))
casus

8. Data: 2003-10-23 00:27:45

Od: "db501" <d...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2003-10-23 06:24:59

Od: "obereczek" <o...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie mylę. Czytaj uważnie.
Wątek rozpocząłem pytaniem na temat dokładności (błedzie pomiaru) i
rozdzielczości (precyzji odczytu, ziarnie). Rozwinęła się dyskusja na temat
rozdzielczości i cały czas o niej piszemy.

"> > Po co wyższa rozdzielczość?

Chyba jasno piszę o co chodzi.

Pozdr., Marek

10. Data: 2003-10-23 07:23:54

Od: "mepivacaine" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zastanawiam sie po co Ci taki termometr.
może chcesz stosować naturalne metody regulacji poczęć.
Faktycznie; nie jet potrzebna dokładność pomiaru,
a wysoka rozdzielczość.
( zakładając, że pomiary będą tym samym termometrem)
Pozdrawiam
Krzych

hormon wzrostu !!!???
Bole miesni i stawow - pomocy !