jakie badania krwi - cukrzyca

1. Data: 2003-10-29 08:33:42

Temat: jakie badania krwi - cukrzyca
Od: "a" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

No wlasnie zainspirowany TVP2 postanowilem przebadac sie na ta chorobe -
jakie badania krwi i moczu powinienem zrobic ?

Pozdrawiam Maciej.

2. Data: 2003-10-29 08:56:20

Temat: Re: jakie badania krwi - cukrzyca
Od: "Gregor" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oznacz sobie poziom glukozy we krwi na czczo.

3. Data: 2003-10-29 09:01:41

Od: "pamana" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No wlasnie zainspirowany TVP2 postanowilem przebadac sie na ta chorobe -
> jakie badania krwi i moczu powinienem zrobic ?

witam
ja tez wlasnie to oglądam i jestem troche przerażona.jutro ide do lekarza.
jem dużo szczególnie słodyczy,nie tyje od 10 lat waże +/- tyle samo,pije
chyba normalnie,szybko sie męcze,mam problemy ze skórą,w czasie ciąży miałam
białkomocz.
w rodzinie był cukrzyk ale to ze 3 pokolenia wstecz.
nie wiem czy mam sie niepokoić
pzdr.
p.>

4. Data: 2003-10-29 09:15:06

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oznacz sobie poziom glukozy we krwi na czczo.

Znowu to samo :)

Pomiar glikemii na czczo - jakkolwiek wazne - ma znaczenie
drugorzedne.

Odsylam do watku z 27.10:

"jak chce wykryc cukrzyce wczesnie, to 1,5-2 godziny po sniadaniu.
(lub test OGTT)

Glikemia na czczo rosnie bardzo pozno i opierjac sie na tym
badaniu mozna ja przegapic."

Poza tym dobrze zrobic poziom HbA1C, poziom lipidow
i badanie moczu.

pozdrawiam
piotr

5. Data: 2003-10-29 09:40:32

Od: "a" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "pamana"
> [...]
miałam
> białkomocz.
> w rodzinie był cukrzyk ale to ze 3 pokolenia wstecz.

No ja mam braki w czuciu i bole w palcu stopy - neurolog powiedzial ze to
minie - i choc minac mialo po 8-10 tygodniach - nie minelo, do tego pojawily
mi sie bole wieczorne dloni - co moze miec zwiazek.
Spiacy bywam czesto.

no nic - jutro ide do lekarza - jak dostane numerek.

6. Data: 2003-10-29 16:30:34

Od: "Gregor" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pomiar glikemii na czczo - jakkolwiek wazne - ma znaczenie
> drugorzedne.

Jest to bardzo ważne i najczęściej wykonywane badanie. Na podstawie wyniku
glikemii na czczo opiera się dalsza diagnostyka.
Jeśli glikemia na czczo jest
1. >125mg% powtarzamy badanie jeśli znowu jest >125mg% rozpoznajemy cukrzycę
2. 110-125mg% wykonujemy OGTT i jeśli po 2 h od wypicia roztworu glukozy
glikemia wynosi
a) >200 mg% to jest to cukrzyca
b)140-200mg% - świadczy o upośledzonej tolerancji glukozy
c)<140 - nieprawodłowa glikemia na czczo
3. 90-110 należy kontrolować glikemię co roku

> "jak chce wykryc cukrzyce wczesnie, to 1,5-2 godziny po sniadaniu.
> (lub test OGTT)

Tak, jak chcesz wykryć wcześnie to po prostu trzeba oznaczyć glikemię w
dowolnym czasie, jeśli jest >200 to jest to cukrzyca. Jeśli 100-200 to
oznaczamy na czczo i dalej j.w.

> Poza tym dobrze zrobic poziom HbA1C, poziom lipidow
> i badanie moczu.

Tak dobrze jest zrobić jak się ma już rozpoznaną cukrzycę, są to ważne
parametry służące do kontroli leczenia.

7. Data: 2003-10-29 22:14:00

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jest to bardzo ważne i najczęściej wykonywane badanie. Na podstawie wyniku
> glikemii na czczo opiera się dalsza diagnostyka.
> Jeśli glikemia na czczo jest
[...]

Zgoda, taki schemat jeszcze jest w powszechnym uzyciu, ale jest zly!
(nie mam na mysli wartosci glikemii, ale priorytetowe traktowanie
glikemii na czczo)

Dlaczego?
Z naturalnej historii rozwoju cukrzycy (typ 2) wynika, ze najpierw
dochodzi do podwyzszenia poziomu insuliny i ins.opornosci.
Potem pojawia sie zaburzenie regulacji poposilkowej, a dopiero
w _ostatniej_ fazie rosnie glikemia na czczo.
czasem jest to nawet 5-10 lat (!) po wzroscie glikemii poposilkowej.

A powiklania - glownie o typie makroangiopatii - rozwijaja sie od samego
poczatku.

Potwierdza to zreszta szereg badan.
DECODE - rozwoj powiklan koreluje z nieprawidlowa gl. po posilku,
a nie zalezy od glikemii na czczo.

STOP-NIDDM - wsrod osob z _prawidlowa_ glikemia na czczo,
ale z czynnikami ryzyka, 17% mialo IGT, a az 13% cukrzyce!
(do rozpoznania cukrzycy wystarczy glikemia przygodna lub po posilku
>200mg%)
- w sumie u 30% juz rozwijaly sie powiklania cukrzycy, a nikt o tym nie
wiedzial i im nie zapobiegal.

Jest kilka badan dot. pacjentow przyjetych na OIOM z zawalem
miesnia sercowego. Zaleznie od osrodka - 25 - 50% (!) z nich
mialo cukrzyce, o ktorej nie wiedzieli, a pierwszym jej
"namacalnym" powiklaniem byl zawal.
Gdyby ich zdiagnozowac kilka(nascie) lat wczesniej, to moze
tego zawalu unikneliby.

> Tak, jak chcesz wykryć wcześnie to po prostu trzeba oznaczyć glikemię w
> dowolnym czasie, jeśli jest >200 to jest to cukrzyca. Jeśli 100-200 to
> oznaczamy na czczo i dalej j.w.

Najlepiej jest oznaczac glikemie po sniadaniu, poniewaz jej przyrost jest
najwyzszy w ciagu doby i najdluzej trwa. Poza tym jest to proste i tanie
badanie przesiewowe.

Na koniec przyklad z zycia:
W latach 80-tych do lekarza rejonowego zglaszal sie pacjent z objawami
cukrzycy. Badano mu cukier na czczo (w poradni wojewodzkiej), ktory
byl prawidlowy i odsylano jako zdrowego.
Lata mijaly, najpierw zaczal sie pogarszac wzrok, potem pojawila sie choroba
wiencowa,
a pacjent raz w roku mial badany cukier na czczo i wszystko
niby bylo OK.
Dopiero po 7-8 latach zrobiono mu test obciazenia i okazalo sie ze ma
w tescie glikemie ponad 300...

Ze statystyk wynika, ze 50% chorych na cukrzyce jest niezdiagnozowanych.
Zapelniaja oni poradnie kardiologiczne, okulistyczne, nefrologiczne,
neurologiczne...
A wystarczy wpasc na "pomysl" zbadania im glikemii po posilku
i po prostu zaczac leczyc cukrzyce..

Ale zdaje sobie sprawe, ze na zmiane przyzwyczajen (lekarzy) potrzeba
troche czasu...

pozdrawiam
piotr

8. Data: 2003-10-29 22:32:29

Od: "Krystyna*Opty*" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "pezet" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
[...]
> [...]
> neurologiczne...
> A wystarczy wpasc na "pomysl" zbadania im glikemii po posilku

Można wpaść na jeszcze lepszy pomysł. Jak sama nazwa wskazuje: cukrzyca jest
chorobą wywołaną przez cukier. Wystarczy ograniczyć w diecie węglowodany do
właściwego poziomu, co jest równoznaczne z zapobieganiem wystąpieniu
cukrzycy.

> Ale zdaje sobie sprawe, ze na zmiane przyzwyczajen (lekarzy) potrzeba
> troche czasu...

I na ich głębszą refleksję również...

--
Krystyna*Opty* [DO] od 06.1998 r.

Słodkie życie słono kosztuje. Józef Bułatowicz

9. Data: 2003-10-30 13:13:31

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 29 Oct 2003, Krystyna*Opty* wrote:

> Można wpaść na jeszcze lepszy pomysł. Jak sama nazwa wskazuje: cukrzyca jest
> chorobą wywołaną przez cukier. Wystarczy ograniczyć w diecie węglowodany do

nie wystarczy - i tyle

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

10. Data: 2003-10-30 14:44:46

Od: "Krystyna*Opty*" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
am.torun.pl...

do...

> nie wystarczy - i tyle

Wyciąłeś pół zdania, dość istotnego zresztą :
...właściwego poziomu, co jest równoznaczne z zapobieganiem wystąpieniu
cukrzycy.
Innymi słowy: u zdrowego człowieka można dzięki spożywaniu rozsądnych
ilości węglowodanów - nie dopuścić do rozwoju cukrzycy.
Tylko kogo tak naprawdę obchodzi jak się żywią zdrowi ludzie?
ZW dodatku zaleca się im unikanie tłuszczu i dużo zbożowego żarełka, które
chętnie jest uzupełniane słodyczami i tym podobnym żywieniowym cukrowym
paskudztwem. Wystarczy parę lat poczekać i cukrzyca gotowa... :(

--
Krystyna*Opty* [DO] od 06.1998 r.

Medycyna nie zna tajemnicy wyleczenia, ale zapewnia
sobie umiejętność przedłużania choroby. Marcel Proust

Bola mnie plecy
ciezka choroba
Kodeina - uzaleznienie
obliczenia rozproszone w Internecie w sluzbie medycyny
ślina