kompostownik

11. Data: 2007-03-19 22:28:09

Temat: Re: kompostownik
Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Witold Barłóg"" <w...@g...com> napisał w wiadomości
news:ECB3F5F3-355A-406B-8194-8D1B58546123@gmail.com.
..
> Witam
>
> Planuję zrobić kompostownik w ogrodzie. Jaki waszym zdaniem jest
> najlepszy? Plastikowy, pryzma kompostowa, czy - tak jak mam zamiar
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
>
> Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

A ja mam kompostownik przenoszony co roku w inne miejsce.
Zrobiłam go z siatki plastikowej, która służy do grodzenia.
Kupiłam jakieś 10 metrów takiej siatki, przecięłam wzdłuż
na dwie części o różnych wysokościach.
Mam w ten sposób materiał na dwa kompostowniki, jeden wyższy drugi niższy.
Używam je w zależności od ilości zbieranego materiału. Więcej materiału, to
wyżej usypuję.
Trochę zagłębiam siatkę w ziemi.
Ustawiam owal z siatki, podpieram ją kołkami i przywiązuję sznurkiem.
Sznurkiem łączę też koniec z początkiem, aby była przestrzeń zamknięta.
Przewiew powietrza jest, zgodnie z wymogami, a nic się nie rozsypuje.
Kolor zielony siatki współgra z otoczeniem :-)
Gdy kompostownik jest niepotrzebny zwijam i chowam do pomieszczenia
gospodarczego.
I co, fajny pomysł?

Pozdrawiam Krycha

12. Data: 2007-03-20 07:29:27

Od: w...@g...com (Witold Barłóg) szukaj wiadomości tego autora

On 2007-03-19, at 23:28, krycha wrote:

> [...]
> Kolor zielony siatki współgra z otoczeniem :-)
> Gdy kompostownik jest niepotrzebny zwijam i chowam do pomieszczenia

fajny :-)

już wiem, że na na 99% nie zrobię kompostownika murowanego :-)
szkoda pieniędzy i czasu - poza tym musiałoby to być na prawdą
pożądnie zrobione, żeby było ładne

kompostownik zrobię z desek opartych na słupkach w rogach, siatka to
dla mnie chyba zbyt ekstremalny pomysł ;-)

Witek

13. Data: 2007-03-20 07:54:49

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witold Barłóg wrote:

> kompostownik zrobię z desek opartych na słupkach w rogach, siatka to
> dla mnie chyba zbyt ekstremalny pomysł ;-)

Zrób od razu dwa. Do pierwszego składujesz materiał przez cały rok,
w drugim on dojrzewa, też przez rok. Dwuletni kompost jest już
praktycznie w całości rozłożony.
Na wiosnę przesiewasz zawartość dugiego kompostownika, do
opróżnionego przekładasz zawartość pierwszego, a w pierwszym gromadzisz
materiał przez cały sezon. i tak w kółko.
U mnie się to od wielu lat sprawdza.

Krzysztof

14. Data: 2007-03-20 09:43:41

Od: Jacek Ostaszewski <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witold Barłóg napisał(a):
> [...]
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
>
> Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

Kup za 40 zł w Obi albo Castoramie, i po kłopocie. Drewniany,
eko-logiczny i eko-nomiczny...
JO

15. Data: 2007-03-20 10:42:43

Od: "GabiS" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Wilk" <w...@m...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> opróżnionego przekładasz zawartość pierwszego, a w pierwszym gromadzisz
> materiał przez cały sezon. i tak w kółko.

U mnie też też istnieją dwie ( a nawet w tym sezonie trzy) pryzmy
kompostowe: starsza i z ostatniego sezonu. Na powierzchni tej z poprzedniego
sezonu zamierzam w tym roku uprawiać cukinię posród jednorocznych kwiatów.
Pa, Gabi

16. Data: 2007-03-21 08:49:21

Od: "SlaWasII" <s...@n...wp.pe-el> szukaj wiadomości tego autora

> jesli sie budowales i masz jeszcze stemple
> to mozna je idealnie wykorzystac
> :)
> wystarczy 4 wkopac w ziemie pionowo
> a te stemple ukladac naprzemiennie rownolegle od wewnatrz
> w miare wypelniania kompostownika

Nie radzę wkopywać. Ja postawiłem na czterech betonowych płytkach. Daje to
możliwość łatwego przenoszenia ale też zabezpiecza przed gniciem.
Przenoszenie jest bardzo wygodnym sposobem na przerzucenie pryzmy.

17. Data: 2007-03-21 12:59:54

Od: "Arkadus" <A...@v...tn> szukaj wiadomości tego autora

Witold Barłóg napisał(a):
> [...]
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
>
> Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

Jak chcesz murowany i nie chcesz się bawić w układanie cegieł, to weź 4
ażurowe płyty z parkanu, złącz i po sprawie. Ja tak zrobiłem i mam spokój
na długie lata.

18. Data: 2007-03-21 16:51:27

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> możliwość łatwego przenoszenia ale też zabezpiecza przed gniciem.
> Przenoszenie jest bardzo wygodnym sposobem na przerzucenie pryzmy.
oczywiscie deski czy kolki mozna ponacinac
aby w ten sposob trzymaly sie w kupie
ale z kolkami jest prosciej
:)
stemple po budowie sa zasadniczo odpadem
wiec nawet gdyby trafial je szlag na styku gruntu z powietrzem
to starczy przy przy ich dlugosci na dwa zakopania
:)))))
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

19. Data: 2007-03-22 19:55:30

Od: Jerzy Nowak <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witold Barłóg napisał(a):
> [...]
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
>
> Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

Pryzma jest dobra jak zakładasz odród i masz dużo miejsca i materiału do
przekompostowania.
Potem idzie kompostownik podwójny ażurowy z drewna zrobiony.
Deski oczywiście calówki przybite do kantówki i od wewnętrznej strony
opalone aż do zwęglenia.
Dziesięć albo i dłużej lat gwarantowane.
Plastiki niby dobre ale kompost szybko zrobiony jest tyle samo wart co i
te pojemniki.
;-)
--
pozdr. Jerzy

20. Data: 2007-03-23 10:08:34

Od: "SlaWasII" <s...@n...wp.pe-el> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Nowak" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> Deski oczywiście calówki przybite do kantówki i od wewnętrznej strony
> opalone aż do zwęglenia.

Po co opalone?
Czy to ma zapobiec butwieniu?

kosiarka