jedzenie paleczkami - dwie metody?

1. Data: 2006-02-05 21:11:46

Temat: jedzenie paleczkami - dwie metody?
Od: Andrzej <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Zaczynam uczyc sie jesc paleczkami - nawet udalo mi sie w miare opanowac te
sztuke (wciaz cwicze) jednak zauwazylem w internecie 2 rozne sposoby
trzymania paleczek
Ogolnie roznia sie tym, ze dolna (nieruchoma) paleczka w jednym z nich
oparta jest o palec serdeczny (druga wtedy zajmuja sie srodkowy kciuk i
wskazujacy) - drugi sposob to taki, gdzie dolna paleczka opiera sie o palec
srodkowy a gorna operuja kciuk i wskazujacy.

Czy orientujecie sie, czy sa to dwa dozwolone sposoby, czy tez na przyklad
tylko jeden z nich jest poprawny? A moze to zalezy od kuchni (japonski styl
i chinski?) a jesli tak to czy wypada jesc sushi trzymajac paleczki "po
chinsku"... ?

dziekuje z gory za odpowiedz
pozdrawiam
Andrzej

2. Data: 2006-02-06 04:33:47

Temat: Re: jedzenie paleczkami - dwie metody?
Od: Magdalena Bassett <n...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej wrote:
> [...]
> wskazujacy) - drugi sposob to taki, gdzie dolna paleczka opiera sie o palec
> srodkowy a gorna operuja kciuk i wskazujacy.

Nie wiem, ktora jest prawidlowa - ja nauczylam sie w Chinach, bardzo
dawno temu. Moja metoda jest taka: jedna paleczka nieruchoma opiera sie
w zgieciu kciuka i o koniec drugiego palca (pierwszy na prawo po
wskazujacym). Druga paleczka jest operowana kciukiem i wskazujacym.

> [...]
> i chinski?) a jesli tak to czy wypada jesc sushi trzymajac paleczki "po

Mozliwe, ze sa roznice, ale nic o tym mi nie wiadomo. Ale sushi
prawidlowo je sie palcami, a nie paleczkami. :)

MB

3. Data: 2006-02-06 06:28:19

Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej napisał:

(...)
> [...]
> i chinski?) a jesli tak to czy wypada jesc sushi trzymajac paleczki "po

Moja rada: trzymaj je tak, jak ci wygodniej.

PWZ

4. Data: 2006-02-06 10:43:23

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ogolnie roznia sie tym, ze dolna (nieruchoma) paleczka w jednym z nich
> oparta jest o palec serdeczny (druga wtedy zajmuja sie srodkowy kciuk i
> wskazujacy)
Dokladnie ujmujac, powinna spoczywac w naturalnym zaglebieniu pomiedzy
koncem palca sedecznego a pierwszym stawem (od konca palca liczac).
Nie wiem jak w Chinach, ale tak sie uzywa paleczek w Japonii.
Przy odrobinie wprawy (nie wiem czemu zazwyczaj kobiety maja z tym
chwytem duzy problem - dotyczy to rowniez japonek), uchwyt taki pozwala
na naprawde sprawne poslugiwanie sie paleczkami. Mozna tak zrobic prawie
wszystko: od podniszenia pojedynczych ziarenek ryzu, po jajka, a nawet
dzielenie (rozrywanie) na mniejsze kawalki jesli zajdzie potrzeba.

- drugi sposob to taki, gdzie dolna paleczka opiera sie o palec
> srodkowy a gorna operuja kciuk i wskazujacy.
Musze tak poprobowac kiedys, ale wydaje mi sie, ze wtedy gorna paleczka
nie bedzie tzrymana stabilnie i w zwiazku z tym chwyt bedzie duzo mniej
pewny.

Pozdr.,
Shrek

5. Data: 2006-02-06 10:45:35

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moja rada: trzymaj je tak, jak ci wygodniej.

Jesli jeszcze nie umei ani tak ani tak, to lepiej zeby sie nauczyl tak
jak trzeba. Pare tysiecy lat historii raczej pozwala domniemywac, ze
sposob przyjety jest najlepszy ;)

Pozdr.,
Shrek

6. Data: 2006-02-06 12:04:51

Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Shrek napisał:

> Jesli jeszcze nie umei ani tak ani tak, to lepiej zeby sie nauczyl tak
> jak trzeba. Pare tysiecy lat historii raczej pozwala domniemywac, ze
> sposob przyjety jest najlepszy ;)

Owszem, lecz racz zauważyć, że parę tysięcy lat uczy również, że nie
każdy ma w ten sam sposó zbudowane dłonie i palce - jednemu będzie
wygodniej podtrzymywać pałeczki palcem serdecznym, a innemu nawet palcem
małym.

PWZ

7. Data: 2006-02-07 09:58:23

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Andrzej, 2006-02-05 22:11:

> Zaczynam uczyc sie jesc paleczkami - nawet udalo mi sie w miare opanowac te
> sztuke (wciaz cwicze) jednak zauwazylem w internecie 2 rozne sposoby
> trzymania paleczek

Jest znacznie więcej. :)

(...)

> Czy orientujecie sie, czy sa to dwa dozwolone sposoby, czy tez na przyklad
> tylko jeden z nich jest poprawny?

Nie ma żadnego "dozwolonego sposobu", natomiast jest pewna etykieta ale
ona o sposobie nie mówi, ale np. o tym, że nie powinno się kierować
pałeczek do góry, nie powinno się nimi gestykulować, nie powinno się
nadziewać na nie jedzenia etc.

--
+ ' .-. .
. http://kosmosik.net/ * ) )

8. Data: 2006-02-07 21:41:43

Od: Andrzej <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 07 Feb 2006 10:58:23 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

> ** Andrzej, 2006-02-05 22:11:

> Jest znacznie więcej. :)

a czy moglbys mnie naprowadzic na jakies dodatkowe sposoby?
szukalem w sieci i znalazlem jedynie te dwa, a bardzo mnie to ciekawi.

dziekuje rowniez pozostalym osobom za odpowiedzi, jednak jak dotad
najlepiej idzie mi opierajac paleczke o srodkowy palec, ale skoro sa tez
inne sposoby... ;)

pozdrawiam
Andrzej

9. Data: 2006-02-07 23:36:28

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Andrzej, 2006-02-07 22:41:

> a czy moglbys mnie naprowadzic na jakies dodatkowe sposoby?
> szukalem w sieci i znalazlem jedynie te dwa, a bardzo mnie to ciekawi.

No ale to może w praktyce rozkmiń bo jest naprawdę różnie, zasada jest
ta sama - aby chwycić pałeczkami, ale każdy to robi inaczej. :)

> dziekuje rowniez pozostalym osobom za odpowiedzi, jednak jak dotad
> najlepiej idzie mi opierajac paleczke o srodkowy palec, ale skoro sa tez
> inne sposoby... ;)

Nie zastanawiałem się nigdy ale z tego co wygląda to trzymam jedną
między wskazującym a środkowym, drugą między kciukiem a czwartym i o nic
nie opieram. :)

--
+ ' .-. .
. http://kosmosik.net/ * ) )