jajka i cholesterol

21. Data: 2001-06-21 07:42:25

Temat: Odp: jajka i cholesterol
Od: Maja Krężel <o...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Słocka napisała

: Cztery to ja jem w jeden dzień....

Ale codziennie?
Maja

22. Data: 2001-06-21 08:07:50

Temat: Re: jajka i cholesterol
Od: "Beve" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "George Zieba" <b...@o...com.au> napisał w wiadomości
news:cc5589ba.0106201842.a8302b5@posting.google.com.
..
>Natomiast jesli bedziesz te jajka
> jesc z bardzo mala iloscia weglowodanow ( a najlepiej bez ) i na
> dodatek w towarzystwie tluszczy nasyconych ( np. maslo, smalec, boczek
> itp.. ) nie bedzie problemu z synteza cholesterolu przez watrobe, bo
> .... nie bedzie maiala z czego go syntezowac.

Czyli tak zrozumiałem: cholesterol powstaje po pierwsze jak jemy nadmiar
węglowodanów a po drugie jak łączymy tłuszcze z węglowodanami podczas
posiłku.

W takim razie: do czego służy ten dodatek tłuszczów nasyconych w powyższym
cytacie, czy na przykład z punktu widzenia cholesterolu lepiej jeść jajko z
dodatkiem masła czy nie ma to znaczenia?
Czy jedzenie produktów węglowodanowych bez dodatku tłuszczów nasyconych
powoduje wytwarzanie cholesterolu (zakładam że posiłek nie zawiera nadmiaru
węglowodanów tylko tyle ile wynosi zapotrzebowanie energetyczne)?
A jedzenie produktów węglowodanowych z tłuszczami nienasyconymi, na przykład
ryż z sosem na bazie oliwki? I w ogóle czy to jest prawda czy mit że
tłuszcze nienasycone obniżają poziom złego cholesterolu?

23. Data: 2001-06-21 08:12:08

Od: Joanna Słocka <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Maja Krężel <o...@f...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9gs9p0$a2f$...@n...onet.pl...
> : Cztery to ja jem w jeden dzień....
>
> Ale codziennie?

Rozumiem że wliczmy tu wszystko: jajecznicę, faszerowane itp,
ale też słodkie ciastka, ciasto np. na pierogi, suflet itp?
Jeśli tak, to właściwe tak, prawie...
Na tydzień w dwie osoby schodzi ponad 20...
Asia

24. Data: 2001-06-21 12:39:00

Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello All!

20 Jun 01 16:44, Joanna Słocka pisal do All:

JS> 3 tygodniowo? Nigdy się z czymś takim nie spotkałam.
JS> Możesz podać źródła?
JS> Cztery to ja jem w jeden dzień....

Zalecaja nawet jeszcze bardziej restrykcyjnie: 1-2 tygodniowo.
A źródła to n.p. wszelkie zalecenia dietetyczne dla osob z chorobami serca,
krążenia, hipercholesterolemią itp. Także znany poradnik "Home Medical Advisor"
odradza spozywanie wiecej niz 2 jaj tygodniowo ze względu na nasycone kwasy
tłuszczowe i cholesterol w nich zawarty.

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

25. Data: 2001-06-21 13:42:45

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> wrote in
message news:<993049556@p9.f128.n480.z2.ftn>...
> Hello All!
>
> 19 Jun 01 09:57, Joanna Słocka pisal do All:

> Dzieki!
> A mogła byś dorzucić z tej tabeli kilka innych bogatych w cholesterol produktów
> spozywczych (n.p. serów, mięs) do porównania?
>
> I ponawiam pytanie: Jaki jest uwazany za dopuszczalny dzienny poziom spozycia
> cholesterolu?

Nie ma czegos takiego. Mozesz go jesc w pozywieniu ile chcesz, albo
nie jesc niczego co zawiera cholesterol. Praktycznie nie zauwazysz roznicy.

J.Z

26. Data: 2001-06-21 14:07:31

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

"Beve" <b...@w...pl> wrote in message news:<9gs9ri$eg9$1@news.tpi.pl>...
> [...]

> Czyli tak zrozumiałem: cholesterol powstaje po pierwsze jak jemy nadmiar
> węglowodanów a po drugie jak łączymy tłuszcze z węglowodanami podczas

Tak , kiedy jest znacznie wiecej weglowdanow niz tluszczy.

> W takim razie: do czego służy ten dodatek tłuszczów nasyconych w powyższym
> cytacie, czy na przykład z punktu widzenia cholesterolu lepiej jeść jajko z
> dodatkiem masła czy nie ma to znaczenia?

Chodzi smak. Same zoltka zawieraja sporo tluszczy, ale jesli np.
jajecznica jest na boczku smakuje znacznie lepiej.
Z tluszczem przedawkowac nie mozna, a z weglowodanami czy bialkiem tak.

> Czy jedzenie produktów węglowodanowych bez dodatku tłuszczów nasyconych
> powoduje wytwarzanie cholesterolu

Nie. Tak tez jest dobrze , ale ... pod warunkiem, ze bedzie
NAPRAWDE malo tluszczow nasyconych.

> (zakładam że posiłek nie zawiera nadmiaru
> węglowodanów tylko tyle ile wynosi zapotrzebowanie energetyczne)?

Ha ! Co to znaczy zapotrzebowanie ? Naprawde weglowodanow
organizm potrzebuje bardzo niewiele. Zrob cos takiego :
ogranicz weglowodany do zera przez jeden lub dwa dni. Sprawdzaj przez
kilka dni poziom cial ketonowych w moczu. Nastepnie zwiekszaj dawke
weglowdanow np. 25 g dziennie. Ciala ketonowe zaczna spadac.
Zobaczysz , ze przy ok. 50-80 g weglowdanach na dobe ( w zaleznosci
od wagi ciala ) ketony znikna. Wtedy : zmniejsz znowu weglowodany
o powiedzmy 10 czy 20 g. Jesli ketony sie pojawia oznacza to, ze
jesli np. wziales 80g poczatkowo i teraz MINUS 20g to znaczy
w przyblizeniu okresliles, ze naturalne zapotrzebowanie twojego
organizmu na weglowodany jest ok. 60g dziennie. Wiecej niz 60g
oznacza, ze watroba zacznie produkowac trojglicerydy i cholesterol
w nadmiarze ( ale bez paniki, powaznie zaczeloby sie przy ok 100-150g
ponad przez kilka miesiecy czy wiecej ).

Mniej niz 60g jak sam bys zauwazyl powoduje powstanie cial
ketonowych - tez niezbyt dobrze, ale przy malych ich poziomach
jest OK.

> A jedzenie produktów węglowodanowych z tłuszczami nienasyconymi, na przykład
> ryż z sosem na bazie oliwki?

Olej z oliwej jest typu MONO, to znaczy w jednej molekule
brakuje mu jednego atomu wodoru. Ten olej jest OK on
jest prawie calkiem nasycony.
Wielonienasycone stanowia problem dla watroby. Jesli do tego
jeszcze dasz weglowodany ... nie dobrze. Wielonienasycone przy
"obrobce" przez watrobe wymagaja wielu niepotrzebnych reakcji.
Powstaja gazy techniczne ( trujace ) takie jak metan, pentan.
Organizm musi sie tege pozbyc.

> I w ogóle czy to jest prawda czy mit że
> tłuszcze nienasycone obniżają poziom złego cholesterolu?

Tak, ale fatalnym kosztem.

J.Z

27. Data: 2001-06-21 14:10:39

Od: "Gandalf" <G...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "George Zieba" <b...@o...com.au> napisał w wiadomości
[...]
> "obrobce" przez watrobe wymagaja wielu niepotrzebnych reakcji.
> Powstaja gazy techniczne ( trujace ) takie jak metan, pentan.
[...]

Od kiedy pentan i metan jest trujący? A od kiedy pentan _w_ogóle_
jest gazem w normalnych warunkach? Bo jakoś nie zanotowałem tych
epokowych odkryć.

Pozdrawiam,
Gandalf

P.S. Benzyna coś ostatnio droga, poprodukuję sobie chyba trochę pentanu...

28. Data: 2001-06-21 15:39:41

Od: "Gandalf" <G...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> itp.. ) nie bedzie problemu z synteza cholesterolu przez watrobe, bo
> .... nie bedzie maiala z czego go syntezowac.

To dlaczego niektórzy ze stosujących Żywienie Optymalne (czyli niemal
brak węglowodanów w diecie i mnóstwo tłuszczy nasyconych) raportują
poziom cholesterolu we krwi po 300-700 mg%?

Przecież zgodnie z tym co napisałeś, ich organizmy nie mają z czego
syntetyzować tego cholesterolu.

Pozdrawiam,
Gandalf

29. Data: 2001-06-21 17:23:01

Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello George!

20 Jun 01 03:58, George Zieba -> do All:

GZ> Jak widac , cholesterol, ktory spozywamy nie ma wplywu , malo tego

[...]

GZ> 2. Pod warunkiem, ze jedzac jaja nie spozywamy wiekszej ilosci
GZ> weglowodanow

[...]

GZ> Ja np. od trzech lat jem ok. 30 jajek tygodniowo i cholesterol mi
GZ> spadl.
GZ> To samo jest u czlonkow mojej rodziny, wielu, wielu znajomych itd ...

Tu powracamy do starych sporów toczonych wokół diet Atkinsa, Kwaśniewskiego
itp.

Jak juz tu wielokrotnie pisano, jest spora grupa osób (30%), u których
nadmierne spozycie tłuszczów nasyconych i cholesterolu powoduje znaczny wzrost
poziomu cholesterolu we krwi i to przy wyeliminowaniu spożycia weglowodanów do
niezbędnego minimum (0,8g/kgm).

GZ> 3. Mowienie tylko o poziomie cholestrolu nie ma najmniejszego sensu
GZ> jesli nie bierze sie pod uwage poziomu trojglicerydow ( TG ).
GZ> przy niskim cholesterolu, statystycznie porownywalna grupa ludzi
GZ> dostaje chorob serca lacznie z zawalami itd ... Dlaczeego ?
GZ> Otoz okazuje sie, ze dosc dobrym wskaznikiem jest poziom
GZ> trojglicerydow.

Przy niskim poziomie cholesterolu, triglicerydy mogą stanowic zagrożenie
miażdzycowe dopiero przy BARDZO wysokich poziomach rzędu >= 1000 mg/dl

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

30. Data: 2001-06-21 20:43:08

Temat: Re: Odp: Odp: jajka i cholesterol
Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Słocka napisał(a):

> Hm...podawanie Super Expresu jako źródła naukowo- medycznego
> jest nieco...

To ja tak uważam o G.W.
A w S.E był artykuł lekarza..Dziennikarz nie mógł tego napisać ot tak z samego
siebie.

Pozdrawiam,
Kaja
--
*Nie wszystkie kwiaty są wplecione do jednego wieńca;
cała mądrość nie mieści się w jednej głowie*

Poszukuje ludzi znających się na WZROKU, SŁUCHU, MÓZGU
Zapalenie tarczycy
jak wyleczyć skutecznie zwichnięcie stawu barkowego?
porazenie piorunem
Publiczny ZOZ a ZAMELDOWANIE !!!