Re: dokładne termometry elektroniczne

From: "obereczek" <o...@b...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: dokładne termometry elektroniczne
Date: Wed, 22 Oct 2003 22:11:15 +0200

Po co wyższa rozdzielczość?
Mianowicie chciałbym nabyć taki elektroniczny termometr ale o paramatrach
nie gorszych niż termometr rtęciowy. A ten ma rodzielczość ok. 4 razy
lepszą. Skąd się to bierze?

Na termometrze rtęciowym "kreski" (podziałki) są naniesione co ok. 1mm i
reprezentują różnicę temperatury 0,1st.C.. Patrząc na słupek rtęci moje oko
jest w stanie W PRZYBLIŻENIU zobaczyć czy sięga on 0,25mm, 0,5 mm czy
0,75mm. Stąd biorę rozdzielczość równąc 0,025st. W termometrze elektroniczym
natomiast wynik jest nazwijmy to zaokrąglany do najbliższej dziesiętnej
części st.C.

Czyli np. RZECZYWISTA temperatura ciała w zakresie od 36,550 do 36,649 na
termometrze elektronicznym jest podawana jako 36,6. Na termometrze rtęciowym
jestem w stanie w przybliżeniu odróznić czy jest to:
36,550 (36,5 i "pół "kreski"),
36,575 (36,5 i "3/4 kreski")
36,600 (36,6)
36,625 (36,6 i "ćwierć kreski")
czy wreszcie 36,650 (36,6 i "pół" kreski).

Jeśli kupuję sprzęt 10 razy droższy to chciałbym aby był on co najmniej nie
gorszy. Pomijam tu zalety wynikające z wygody i bezpieczeństwa.

Marek