Re: genialna mikoryza?

Data: 2006-11-03 22:36:04
Temat: Re: genialna mikoryza?
Od: "Dirko" <d...@n...pl>

W wiadomości news:eigcue$cbt$1@nemesis.news.tpi.pl Rafał Wolski
<rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> napisał(a):

> Rachunek ekonomiczny jest jeden dla każdego. By zwiększyć wartość
> firmy należy dbać o budowanie wartości w każdym segmencie
> działalności przedsiębiorstwa. Tych segmentów jest kilka, wśród nich
> jest wizerunek firmy.

Hejka. Na rynku roślin ozdobnych na palcach jednej ręki można policzyć
firmy rozpoznawalne dla indywidualnego klienta. Przeważnie ludzie kupują
dość przypadkowy towar.

>Jeśli kupujesz rośliny w szkółce i po roku
> wypada Ci 20% to czy na pewno wrócisz do tej szkółki?

Uważasz, że powinno się dać im drugą szansę? ;-)

> Problem w tym, że takie same efakty można uzyskać przy zachowaniu
> odpowiedniej kultury uprawy. A przy złej kulturze to i mikoryza nie
> pomoże. I to jest sedno artykułu który przytaczam cały czas.

Właśnie mikoryza pomoże w złych warunkach. Rafale, napisałem wyraźnie,
że tam gdzie składników jest pod dostatkiem występuje zjawisko odwrotne.
Mikoryza hamuje wówczas rozwój roślin (ich systemu korzeniowego). Może nawet
czasami przekształcić się w pasożytnictwo.

> Dlatego pytam się ponownie, czy te badania nie zastanowiły Cię. Jak
> wytłumaczysz, przy całej Twojej wiedzy, jaką posiadasz na temat
> mikoryzy to, że lepszy przyrost rośliny dało zmieszanie podłoża z
> kompostem niż zaszczepienie grzybni?

Badania mikoryzy w uprawie pora lekko mnie śmieszą. To jest roślina,
która wymaga żyznych gleb, świetnego stanowiska i ma chyba zbyt krótki okres
wegetacji, żeby można było przeprowadzić na niej reprezentacyjne badania
mikoryzy. Natomiast ich wynik wcale mnie nie zaskakuje. Czy te pory nie były
obficie nawożone? Czy w glebie występował silny deficyt makro- i
mikroelementów? Gleba była sucha? Zawierała silne stężenie metali ciężkich?
Wreszcie czy system korzeniowy pora to system palowy a może por ma grube
korzenie? Sto razy nie, więc jakie miały być efekty tych badań?
Myślę, że mikoryza ma ogromne znaczenie dla wielu roślin: drzew krzewów,
krzewinek, roślin motylkowych - w produkcji ekologicznej żywności i w
rekultywacji terenów zdewastowanych oraz w zieleni miejskiej. Ma też
znaczenie w produkcji szkółkarskiej ponieważ stwierdza się pod wpływem
mikoryzy polepszenie ukorzeniania sadzonek i hamowanie rozwoju patogenów.
Czy w produkcji warzyw? W to raczej wątpię.
Pozdrawiam polemicznie Ja...cki