kurczak i rozmaryn

1. Data: 2009-04-21 13:24:04

Temat: kurczak i rozmaryn
Od: "Ania" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Błagalnie szybko proszę o ciekawy przepis na kurczaka ze świeżym rozmarynem.
Może ktoś jadł coś genialnego? Może oprócz kurczaka rozmaryn pasuje do
czegoś jeszcze?

Będę wdzięczna za pomoc!
ania

2. Data: 2009-04-21 15:56:31

Temat: Re: kurczak i rozmaryn
Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 21 Kwi, 15:24, "Ania" wrote:
> Błagalnie szybko proszę o ciekawy przepis na kurczaka ze świeżym rozmarynem.
> Może ktoś jadł coś genialnego? Może oprócz kurczaka rozmaryn pasuje do
> czegoś jeszcze?

Mnie się wydaje, że to zależy ile go dasz.

Rozmaryn

Pochodzenie
Rozmaryn znany był już Egipcjanom, Grekom i Rzymianom. Do Europy
Środkowej przywędrował za sprawą legionów rzymskich, a niektóre
zapiski mówią nawet, że dzięki plemionom germańskim, urządzającym w
III w. n.e. liczne wyprawy wojenne na rdzenne terytoria Imperium
Romanum. Z obszarów śródziemnomorskich bardzo wcześnie trafił w inne
rejony Europy. W średniowieczu rozmaryn służył za paszę dla owiec,
dzięki czemu po uboju ich mięso uzyskiwało wyborny smak. Znany był
również wówczas rozmarynowy miód, głównie z okolic Narbonny
(południowa Francja) i Mahon na wyspie Minorce (Morze Śródziemne). W
Langwedocji zaś - o czym napomknął kilka wieków później Theodor Jacob
z Bergzabern - krzewiny tej używano do palenia w piecach oraz
sporządzania prostych mebli.
Swoistym aromatem charakteryzują się zarówno liście, jak i kwiaty
rozmarynu. Ich smak jest orzeźwiający, gorzkawo-korzenny, nieco
cierpki, a nawet piekący. Uprawy koncentrują się przede wszystkim w
krajach śródziemnomorskich oraz w USA i Meksyku. Do głównych
producentów należy Francja (zwłaszcza Prowansja), gdzie uprawia się
rozmaryn jako doskonałą roślinę miododajną oraz Hiszpania, Maroko,
Tunezja, Włochy, Grecja, były ZSRR i Anglia. Na rynki trafia wiele
odmian handlowych rozmarynu, z których najwyższe ceny osiąga rozmaryn
prowansalski i dalmatyński. Jako przyprawy używa się suszonych, a
następnie rozdrobnionych lub zmielonych liści, albo olejku
destylowanego z liści i kwiatów.
Rozmaryn w kuchni
Dość rzadko stosuje się rozmaryn jako przyprawę samoistną, o wiele
częściej jest on ważnym składnikiem mieszanek przyprawowych, zwłaszcza
w kompozycjach z majerankiem i cząbrem. Smak i aromat rozmarynu dobrze
harmonizuje z niektórymi potrawami mięsnymi (baranina, dziczyzna) i
rybami. Stosowany jest również do aromatyzowania likierów, wódek
żołądkowych oraz do aromatyzowania win ziołowo - miodowych, a nawet
piwa. Rozmaryn poprawia smak zup jarzynowych, ciemnych sosów,
smażonych ziemniaków i pizzy. Szczególnie dobrze komponuje się z
czosnkiem i grzybami duszonymi w winie. Wchodzi w skład ziół
prowansalskich, nadaje charakterystyczny zapach marynatom octowym i
olejowym. Jako przyprawa popularny jest we Włoszech, Francji i Anglii.
Właściwości
Rozmaryn ma bardzo szerokie zastosowanie. Wchodzi w skład m.in.
maseczek odświeżających, płynów do kąpieli ujędrniających skórę,
kojących system nerwowy, łagodzących bóle reumatyczne, poprawiających
krążenie krwi.
http://www.kamis.pl/index.php/content/view/653/582/

Dodajemy go do:
- sałatki, surówki, samodzielne dania z pomidorów
- wołowina
- baranina
- dziczyzna
- ryby

a nic nie mam o drobiu.

--
Pozdrawiam :)
JM

3. Data: 2009-04-21 16:24:53

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 21 Apr 2009 15:24:04 +0200, Ania napisał(a):

> [...]
> Może ktoś jadł coś genialnego? Może oprócz kurczaka rozmaryn pasuje do

TYLKO jagnięcina...

--
"Miłuj swoich wrogów. To doprowadzi ich do szału".
;-PPP

4. Data: 2009-04-21 18:17:50

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> TYLKO jagnięcina...

???
Zabijasz smak i aromat młodego mięsa?
Dlaczego mnie to nie dziwi?
--
pozdr. Jerzy

5. Data: 2009-04-21 18:35:03

Od: "Ania" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłam kurczaka z czosnkiem, rozmarynem i białym winem, do tego śmietana.
Wyszedł...boski!

6. Data: 2009-04-21 19:23:30

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ania" napisał:

> Może oprócz kurczaka rozmaryn pasuje do
> czegoś jeszcze?

Do czegoś jeszcze: tagliatelle z boczniakami i rozmarynem....
bossskie! :) Albo...
http://www.kuchnia.tv/html/kuchnioteka/przepisy.php?
0,0,307

--
Pozdrawiam - Aicha

7. Data: 2009-04-21 19:23:50

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 21 Apr 2009 20:17:50 +0200, JerzyN napisał(a):

> ???
> Zabijasz smak i aromat młodego mięsa?
> Dlaczego mnie to nie dziwi?

Bo nie znasz się na kuchni.

8. Data: 2009-04-21 19:26:49

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ania pisze:
> Zrobiłam kurczaka z czosnkiem, rozmarynem i białym winem, do tego śmietana.
> Wyszedł...boski!

Tia, a cóż innego zabije smak ryby w kurczaku?
;-)
Tyle, że jak się to ma do jagnięciny?
--
pozdr. Jerzy

9. Data: 2009-04-21 19:27:41

Od: "Feahisim" <h...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ania" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> Zrobiłam kurczaka z czosnkiem, rozmarynem i białym winem, do tego
> śmietana. Wyszedł...boski!

To pochwal się ci i jak, proszę.

Feah

10. Data: 2009-04-21 19:29:14