garnek rzymski - przepisy

1. Data: 2007-11-22 12:07:10

Temat: garnek rzymski - przepisy
Od: "Mariusz" <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakiś miesiąc temu "darek" dał przepisy na kilka potraw z garnka rzymskiego.
Nezłe były. Kilka wypróbowałem.
Darek napisał, że może dać jeszcze kilka.
No to ja poproszę.

Mariusz

2. Data: 2007-11-22 13:04:17

Temat: Re: garnek rzymski - przepisy
Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
rzymskiego.
> Nezłe były. Kilka wypróbowałem.
> Darek napisał, że może dać jeszcze kilka.

a próbowałeś pieczenie chleba w tym garnku?
polecam

Monika

3. Data: 2007-11-22 19:56:08

Od: "Mariusz" <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a próbowałeś pieczenie chleba w tym garnku?
> polecam
>
> Monika

No właśnie; zastanawiałem się nad tym nawet dzisiaj.
Byłem po prostu w sklepie i widziałem mąkę żytnią razową (cholera droga -
3,69) i gotowe mieszanki do pieczenia chleba. Zastanawiałem się, jak do tego
garnka włożyć ciasto? Smarować tłuszczem i posypać mąką, czy tak saute?
Piec pod przykryciem, czy nie? Nawoczyć ten garnek przed pieczeniem, czy
nie? Chleb zalecają włożyć do gorącego piekarnika, a ten garnek nie za badzo
to lubi - jak to rozwiązać?
No i jeszcze jadno zagadnienie - ten mój gar jest trochę duży i jak upiekę
taki chlebol, to będziemy jeść ze 2 tygodnie.

Znasz odpowiedzi na te pytania - napisz.

Mariusz

4. Data: 2007-11-23 08:49:16

Od: "Darek" <b...@z...gdynia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
> Jakiś miesiąc temu "darek" dał przepisy na kilka potraw z garnka
> rzymskiego. Nezłe były. Kilka wypróbowałem.
> Darek napisał, że może dać jeszcze kilka.
> No to ja poproszę.

Mam całą książkę tych przepisów, ale w języku bardzo mi obcym, czyli
niemieckim. Koleżanka mi je tłumaczy - w chwilach wolnych, których nie ma za
wiele ;)
Postaram się ja przycisnąc i niedługo dodać coś nowego.
Darek

5. Data: 2007-11-23 08:55:08

Od: "Darek" <b...@z...gdynia.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> No i jeszcze jadno zagadnienie - ten mój gar jest trochę duży i jak upiekę
> taki chlebol, to będziemy jeść ze 2 tygodnie.

Przy pieczeniu chcleba obowiązują takie same zasady, jak przy
przygotowywaniu pozostałych potraw, czyli:
- garnek musimy moczyć przez jakieś 10 minut przed użyciem
- wstawiamy zawsze do zimnego piekarnika.
Jedynym odstepstwem od tej zasady jest pieczenie ziemniaków w specjalnie do
tego przeznaczonym garnku.
Poza tym:
- przed nałożeniem ciasta chlebowego należy pamiętać o bardzo dobrym
wysmarowaniu garnka jakimś tłuszczem, np. masłem lub olejem i wysypaniu go
np.otrębami
- ciasto chlebowe wkładamy wcześniej do garnka żeby wyrosło - zostawiamy
albo na zewnątrz albo wstawiamy do lodówki. Trzeba garnek czymś przykryć
(najlepiej pokrywką - jeśli ją ma)
- jak już ciasto wyrośnie, wstawiamy garnek do zimnego piekarnika i pokrywkę
zdejmujemy dopiero jak piekarnik się nagrzeje
- pieczemy
- i gotowe

Tak w ogóle to Roemertopf ma specjalne garnki na mniej więcej kilogramowe
chlebki. Sprawdzają się świetnie.
A jeśli chcesz upiec chleb w zwykłym garnku to tez jest to możliwe. Jeśli
wyjdzie wielki, to wystarczy fundnąć sobie specjalny chlebak Roemertopf - i
wtedy spokojnie możesz jeść ten chleb i przez dwa tygodnie ;)
A wszystkie informacje mają na www.roemertopf.pl

Darek

6. Data: 2007-11-23 08:58:35

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No właśnie; zastanawiałem się nad tym nawet dzisiaj.
> Byłem po prostu w sklepie i widziałem mąkę żytnią razową (cholera droga -
> 3,69) i gotowe mieszanki do pieczenia chleba.

zobacz na ceny mąki orkiszowej to jest dopiero cena:-(
ja próbowałam gotowe mieszanki ale zrezygnowałam, te chleby mi nie
smakowały, poza tym raz znalazłam robaki w kupionej mieszance i mam uraz.
Poszukaj w archiwum przepis na chleb, który podawała czeremcha, jak dla mnie
najfajniejszy przepis.

> Zastanawiałem się, jak do tego
> garnka włożyć ciasto? Smarować tłuszczem i posypać mąką, czy tak saute?

Smaruję ścianki olejem i obsypuje je otrębami, albo płatkami owsianymi

> Piec pod przykryciem, czy nie?

Ja piekę pod przykryciem, próbowałam też bez przykrycia. Wg mnie efekt
leprzy jak się piecze z przykryciem.

>Nawoczyć ten garnek przed pieczeniem, czy
> nie?

Koniecznie, na tym polega cała zaleta pieczenia chleba w tym garnku, nie
moczysz powierchni ciasta przed pieczeniem, nie stawiasz na dno piekarnika
talerzyka z wodą, nie skrapiasz ścianek piekarnika wodą, tylko garnek zanim
wysmarujesz tłuszczem i wysypiesz ziarnami moczysz w wodzie.

> Chleb zalecają włożyć do gorącego piekarnika, a ten garnek nie za badzo
> to lubi - jak to rozwiązać?

Wkładasz do zimnego piekarnika.

> No i jeszcze jadno zagadnienie - ten mój gar jest trochę duży

jakie ma wymiary ten garnek?

>i jak upiekę
> taki chlebol, to będziemy jeść ze 2 tygodnie.

Możesz zrobić chleb z połowy porcji podanych składników, np. z 0,5kg mąki.
Możesz zrobić z 1,20kg jak podawała czeremcha, część upieczonego chleba
można zamrozić.
Poza tym upiecz najpierw chleb, jak zasmakujesz sam problem się rozwieje ;-)

> Znasz odpowiedzi na te pytania - napisz.

napisałam

Pozdrawiam

Monika

7. Data: 2007-11-23 09:22:36

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> wrote in message

> zobacz na ceny mąki orkiszowej to jest dopiero cena:-(

Nie wiem dlaczego - parę dni wcześniej płaciłem po 1,60 zł za kilogram
razowej żytniej 2000.

8. Data: 2007-11-23 09:42:01

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> droga -

> Nie wiem dlaczego - parę dni wcześniej płaciłem po 1,60 zł za kilogram
> razowej żytniej 2000.

a gdzie kupowałeś w tej cenie?

Monika

9. Data: 2007-11-23 09:47:15

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak w ogóle to Roemertopf ma specjalne garnki na mniej więcej kilogramowe
> chlebki. Sprawdzają się świetnie.

Ale po co tak przepłacac taki garnek można już dostać od polskiego
producenta

Monika

10. Data: 2007-11-23 10:36:57

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik MONI|<A <moni| napisał:

> a gdzie kupowałeś w tej cenie?

W dupie !

Bylo!Prosie pieczone itd
ZWIDY...
Co z pierniczkami wigilijnymi?
"krokiety" wigilijne
do panaSRAvvisty i jego klona - ykselky!