Re: dziecko wychowywane tylko przez matke, bez ojca

1. Data: 2005-08-23 21:24:32

Temat: Re: dziecko wychowywane tylko przez matke, bez ojca
Od: Old Rena <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mercedes napisała:
> Witam
> prosze o informacje, jak moze wplynac na osobowosc dziecka wychowywanie
> bez ojca.
Obawiam się, że nie znajdziesz tu odpowiedzi...
To, jaką osobą będzie dziecko zależy od wielu czynników, nie tylko od
tego, czy rodzicielstwo jest samotne czy nie.
W bardzo dużej mierze od osobowości, temperamentu matki i dziecka oraz
metod wychowawczych matki.
Problemy wychowawcze zdarzają się i w pełnych rodzinach. Błędy rodzice
popełniają niezależnie od tego, czy są w związku, czy samotni.
Być może nadmierne pobłażanie dziecku albo nadopiekuńczość występuje
częściej u samotnych matek niż w rodzinach pełnych, ale nie umiem Ci w
tej chwili wskazać źródeł tej tezy. Ponoć prof. Kazimierz Pospiszyl
przeprowadzał jakieś badania nad rodzinami niepełnymi i wyszło mu, że
chłopcy wychowywani tylko przez matki mają częściej skłonności do
agresji i są bardziej podatni na demoralizację, niż chłopcy, w których
wychowaniu biorą udział też ojcowie. Ale ja mu nie wierzę. :)

--
Old Rena, matka prawieczternastolatka
[Renata Gierbisz]

2. Data: 2005-08-24 08:39:46

Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Old Rena" <g...@p...onet.pl> napisał
> [...]
| agresji i są bardziej podatni na demoralizację, niż chłopcy, w których
| wychowaniu biorą udział też ojcowie. Ale ja mu nie wierzę. :)

a mi gdzieś ostatnio się obiło o uszy że najlepiej dziecko wychowają samotni
ojcowie :)

--
Kasia + 4,5 letnia Weronika
http://www.weronika.ckj.edu.pl/

3. Data: 2005-08-24 19:08:27

Od: Old Rena <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mercedes napisał(a):
> bardzo smieszne... a ja zupelnie powaznie. Ja uwazam, ze dziecko
> powinno miec matke i ojca (ktos to kiedys tak ustawil, chyba nie bez
> przyczyny). Tak naprawde to nikt nie mial idealnej rodziny, bo takich
> nie ma - wiem. Zastanawiam sie jakie bedzie moje dziecko... bo to
> wlasnie JA nie mam na to zadnego wplywu...
Tzn. jesteś ojcem tego pięciolatka? Nie bardzo rozumiem ostatnie zdanie.
Ja jestem daleka od żartowania z tej sytuacji. Mój uśmiech dotyczył
mojej niewiary w wyniki badań Pospiszyla.
Zastanawiasz się, jakie będzie Twoje dziecko i odpowiedzi szukasz na
niusach? Ech... A skąd mamy wiedzieć?
Literatura psychologiczna też Ci niekoniecznie pomoże, IMO. Cała
literatura, jakiekolwiek badania w tym temacie dążą do uogólnień.
Pocieszy Cię, jeśli napiszę, że mój syn jest świetnym, z poczuciem
humoru, twórczym, pogodnym, nieagresywnym, mądrym czternastoletnim
człowiekiem?
A moze chodzi Ci o zagrożenia, jakie niesie ze sobą samotne
macierzyństwo? To, moim zdaniem, naprawdę zależy od sytuacji konkretnej
rodziny typu mama plus dziecko. I od tego, jaki charakter ma mama, jakie
sobie stawia cele w wychowaniu dziecka, jaki ma styl wychowywania, jak
jest silna psychicznie, czy ma jakiekolwiek wsparcie w rodzinie (także w
męskiej części rodziny) lub znajomych, czy szuka dla dziecka innych
męskich wzorców (np. w klubie sportowym), jakie jest dziecko, jaki ma
temperament, charakter itd. itp.

Jeśli chcesz mieć wpływ na wychowanie swojego dziecka... to dąż do tego
by go mieć.

Old Rena, występująca w roli nożyc
[Renata Gierbisz]

Do szkoły rok wczesniej???