nalewka z igiel sosnowych

1. Data: 2003-04-07 12:40:26

Temat: nalewka z igiel sosnowych
Od: "r_sundance" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

szukalem ale nie znalazlem

pewnie juz pora by zrobic sobie taka naleweczke z mlodych igiel sosnowych
(?)

tylko jak to idzie, co z czym trzeba zmieszac, bo tu brakuje mi wiadomosci

Dziekuje

Rapatang mailto r...@p...onet.pl

1. Data: 2003-04-08 07:42:02

Temat: Re: nalewka z igiel sosnowych
Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "r_sundance" <r...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:b6rrjr$2k4t$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
wiadomosci

> Podobno zalewa sie takze mlode (zielone) szyszki sosnowe? Szczegolow nie
znam, ale na grupie z pewnoscia sa fachowcy i moze sie podziela
informacjami - igiel i szyszek u nas dostatek ;-)
pozdr.,
Adal

1. Data: 2003-04-08 08:43:33

Od: "r_sundance" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "adal" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> Podobno zalewa sie takze mlode (zielone) szyszki sosnowe? Szczegolow nie
> znam, ale na grupie z pewnoscia sa fachowcy i moze sie podziela
> informacjami - igiel i szyszek u nas dostatek ;-)

moze i dostatek tylko jak sie nimi poslugiwac

moze odezwie sie jakis autorytet

dziekuje z gory

--
Rapatang

1. Data: 2003-04-08 09:50:27

Od: "Daria" <d...@x...vvv.pl> szukaj wiadomości tego autora

nigdy nie robiłam nalewki, tylko syrop z szyszek sosny. Zbierałam małe
zielone szyszki, kroiłam je i zasypywałam cukrem. Powstawał z tego taki
syrop, który podawałam synowi, gdy był przeziębiony, a kaszel nie dawał mu
spać.
Ela

1. Data: 2003-04-08 12:31:57

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"r_sundance" <r...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> (?)
>
> tylko jak to idzie, co z czym trzeba zmieszac, bo tu brakuje mi wiadomosci

Poczekaj az sie uporam z nawalem pracy - wlasnie odcedzam dereniowke. Mam
nawet dwa lub trzy przepisy.

Irek kochany

1. Data: 2003-04-08 15:38:07

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

Ja sam:

> Poczekaj az sie uporam z nawalem pracy - wlasnie odcedzam dereniowke. Mam
> nawet dwa lub trzy przepisy.
>
> Irek kochany

No juz jestem. Musialem wprzody o strachach na Lachy odpowiedziec. A ze
strachy mialy byc niemieckie zaczyniemy od niemieckich przepisow. Chcesz,
czy glosowale(a)s na rydzykow i wrzodakow?

15 mlodych pedow sosny o 5 cm dlugosci. Zwykle je wyraznie widac, bo sa
jasno zielone
1 l wodki 40 % lub jalowcowki

Mozesz ale nie musisz myc. Jesli juz myjesz to pod zimna woda. Wloz pedy do
sloika z jasnego szkla. Zalej wodka, szczelnie zamknij i odstaw na 6 tygodni
w slonecznym miejscu. Po czym ciecz odcedz i przefiltruj. 250 g cukru
rozpusc w 400 ml goracej wody. Ostudz i polacz z esencja. Mozesz ewentualnie
dodac wiecje cukru. Po 6-8 tygodniach nadaje sie do picia.

Mozna tez inaczej:

Pedy sosnowe lub swierkowe zasyp cukrem i postaw w slonecznym miejscu. Po 8
tygodniach (bedziesz widzial jak syrop podnosi sie do gory), odcedz syrop do
ciemnego szkla i postaw w chlodnym miejscu. Mozna go dlugo przechowywac i
uzywac jako srodka przeciwko kaszlowi ale lepiej jest 1/3 syropu wymieszac z
2/3 wodki i lezakowac jakies 3 miesiace. Przefiltrowac ewentualnie doslodzic
i delektowac sie.

Mozna tez uzywac igiel sosnowych a nawet modrzewiowych.

Mozna sie tez nie pieprzyc w szczegoly. Nazbierac paczkow, igiel a nawet
mlodych szyszek. Zasypac cukrem lub miodem. Postawic w cieplym slonecznym
miejscu na kilka tygodni. Zalac to jeszcze mieszanina wodki i spirytusu.
Potrzymac jeszcze ze trzy tygodnie i przefiltrowac. To nieco rozrobic z
przegotowana woda, ewentualnie cukrowa i odstawic na kilka tygodni. Upic sie
tym nie idzie ale tak po stopce wieczorem, mozna sie napic.

Irek kochany

1. Data: 2003-04-09 09:57:28

Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
sie
> tym nie idzie ale tak po stopce wieczorem, mozna sie napic.

Dzieki, ale powiedz jeszcze, dlaczego wodka a nie spirit? Jestem laikiem w
tych sprawach, ale nalewki kojarza mi sie niezmiennie z "czyms" na
spirytusie. Moja ciotka dawno, dawno temu :-), przy jakiejs tragicznej
mojej niestrawnosci zaaplikowala mi kieliszek piolunowki (spirytus na
zoltych kwiatkach): najpierw myslalem, ze zejde natychmiast z tego swiata,
ale jak zlapalem oddech, to z kazda chwila bylo lepiej, i lepiej, i
lepiej.... ;-)
Pozdr.,
Adal

1. Data: 2003-04-09 12:34:21

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"adal" <a...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> zoltych kwiatkach): najpierw myslalem, ze zejde natychmiast z tego swiata,
> ale jak zlapalem oddech, to z kazda chwila bylo lepiej, i lepiej, i

Czesc tych przepisow pochodzi z Niemiec a tam nie znaja spirytusu. Z
wyjatkiem "naszych" Niemcow bo w NRD robiono cos w okolicy 70 %. Zwykle na
nalewki najlepiej nadaje sie wlasnie alkohol o tej mocy. Dlatego czesto w
przepisach polskich znajdziesz mieszanine wodki i spirytusu dajaca wlasnie
70 %. Ja uzywam do typowych polskich nalewek wylacznie polskiej wodki i
spirytusu. Taki juz jestem. Ale do innych specjalow kupuje ten enerdowski
spirytus, bo ostatecznie na jedno wychodzi w cenie. Wiesz, niektorzy
przesadzaja z moca alkoholu. Zupelnie niepotrzebnie. Nalewka powinna miec od
35 slodsza do 45 % wytrawna. Takie jest moje zdanie. Nie moc a smak powinien
decydowac. Zauwaz, ze wszyscy podkreslaja dokladne przebranie owocow,
uzywanie dojrzalych, bo niechlujstwo odbija sie na smaku.

Irek kochany

1. Data: 2003-04-09 19:53:13

Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> decydowac. Zauwaz, ze wszyscy podkreslaja dokladne przebranie owocow,
> uzywanie dojrzalych, bo niechlujstwo odbija sie na smaku.

Dzieki raz jeszcze
Adal

sałatka z kurczakiem
Makłowicz niedzielny