kompostownik

1. Data: 2007-03-16 20:29:44

Temat: kompostownik
Od: w...@g...com (Witold Barłóg) szukaj wiadomości tego autora

Witam

Planuję zrobić kompostownik w ogrodzie. Jaki waszym zdaniem jest
najlepszy? Plastikowy, pryzma kompostowa, czy - tak jak mam zamiar
zrobić - murowany (cegły w ażurek)

Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

Witek--

2. Data: 2007-03-16 21:30:01

Temat: Re: kompostownik
Od: "SlaWasII" <s...@n...wp.pe-el> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Witold Barłóg"" <w...@g...com> napisał w wiadomości
..

> [...]
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
>
> Na razie szukam pomysłów w internecie, a może Wy mi coś doradzicie?

Mój kompostownik zbiłem ze starych desek. Deski wytrzymały już trzy lata i
myślę, że jeszcze ze dwa, trzy wytrzymają, zanim same nie zamienią się w
kompost... ;) Wymiary ok. 2m x 2m.
Jest ażurowy i lekki. To ważne gdy chcesz go przełozyć. Przenosisz wtedy
konstrukcję przy pomocy nawet dziecka i już. Ja przenoszę sam, dzieci tylko
po to, by wiedziały że rodzicom trza pomagać.
Jak wymurujesz, to cegły będą się w zimie rozlatywać - chyba, że stać cię na
klinkierowe. Poza tym bez fundamentu i tak się to wszystko rozleci. Tak
myślę.

3. Data: 2007-03-16 21:46:33

Od: w...@g...com (Witold Barłóg) szukaj wiadomości tego autora

On 2007-03-16, at 22:30, SlaWasII wrote:

> [...]
> stać cię na
> klinkierowe. Poza tym bez fundamentu i tak się to wszystko rozleci.

chyba właśnie zrobię drewniany, masz rację z tymi cegłami, kupe
roboty a i tak się rozlecą, jutro zobaczę jakie mi deski jeszcze
zostały i będę robił kompostownik :-)

Witek--

4. Data: 2007-03-16 22:52:14

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2007-03-16 23:01:45

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Tadeusz Smal wrote:

> :)

> :)

> :)

Tadeuszu, jestem pewna, ze temat byl juz poruszany, ale powiedz mi
dlaczego z uporem uzywasz smileys jako przerywnikow? mnie szczeki bola
od ciaglego usmiechania sie jak Ciebie czytam. Czy Ty masz juz tak na
zawsze, czy jest nadzieja, ze kiedys Ci odbije w druga strone?

Z usmiechami
MB

6. Data: 2007-03-17 06:39:57

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witold Barłóg wrote:

> Witam
>
> Planuję zrobić kompostownik w ogrodzie. Jaki waszym zdaniem jest
> najlepszy? Plastikowy, pryzma kompostowa, czy - tak jak mam zamiar
> zrobić - murowany (cegły w ażurek)
Temat kompostownika był wielokrotnie dyskutowany:
http://tinyurl.com/2xcqgx
Plastikowego nigdy nie używałem.

Pryzma kompostowa wymaga dużo miejsca i schnie w warstwach zewnętrznych.

Widziałem u sąsiada kompostnik zrobiony z desek podłogowych,
porozbiórkowych. Miały wcięcia poprzeczne na końcach przez co można było
wkładać jedną z jednego boku na drugą z sąsiadujących boków. Pomiędzy
deskami o szerokości około 10 - 15 cm była kilkucentymetrowa przerwa.
Pozwalało to budować coraz wyższy kompostnik oraz go rozbieracć i przenosic
na inne miejsce po uformowaniu pryzmy. Wymiar kompostnika 1,5 x 1,5 x 1,5
m. Deski deformowały się, pękały i korodowały biologicznie. Po 5-10 latach
połowy już nie było.

Ja miałem w tym czasie dostęp do cegły rozbiórkowej. Chcąc zachować
możliwość przenoszenia kompostnika nie wymurowałem go ale układałem cegły
na szerokość pół cegły, tworzać kwadrat 1,5 x 1,5x m. W miarę potrzeby
dokładałem kolejne warstwy. Na zimę dodawałem 5 warst ponad poziom
kompostu. Powierzchnia działki wynosiła wtedy 3 ary.
W miarę intensyfikacji upraw zwiększyłem go do 2 x 3 m. Teraz przy dwu
działkach użytkowanych obok siebie (w sumie 6 arów) kompostnik ma 4 x 3 m.
Co roku wczesną wiosną jest przesiewany kompost, a kompostnik przenoszony
na nowe miejsce.

Jak w dzieciństwie lubiłeś się bawić klockami to jest to kompostnik dla
Ciebie.

Cegła powinna mieć 25 x 12 x 6,6 cm. Klasa cegły co najmniej 100. Gdyby była
150, 200 to lepiej z uwagi na trwałość. Zgromadź o kilkadziesiąt cegieł
więcej niż potrzebujesz bo po każdej zimie kilka pęknie.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.
Czytaj www.linux.pl

7. Data: 2007-03-17 14:45:49

Od: "skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
wiadomosci news:12vm8eq8rj5ute0@corp.supernews.com...

> Tadeuszu, jestem pewna, ze temat byl juz poruszany, ale powiedz mi
> dlaczego z uporem uzywasz smileys jako przerywnikow? mnie szczeki
bola
> od ciaglego usmiechania sie jak Ciebie czytam.

Bo Tadzik taki wesolek zawsze usmiechniety. Zwlaszcza we snie.

> Czy Ty masz juz tak na
> zawsze, czy jest nadzieja, ze kiedys Ci odbije w druga strone?

Nie licz na to

Pozdrawiam bez usmiechów
skryba
:-))

8. Data: 2007-03-17 16:59:19

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 17 Mar 2007 07:39:57 +0100, Udziadeksu?@wro.vectranet.pl
napisał(a):

> Pryzma kompostowa wymaga dużo miejsca i schnie w warstwach zewnętrznych.

Za to szybciej w niej się materiał rozkłada niż w drewnianym kompostowniku.
Ja zawsze daję na wierzch świeżą, cienką warstwę skoszonej trawy albo
trociny - pryzma nie wysycha.

Pozdrawiam,
Marta

9. Data: 2007-03-17 20:59:37

Od: "Janusz K." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Witold Barłóg"" <w...@g...com> napisał w wiadomości
..

..

> chyba właśnie zrobię drewniany, masz rację z tymi cegłami, kupe roboty a
> i tak się rozlecą, jutro zobaczę jakie mi deski jeszcze zostały i będę
> robił kompostownik :-)

włączę się do dyskusji - mój kompostownik też jest z desek, w zasadzie to
wytrzymał już 5 lata, co ciekawe - w najlepszym stanie są deski, które użyte
byłu do szalunków (upaprane zaprawą cementową), deski bez tej impregnacji
(napuszczone tylko drewnochronem) już się sypią... Szkoda, że o tym nie
wiedziałem, jak robiłem dach - deski impregnowałbym cementem :)

Pozdr.
Janusz K.

10. Data: 2007-03-17 21:34:13

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Tadeuszu, jestem pewna, ze temat byl juz poruszany, ale powiedz mi
> dlaczego z uporem uzywasz smileys jako przerywnikow?
:)
od tego, ze ciagle parskam smiechem
w sieci nazwalem sie _hehehem
:)))))
> od ciaglego usmiechania sie jak Ciebie czytam. Czy Ty masz juz tak na
> zawsze, czy jest nadzieja, ze kiedys Ci odbije w druga strone?
:)
mawiaja , ze : nikt tak madry, ze zgadnie
co nan jutro wypadnie.
:)
Jednak z uwagi na coraz wieksza skleroze
rokuje, ze raczej mi sie nie zmieni
:)))
Dobra pamiec nie daje szczescia...
lepiej jest umiec zapomniec lub niepamietac chocby
i usmiechac sie , niz pamietac i byc smutnym
:))))))
Z pozdrowieniami i usmeichami
_hehehe

kosiarka