Re: lodówka - pytanie laika

From: " zayzayer" <z...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: lodówka - pytanie laika
Date: Wed, 2 Jun 2004 14:01:34 +0000 (UTC)

> Te same efekty osiaga sie stosujac dwa obwody/dwa termostaty.
> Rozwiadzanie z dwoma agregatami mialo w prosty (moze nawet prostacki?)
> sposob wyeliminowac zjawisko kompletnego zamrazania zamrazalnika". Przy
> jednym obwodzie/ termoistacie , agregat chlodzi jednoczesnie zamrazalnik i
> chlodziarke. Jesli czesto "wietrzymy" chlodziarke to agregat dziala niemal
> nonstop,a w zamrazalniku syberia. Nawet Siemensa lodowki glupialy
> (termostaty sie rozregulowywaly).

Tylko Tobie tak się wydaje. W jednoagregatowych parowniki zamrażarki i
lodówki pracują nie rownolegle a szeregowo i nigdy nie chłodzą jednocześnie.
Po włączeniu sprężarki w zamrażarce następuje rozprężanie gazu i jej
schładzanie. W lodówce w tym czasie temp. się nie zmienia gdyż nie dochodzi
do niej gaz w postaci płynnej bo w całości odparował w zamrażarce. Ale uklad
jest tak dobrany, że jak zamrażarka osiągnie prawidłową temp., gaz przestaje
wrzeć i w postaci płynnej dostaje się do parownika lodówki, ktorą teraz
dopiero zaczyna schładzać. W czasie schładzania lod. temp. zamrażarki stoi w
miejscu gdyż nie ma w niej rozprężania (cały gaz przelatuje w postaci
płynnej). Po schłodzeniu lodówki termostat wyłącza sprężarkę. Jeżeli taraz
ocieplimy lodówkę to cała energia pójdze (w dużym uproszczeniu) w
schładzanie lodówki bo gaz będzię parował tylko w parowniku lod.
W zamrażarce nie paruje bo jest ona dla niego za zimna a dla produktów
odpowiednia. Stąd lod 1 i 2-agr. mają podobne zużycie energii.

Cechą lod. 1-agregatowych jest nieregulowana temp. w zamrażarce. Cały czas
jest taka jak trzeba (przeciętnie -19 do -22). Wadą jest to. że większość
pracuje poprawnie w ciepłym pomieszczeniu, mniej zamraża na dobę, nie można
odlączyć samej lodówki, ale jest też zaleta - prawdopodobieństwo awarii
agregatu w lod. 2-agr. jest prawie DWA RAZY większa niż 1-agr. To tak jakby
były dwie lodówki w domu (jak nie jedna strzeli to druga:)). O kosztach
zakupu pisać nie trzeba. O sobiście jestem za 1-agr. Ale żem się rozpisał :)