Re: małżeństwa osób chorych psychicznie

1. Data: 2011-05-30 11:53:39

Temat: Re: małżeństwa osób chorych psychicznie
Od: "Megi" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Czytam i oczom nie wierze, radykane poglądy.
A może i niepełnosprwnym fizycznie też zakazać, też według niektórych tacy jak
my nie powinni zakładać rodzin? Przecież często potrzebujemy pomocy innych, w
mniejszym lub większym stopniu. I bywa ,że nie możemy mieć dzieci, więc
związek małżeński jako taki nie ma sensu?
Pozostawiam do przemyślenia.

2. Data: 2011-05-30 19:25:51

Temat: Re: ma??enstwa osób chorych psychicznie
Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 30-05-2011 o 13:53:39 Megi <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> mniejszym lub większym stopniu. I bywa ,że nie możemy mieć dzieci, więc
> związek małżeński jako taki nie ma sensu?

Ale co tu przemyślać? Przecież sama wiesz, że piszesz brednie i że jeśli
się coś porównuje, to warto porównywać rzeczy porównywalne, a nie byle co.

Ale skoro zadajesz pytanie, to ci odpowiem - nie, zakazywanie małżeństw
niepełnosprawnym fizycznie ze względu na ich niepełnosprawność fizyczną
nie jest uzasadnione.

Natomiast zakazywanie tego osobom uposledzonym umysłowo jest uzasadnione.

Zadowolona?

--
Adam

3. Data: 2011-06-02 14:27:55

Od: "amk" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:op.vwa6xdaxjzsohw@redaktorbs-desktop...
> Dnia 30-05-2011 o 13:53:39 Megi <m...@o...pl> napisał(a):
>
> Natomiast zakazywanie tego osobom uposledzonym umysłowo jest uzasadnione.

Choroba umysłowa to nie tylko upośledzenie, ale na przykład także depresja,
na którą w Polsce cierpi (leczy się psychiatrycznie z tego powodu) około
10% do 20% populacji - różnie podają różne źródła.
AK

4. Data: 2011-06-02 15:08:12

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 02-06-2011 o 16:27:55 amk <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> depresja, na którą w Polsce cierpi (leczy się psychiatrycznie z tego
> powodu) około 10% do 20% populacji - różnie podają różne źródła.

Z całą pewnością. Tylko że nie o tym tutaj mówimy. o ile mi wiadomo osoby
chore na depresję nie mają kłopotów z zawieraniem małżeństw.

--
Adam

5. Data: 2011-06-02 15:14:50

Od: "amk" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:op.vwgezyhxjzsohw@redaktorbs-desktop...
> Dnia 02-06-2011 o 16:27:55 amk <a...@o...pl> napisał(a):

> Z całą pewnością. Tylko że nie o tym tutaj mówimy. o ile mi wiadomo osoby
> chore na depresję nie mają kłopotów z zawieraniem małżeństw.

Art 12 KRiO dotyczy *wszystkich* chorych psychicznych w świetle prawa (
leczących się na choroby z grupy "F" według klasyfikacji) - jak najbardziej
depresja w to wchodzi. Stąd debilność tego artykułu i postulat organizacji
pozarządowych, aby to zmienić.
AK

6. Data: 2011-06-02 17:29:18

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 02-06-2011 o 17:14:50 amk <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> najbardziej depresja w to wchodzi. Stąd debilność tego artykułu i
> postulat organizacji pozarządowych, aby to zmienić.

Ale zmienić CO?

Bo tam jest napisane coś, co jest ewidentnie słuszne i dobre:

Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą
psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub
umysłu takiej osoby nie zagraża małżeństwu ani zdrowiu przyszłego
potomstwa i jeżeli osoba ta nie została ubezwłasnowolniona całkowicie, sąd
może jej zezwolić na zawarcie małżeństwa.

Nie bardzo rozumiem co w tym zapisie jest złe?

--
Adam

7. Data: 2011-06-02 17:47:25

Od: "amk" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:op.vwgli4j0jzsohw@redaktorbs-desktop...
> [...]
> może jej zezwolić na zawarcie małżeństwa.
>
> Nie bardzo rozumiem co w tym zapisie jest złe?

Po pierwsze to jawna dyskryminacja. Osoby chore psychiczne maja pełną
zdolność do czynności prawnych. Dlaczego więc, zabrania im sie podejmować
samodzielnej decyzji w sprawie zawarcia małżeństwa, umożliwiający wydanie
zakazu, co w znacznej większości wypadków osób chorych psychicznie jest
nieuzasadnione. Najgorsze jest to, że decyzję w obecnym brzmieniu przepisu
podejmuje urzędnik Stanu Cywilnego, który, z całym szacunkiem dla powagi
tego urzędu, może dysponować wiedzą opartą na fałszywych stereotypach na
temat chorych psychicznie (agresywny, nieudolny, upośledzony intelektualnie,
nieodpowiedzialny).

Przepis ten (12 art KRiO) powstał w 1964, gdy metody leczenia chorób
psychicznych był niewystarczający, aby zapewnić całkiem normalne
funkcjonowanie chorych psychicznie w społeczeństwie. Obecnie farmakologia i
metody psychoterapii stoją na bardzo wysokim poziomie.

Poza tym założę się, że praktycznie ten przepis był martwy, bo prawie nikt z
zainteresowanych o nim nie wie, a ponieważ przy zawieraniu małżeństwa nie
jest potrzebne zaświadczenie o stanie zdrowia, urzędnik nie pytał, chory nie
informował!!!!

Ważne jest też, że w całej Europie nie funkcjonują analogiczne przepisy
(poszanowanie praw człowieka), więc tylko czekać, by Komisja UE się do tego
przyczepiła.

I na koniec - przepis *zakazujący* literalnie zawarcia małżeństwa osobie
chorej psychicznie jest nie zgodne z Konstytucją RP (równość wobec prawa).

Nie będę ukrywać, że środowisko osób chorych psychicznie jest bardzo
zróżnicowane. I z pewnością nikt nie wnosi zastrzeżeń do art 11 ww. Ustawy,
mówiący o tym, że nie może zawrzeć małżeństwa i osoba ubezwłasnowolniona.
AK

8. Data: 2011-06-02 18:52:14

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 02-06-2011 o 19:47:25 amk <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> zróżnicowane. I z pewnością nikt nie wnosi zastrzeżeń do art 11 ww.
> Ustawy, mówiący o tym, że nie może zawrzeć małżeństwa i osoba

Ja wciąż czegoś tu nie rozumiem.

Nie ma przeszkód do zawarcia małżeństwa jeśli choroba psychiczna nie jest
problemem. Tam jest to napisane.

--
Adam

9. Data: 2011-06-02 19:09:06

Od: "amk" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...net> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:op.vwgpdccjjzsohw@redaktorbs-desktop...

> Ja wciąż czegoś tu nie rozumiem.
>
> Nie ma przeszkód do zawarcia małżeństwa jeśli choroba psychiczna nie jest
> problemem. Tam jest to napisane.

Tak, ale w pierwszej kolejności, przy obecnym stanie prawa, musiałbyś
powiedzieć o swojej chorobie psychicznej urzędnikowi Stanu Cywilnego. I tu
jest zasadnicza sprzeczność (nie mówiąc już o jawnej dyskryminacji,
niezgodności z Konstytucja RP i łamaniu praw człowieka (napisane w moim
poprzednim poście) - nie wiem dlaczego tego nie rozumiesz - zadaj konkretne
pytanie - to spróbuje odpowiedzieć), bo o stanie swojego zdrowia mam prawo
rozmawiać tylko i wyłącznie z lekarzem (są odpowiednie przepisy, które
obligują go do zachowania tajemnicy lekarskiej), a nie z urzędnikiem Stanu
Cywilnego!!!! Pozostaje jeszcze przemilczeć chorobę, co jest pewno normalna
praktyką.
AK

10. Data: 2011-06-26 17:17:22

Od: Megan <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje wszystkim za pomoc. Mysle,że teraz bedzie dobrze.

Pozdrawiam Megi

małżeństwa osób chorych psychicznie
Informator. Przewodnik osoby niepełnosprawnej
[Wrocław] SP dla dziecka niepełnosprawnego ruchowo
książka na urlop
Oto najważniejsze co musicie wiedzieć: