Re: kultura pana dyrektora..

From: M...@f...edu.pl (Marek Pawłowski)
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: kultura pana dyrektora..
Date: 13 Apr 2000 09:29:50 +0200
Sender: r...@m...newsgate.pl

Paul wrote:

> Krzysztof Ciesielski <k...@f...onet.pl> napisał(a) w artykule
> <8d1716$rsg$1@helios.man.lublin.pl>...
>
> [...]
> może

itd.

Przeczytałem to wszystko z zainteresowaniem i tak sobie myślę, że chyba jest
kolejna rzecz życiowo dość fundamentalna, której będę musiał sam nauczyć
swoje dzieci nie zdajšc się w tym względzie na usługi szkoły. Ta rzecz to
powszechna
zasada, że korespondencja adresowana na instytucję (choćby ze wskazaniem
pracownika w niej zatrudnionego, dla którego jest przeznaczona) jest
korespondencjš
służbowš. Za wszelkie sprawy dotyczšce funkcjonowania instytucji odpowiedzialny

jest jednoosobowo jej dyrektor i w zwišzku z tym we wszelkie sprawy zwišzane z
tym
funkcjonowaniem ma nieograniczony wglšd. Od zasady tej jest tylko kilka
odstępstw.
W przypadku korespondencji adresowanej na osobę funkcjonujšcš w ramach
jakiejś instytucji, jest ona chroniona tylko wówczas, jeśli instytucja ma
charakter
dobrowolnego stowarzyszenia osób o charakterze wyłšcznie organizacyjnym, w
ramach
którego to stowarzyszenia osoby działajš na swojš pełnš osobistš
odpowiedzialność
(np. kancelarie adwokackie, spółdzielnie lekarskie, ale już nie np. szpitale
czy sšdy).
Szkoła nie jest takim wyjštkiem, a za jej funkconowanie, w tym za działania
wszystkich
nauczycieli, odpowiedzialny jest dyrektor (w odpowiedniej części także
właściciel).
Ma więc pełne prawo otwierać i czytać wszelkš przychodzšcš na adres jego
instytucji
korespondencję. A że najczęściej nie widzi powodów by to robić, to jego wola i
jego
prawo.
Drugš rzeczš, którš także pewnie sam będę musiał przekazać swoim dzieciom jest
iż publiczne nazwanie "chamstwem" czynności wykonanych zgodnie z prawem
i ze wskazaniem (choćby pośrednim) osoby, której działania tym epitetem zostały

obdarzone, jest prawnie zabronione i podlega karze.
A nawišzujšc do wštku informatycznego, myślę sobie, że dobrze by było, by w
programie którejś szkoły znalazły się obowišzkowo elementy kodeksów karnego,
cywilnego i pracy. Chętnie poświęciłbym na to naukę muzealnych arkuszy
kalkulacyjnych, naukę o miejscach występowania boksytów na kuli ziemskiej, czy
naukę
o dacie bitwy pod Warnš (no to ostatnie może bym zredukował do pierwszych
dwóch cyfr znaczšcych).

Pozdrawiam serdecznie,

Marek

P.S. Czy w Waszych szkołach lub w szkołach Waszych dzieci tez już czuć
zbliżajšcš się kanikułę? Mój młodszy syn (5 klasa) wrócił w piatek ze szkoły
w złym chumorze. Zapytany o co chodzi odpowiedział żonie pytaniem: "a czy
ty nie byłabyś zła, gdybyś przesiedziała w szkole 5 godzin dla tylko jednej,
normalnej lekcji, która odbyła się zgodnie z planem i była to lekcja plastyki?"

Czy ktoś tu kiedyś bredził o dziesięciomiesięcznym roku szkolnym?

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-soc-edukacja
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-soc-edukacja/