Re: "ekspres cisnieniowy"

From: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: "ekspres cisnieniowy"
Date: Mon, 14 Feb 2011 10:29:56 +0100

Użytkownik "neoniusz" <n...@j...org> napisał w wiadomości
news:ij67af$gab$1@news.onet.pl...
> Zostalem obdarowany takim malym zlomkiem (ekspresem ciśnieniowym),
> widocznym na zdjęciach.
>
> http://obrazki.elektroda.pl/1335361800_1297522494.jp
> http://obrazki.elektroda.pl/7368595300_1297522494.jp
>
> W ogole nie moge sobie poradzic z obsluga, a instrukcji też nigdzie nie
> ma. Wyczytałem już, że to nie Privileg, bo to tylko "firma nazwa" a tak
> napradę jest to wyrób innej marki. Ktoś ma pojęcie co to jest i rozpozna
> po zdjęciach? Warto tego uzywac, czy na szrot? ;)

Wygląda mi na espres przelewowo-ciśnieniowy, przy czym część "ciśnieniowa"
jest na 3,5 bara. Nie da z niego uzyskać włoskiego espresso.
Cześć "ciśnieniowa" działaniem bardziej przypomina mokę niż ekspres
ciśnieniowy. Miałem takie cudo w kwaterze na wczasach i po paru próbach
wolałem robić sobie zalewajkę lub kawę rozpuszczalną. Ekspresy ciśnieniowe z
prawdziwego zdarzenia dysponują pompą na 15-18 bar, ten ekspres nie ma
pompy.
Ten ekspres nie ma oddzielnego zbiornika na zimną wodę. Wodę wlewamy
bezpośredno do bojlera, praktycznie tylko na jeden strzał, odkręcając wielką
nakrętke w górnej części urządzenia. Mieloną kawę wsypujemy do koby bardzo i
lekko ugniatamy lub tylko formujemy. Nie wolno mocno ugniatać kawy, bo
niewielkie ciśnienie gotującej się wody nie przebije kawy. Mam nadzieję, że
jest tam jakiś zawór bezpieczeństwa :)
Do tego rodzaju ekspresu nie sypiemy zbyt drobno mielonej kawy. Wystarczy
gotowa mielonka ze sklepu.

Po zrobieniu kawy w bojlerze powinnna być wystarczająca ilość pary do
spienienia mleka. Dysza do spieniania wygląda przyzwoicie, więc może warto
spróbować i nauczyć się. Potrzebny jest odpowiedni dzbanek do spieniania,
mleko świeże lub pasteryzowane (im bardziej tłuste tym lepiej) i odrobina
cieprpliwości (do nauki). Przy okazji polecam forum kawowe
www.caffeprego.pl/

Powodzenia!

Druid29