noże kuchenne

41. Data: 2009-12-15 23:10:18

Temat: Re: noże kuchenne
Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote in message
news:hg947e$j4f$1@inews.gazeta.pl...

> Kamień wodny służy do ostrzenia noży japońskich (Deba, yanagiba, santoku)
oraz ich polerowania (końcowe ostrzenie /.../
-----------
Tez mam taki noz (typ Chef's) :)
prosze o opis jak ostrzysz na kamieniu wodnym (mam 2stronny)
dzieki :)
bp

42. Data: 2009-12-16 00:17:12

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

bulka paryska pisze:
> [...]
> -----------
> Tez mam taki noz (typ Chef's) :)
> prosze o opis jak ostrzysz na kamieniu wodnym (mam 2stronny)

Tu całkiem dobra instrukcja, najważniejszą rzeczą jest oczywiśćie zwilżenie kamienia,
zachowanie
niewielkiego kąta, oraz utrzymanie go przez cały czas ostrzenia

http://www.youtube.com/watch?v=NboSIlg5w6w

... Dopiero teraz doczytałem że kamień masz! - przesuwam to co przed chwilą napisałem
na dół, może
się komuś przyda. Co do kamienia to nie wiem jaką posiada gradancje, ale jeśli jest
dwustronny to
prawdopodobnie jedna strona jest szara a druga kolorowa (lub ciemniejsza) - zazwyczaj
w takich
sytuacjach strona szara posiada gradacje typu ,,fine" czyli do polerowania lub
doostrzania, a strona
kolorowa lub ciemna posiada gradację niską (niski numerek) do wstępnego ostrzenia,
gradacji się
technicznie określić nieda, no chyba że dysponujesz mikroskopem - natomiast
najważniejszą rzeczą
jest określenie która ze stron kamienia ma niższą gradację, można to zrobić na ,,oko"
- poprzez
przeciągnięcie dłoni, tam gdzie będzie bardziej szorstko tam gradacja jest mniejsza,
oczywiście test
należy przeprowadzić na sucho. Tak czy inaczej, najpierw ostrzy się wstępnie - czyli
na stronie o
większej gradacji a następnie doostrza się nóż na stronie o niższej gradacji, w
czasie polerowania
można sprawdzać ostrość noża na kartce papieru

---

Jeśli kamienia wodnego się nie posiada, nie trzeba go kupować - nóż można ostrzyć z
powodzeniem na
papierze ściernym o niskiej gradacji (800 - 1200), oczywiście uprzednio równo
przyklejonym do
jakiejś twardej powierzchni, jeśli dostępny jest wodny papier ścierny to w niego
należy się
zaopatrzyć, może być też papier ścierny do ścierania na sucho - jego niewolno moczyć
(bo zacznie się
łuszczyć), nóż ostrzyć należy na sucho. Ogólnie zakup papieru ściernego jest bardziej
opłacalny,
kamienie wodne kosztują od 60zł w górę - a takie najlepsze osiągają w japonii ceny
rzędu 10.000? -
ale wracając na ziemię, świetnej jakości kamienie można zakupić tutaj:
http://www.sushi-shop.pl/advanced_search_result.php?
keywords=kamie%F1&osCsid=441c278f9f879d9817f056e967b
cf493&x=0&y=0

Jeśli nóż zamierza się ostrzyć regularnie, i aktualnie jest on w dobrym stanie
technicznym (nie
wyszczerbiona krawędź tnąca) to optymalny będzie kamień o gradacji 800 - 1200, a
jeśli zależy Ci na
naprawde świetnych właściwościach tnących to najlepszym wyborem będzie zakup kamienia
o gradacji
600-800 oraz kamienia do polerowania 5000-8000, oczywiście nie jest to konieczne po
ostrzeniu na
kamieniu 1000-1200 nóż tnie niesamowicie, trzeba jednak pamiętać o tym że im kamień
ma większą
gradacje (wyższy numerek) ostrzenie trwa dłużej, ale końcowa ostrość jest lepsza

--
www.blog.vcore.pl o Blog prywatny

www.webprogress.com.pl o WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

43. Data: 2009-12-16 00:21:22

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

vcore pisze:
> [...]
> doostrza się nóż na stronie o niższej gradacji, w czasie polerowania
> można sprawdzać ostrość noża na kartce papieru

Pomyłka - oczywiśćie nóż ostrzy się wstępnie na stronie o mniejszej gradacji!

44. Data: 2009-12-16 01:01:29

Temat: Re: no?e kuchenne
Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Szaniawski, jszania pisze:

> a gdzie napisal, ze ma deski do krojenia drewniane?
> ja tez myje swoje deski do krojenia w zmywarce, i nie sa one
> bynajmniej z deski.

Stwierdzam że użytkownik ,,Willy Stoeltzli" pisał ,,to źle robisz" myśląc że chodzi o
deski drewniane,
bo nie wydaje mi się aby były jakiekolwiek metafizyczne czy fizyczne powody aby
takich desek w taki
sposób nie myć

> sa tego jakies powody niemetafizyczne?

Są takie pomiędzy, napisałem ,,dlaczego" w odpowiedzi na pytanie użytkownika -
Krzysztof Tabaczyński
Ale zacytuje sam siebie:

> [...] Nie włożył bym go do zmywarki ponieważ jest to nóż kuty tradycyjnymi metodami
wykonany z tradycyjnych materiałów, min. rączka jest wykonana z jasnego
niezabezpieczonego drewna, zakończenie rękojeści z kości, a samo ostrze ze skuwanych
ze sobą dwóch gatunków stali węglowej, poza tym nóż sam w sobie jest piękny, i z tych
względów wrzucenie go do zmywary razem z innymi ,,wołami roboczymi" jest dla mnie
nie do przyjęcia. Ktoś potrafił by wrzucić taki nóż do zmywarki?

> http://images39.fotosik.pl/231/d1ba1d154de5bd68.jpg
> http://images43.fotosik.pl/234/5bb2163f87dba296.jpg
> http://images35.fotosik.pl/89/ba5247b34f713cbd.jpg

Prócz tego - noże japońskie wytwarzane są w samej japonii, i nie przez fabryki tylko
mistrzów którzy
posiadają odpowiednie doświadczenie, tak wygląda wytwarzanie najwyższej klasy
japońskich noży:

http://fxcuisine.com/default.asp?language=2&Display=
241&resolution=high

Japońscy kucharze swoje noże traktują z szacunkiem (jak dla mnie przesadnym) ale to
może obrazować
to że nóż to niekoniecznie tylko kawałek stali, po każdym cięciu nóż jest starannie
wycierany, a
ostrzenie to już kompletnie, prawie medytacja :-)

Noże japońskie pochodzące od najlepszych mistrzów potrafią osiągać aż śmieszne ceny
rzędu $1700, a
widywałem takie które osiągały 15.000? (nie - nie ze złota), ale ceny noży ręcznie
kutych
tradycyjnymi metodami zaczynają się już od 180 zł (sprowadzając bezpośrednio z
japonii można przy
takim nożu oszczędzić 40-60zł, z wliczoną przesyłką), czyli cena jest porównywalna do
cen jakie
wołają sobie sklepy za produkowane taśmowo nie mające żadnej duszy noże, oczywiście
nie mówie że to
jest złe - sam wole prostotę i funkcjonalność ale choć jeden taki nóż musiałem mieć,
i zakupu nie
żałuję.

Świetne klasyczne japońce za przyzwoitą cenę:
http://www.sushi-shop.pl/index.php?cPath=71_30_58&os
Csid=39ae46f76093fbce802521f8c709fd6e

A tu nieco tańsze, ale od strony materiałów nieco nowocześniejsze (nierdzewka):
http://www.sushi-shop.pl/index.php?cPath=71_30_32&os
Csid=39ae46f76093fbce802521f8c709fd6e

Przy zakupie trzeba jednak pamiętać że nóż Deba jest znacznie cięższy od noża
Santoku, ponieważ
przeznaczony jest do cięższych prac, z tego powodu posiada grubszą niż santoku
głownię która jest
relatywnie cięższa

45. Data: 2009-12-16 01:08:00

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

vcore pisze:
> Stwierdzam że użytkownik ,,Willy Stoeltzli" pisał ,,to źle robisz" myśląc
> że chodzi o deski drewniane, bo nie wydaje mi się aby były jakiekolwiek
> metafizyczne czy fizyczne powody aby takich desek w taki sposób nie myć

Błąd

[...] A nie o deski plastikowe, bo nie wydaje mi się aby były jakiekolwiek

46. Data: 2009-12-16 01:16:34

Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tu całkiem dobra instrukcja, najważniejszą rzeczą jest oczywiśćie
zwilżenie kamienia, zachowanie
> niewielkiego kąta, oraz utrzymanie go przez cały czas ostrzenia
>
> http://www.youtube.com/watch?v=NboSIlg5w6w
--------------
Wielkie dzieki, potwierdzilo sie to, co intuicyjnie wydedukowalam
(bo instrukcja to kilka japonskich krzaczkow :) )
Dziekuje za wszystkie cenne uwagi
bp

47. Data: 2009-12-16 09:19:33

Od: "Konrad N.S." <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> napisał w wiadomości

> nóż potrafi przekroić spadającą z 30cm cebulę

pokazujesz różne rzeczy, zdjęcia, odsyłasz do www, pokazujesz filmy...
a czy możesz pokazać taką "samoprzekrawającą się cebulę"?
bo takich określen ostrości słyszałem mnóstwo (płynące przecinające się
liście, cebule z 30cm), ale jeszcze takich rzeczy nie dane mi było ujrzeć.

48. Data: 2009-12-16 15:39:57

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad N.S. pisze:
> [...]
> liście, cebule z 30cm), ale jeszcze takich rzeczy nie dane mi było ujrzeć.

To z liściem to akurat jest samurajski mit, tak samo jak rzekoma możliwość
przekrojenia człowieka na
pół w pionie jednym ciosem katany :-)

Pomidorek to nie cebula ale... i kartka papieru
http://www.youtube.com/watch?v=o1Ilq9NnRXM

I żeby nie było, aby przekroić spadającą cebulę trzeba wykonać nożem lekki ruch do
góry, a nie tylko
go trzymać

49. Data: 2009-12-17 10:04:47

Od: "Piotr P." <p...@p...plNIELUBIESPAMU> szukaj wiadomości tego autora

vcore wrote:

> [...]
>
> I żeby nie było, aby przekroić spadającą cebulę trzeba wykonać nożem
> lekki ruch do góry, a nie tylko go trzymać

A jakie są wasze opinie o nożach ceramicznych? Przykładowo:
http://www.sztucce.pl/1229,kyocera-fk-130bk-noz-do-p
lasterkowania-13-cm-czarne-ostrze.html

vs

http://www.mediajet.pl/noz-stali-damascenskiej-chef-
cali-kc1631-p-145.html

--
Piotr

50. Data: 2009-12-17 22:27:12

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr P. pisze:

> A jakie są wasze opinie o nożach ceramicznych? Przykładowo:
> http://www.sztucce.pl/1229,kyocera-fk-130bk-noz-do-p
lasterkowania-13-cm-czarne-ostrze.html

Kyocera tnie lepiej niż najlepszy chirurgiczny skalpel, a do tego tępi się baaardzo
wolno, ale nóż
ten niestety nie nie nadaje się do cięższych prac, w tym cięcia czy rąbania kości
albo mrożonek
(twardośc tworzywa ceramicznego z którego jest wykonana zbliżona jest do twardości
diamentu, ale
niestety jest ono stosunkowo kruche), poza tym ostrzenia tego noża niema co się nawet
podejmować na
zwykłej ostrzałce, potrzebna jest do tego dobrej jakości ostrzałka diamentowa (np.
Spyderco
Tri-angle z prętami diamentowymi - 250 + 220zł) dla kogoś kto lubi robić w warzywach
czy mięsie bez
kości Kyocera jest świetnym rozwiązaniem, jednak ogólnie sama sobie w kuchni nie
poradzi - do pary
potrzebuje dobrego stalowego noża.

> vs
>
> http://www.mediajet.pl/noz-stali-damascenskiej-chef-
cali-kc1631-p-145.html

Te noże są dobre dla średnio zaawansowanego kucharza, tną przyzwoicie jednak nie są
absolutnie warte
swojej ceny! Są to noże produkowane co prawda ze stali damasceńskiej ale w jedynym
słusznym kraju
wytwarzającym dobra wszelkie - w chinach - gdzie jak wiadomo nie przykłada się zbyt
dużej wagi do
jakości. Gdyby był o te 100 zł. tańszy można by się zastanowić, jednak kwota rzędu
300 zł. jest
znaczną przesadą, za 300 zł. z powodzeniem można sprowadzić z Japonii ręcznie wykute
santoku
najwyższej jakośći, z damastu (np. Blue steel skuwana ze stalą nierdzewną) lub ze
stali nierdzewnej
VG-10. Jeśli jednak nóż ma być zakupiony w kraju to najlepszym wyborem będzie kupno
pary noży
Victorinox, a konkretnie:

o Nóż szefa kuchni - 20cm
(http://www.victorinox.sklep.pl/produkt/157,Noz-kuch
enny-Victorinox-dlugosc-ostrza-20cm-.html)
o Nóż uniwersalny - 10cm
http://www.victorinox.sklep.pl/produkt/156,Noz-kuche
nny-Victorinox-dlugosc-ostrza-10-cm.html

I do tego:
o Ostrzałka stalowa - 18cm http://www.victorinox.sklep.pl/produkt/177,Ostrzarka
-stalowa-18-cm.html

Świetnej jakości japończyki można zakupić tutaj http://www.japanwoodworker.com/ można
w nim znaleźć
największy wybór wszelkiej maści ręcznie kutych noży japońskich, cena przesyłki to
zazwyczaj $12.
Sklep jest amerykański, obsługa mówi więc po angielsku.

Obecnie najciekawsze pozycje w stosunku cena/jakość:

o http://www.japanwoodworker.com/product.asp?s=JapanWo
odworker&pf_id=11.011.04&dept_id=13170
o http://www.japanwoodworker.com/product.asp?s=JapanWo
odworker&pf_id=13.011.04&dept_id=13170
o http://www.japanwoodworker.com/product.asp?s=JapanWo
odworker&pf_id=01.472.165&dept_id=13170

Z kolei bardzo dobre sklepy w kraju kwitnącej wiśni to:

o http://www.japanesechefsknife.com/HDSeries.html
? powyższy polecam szczególnie.

o http://korin.com/Special-Offer/Clearance-Items

I tak reasumując, przykładowo nóż ,,HD-5 Santoku 170mm" z oferty sklepu
japanesechefsknife.com (8 od
góry) jest nieporównywalnie lepszy od
http://www.mediajet.pl/noz-stali-damascenskiej-chef-
cali-kc1631-p-145.html (a z przesyłką wyjdzie 30
zł. taniej)

--
www.blog.vcore.pl o Blog prywatny

www.webprogress.com.pl o WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

Salatka z ryzem, czerwona- co to moze byc?
tk
Kiełbasa biała - Poznań
drożdże instant
śledzie bosmańskie