oliwa aromatyzowana- jak?

1. Data: 2006-09-19 18:54:39

Temat: oliwa aromatyzowana- jak?
Od: "księżniczka Telimena" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałabym zrobić taką oliwę z chili, czosnkiem i pieprzem. Nie wiem jak to
zrobić, gdzieś czytałam, że trzeba podgrzewać oliwę. I czy to powinna być
oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, czy raczej coś mniej aromatycznego,
żeby nie zabić aromatu tych dodatków, które chcę w niej zatopić.

Pozdrawiam
Teli

Ps
I jeszcze mam pytanie dotyczące pojemnika na taką oliwę. W reatauracjach są
specjalne butelki z takim dzióbkiem, z którego kelner serwuje oliwę i ocet
balsamiczny, gdzie mogę coś takiego kupić? W Ikei nie ma.

2. Data: 2006-09-19 19:02:36

Temat: Re: oliwa aromatyzowana- jak?
Od: Lia <i...@p...org> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-09-19 20:54:39 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *księżniczka Telimena* skreślił te oto słowa:

> [...]
> oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, czy raczej coś mniej aromatycznego,
> żeby nie zabić aromatu tych dodatków, które chcę w niej zatopić.

Poniewaz bedziesz tych oliw używała raczej do sałatek niż do smażenia - to
z pierwszego tłoczenia.
O podgrzewaniu nic mi nie wiadomo. Po prostu do butelki wsadzasz przyprawy
i zalewasz je oliwą. I ponoć dobrze jak butelka jest ciemna.

> I jeszcze mam pytanie dotyczące pojemnika na taką oliwę. W reatauracjach są
> specjalne butelki z takim dzióbkiem, z którego kelner serwuje oliwę i ocet
> balsamiczny, gdzie mogę coś takiego kupić? W Ikei nie ma.

W każdym sklepie z porcelaną, szkłem, w galeriach... Kwestia dobrania
czegoś w stylistyce, która Ci odpowiada.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@j...org

It's life's illusions I recall. I really don't know life at all.

3. Data: 2006-09-19 19:29:57

Od: Artur Nowacki <a...@l...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 19 Sep 2006 21:02:36 +0200, Lia napisał(a):

> Po prostu do butelki wsadzasz przyprawy
> i zalewasz je oliwą. I ponoć dobrze jak butelka jest ciemna.

Tylko co zrobić, zeby dodatki sie nie popsuły - raz zrobiłem oliwe z
czosnkiem i z bazylią - niestety wszystko się popsuło i bylo czuć oliwę
zamiast aromatem to stęchlizną.

--
Artur Nowacki
Dom GG: 9856 Praca GG 9286991

4. Data: 2006-09-19 20:28:02

Od: "księżniczka Telimena" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur Nowacki" <a...@l...home.pl> napisał w wiadomości

> Tylko co zrobić, zeby dodatki sie nie popsuły - raz zrobiłem oliwe z
> czosnkiem i z bazylią - niestety wszystko się popsuło i bylo czuć oliwę
> zamiast aromatem to stęchlizną.

no właśnie tego chciałabym uniknąć.
Teli.

5. Data: 2006-09-19 20:58:06

Od: "czeremcha" <c...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

księżniczka Telimena <b...@m...pl> napisał(a):

> no właśnie tego chciałabym uniknąć.

To nie dodatki się popsuły, a sama oliwa. Może butelka nie była idealnie
czysta albo była mokra, może stała w zbyt ciepłym i widnym miejscu...

Chociaż z drugiej strony - nie spotkałam się z oliwą z bazylią. Z
rozmarynem, tymiankiem, estragonem, papryką czy czosnkiem - to i owszem.

Ania

6. Data: 2006-09-19 21:08:07

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 19 septembre 2006 ŕ 22:28:02, dans <eepjte$3k9$1@atlantis.news.tpi.pl> vous
écriviez :

> no właśnie tego chciałabym uniknąć.
> Teli.

Wlasnie dlatego nalezy unikac oliwy z oliwek, a jeszcze bardziej z
pierwszego tloczenia (przepraszam Lia...)

Wszystkie moje aromatyczne oliwy (gl. chili) robie ze zwyklego oleju
slonecznikowego.

Ewcia

--
Niesz

7. Data: 2006-09-20 06:56:55

Od: t...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

sprawdzona metoda z restauracji

Witam

Nie wiem czy juz mnie znacie ale niedawno sie przedstwialem. Otóż
pracuje w restauracji i moge z checią zdradzić jak robi się super
oliwy.
Po pierwsze butelka nieskazitelnie czysta i co ważne sucha i ciemna -
dopływ światła powoduje jełczenie i psucie sie składników
"umoczonych".
Po drugie nigdy prze nigdy nie podgrzewaj oliwy do aromatyzowania.
Po trzecie czosnek wkładaj w łupianch i tylko 1 ząbek przekrój na 4
częsci, papryczkę chili przekrojoną na pół, a zioła najlepiuej
utłuc. I tu rada świeże zioła spowodują zmętnienie oliwy, to
naturalny proces, podobnie jak mocne jej chłodzenie.
Pamiętajmy też że oliwa aromatyzowana będzie "strzelać i pryskać"
po mocnym rozgrzaniu, więc dobra rada, najpierw bardzo mocno rozgrzej
patelnie, potem polej oliwę i natychmiast smaż, unikniesz poparzeń i
brzydkiego zapachu.
I jeszcze coś, w czasie aromatyzowania, butelka powinna stać w
chłodnym i ciemnym miejscu. Składniki nie moga stać dłużej niż 14
dni, bo zaczną przykro pachnieć.
Poniżej moje 2 ulubione oliwy:

"świeżynka" na 0,5 l oliwy lub oleju

peczek bazyli
skórka z cytryny lub lepiej limony (sprzaona i starta)
skórka z pomarańczy (sprzaona i starta)
jeden liśc laurowy
1 ziele angielskie
kilka ziarem pieprzu zielonego

"Tymoteuszka"

1 duzy peczek tymianku
2 zabki czosnku
1/4 papryczki peperoni lub chili wg gustu

Pozdrawiam

Tomciu (kucharz)

8. Data: 2006-09-20 10:40:52

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "księżniczka Telimena" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> być oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, czy raczej coś mniej
> aromatycznego, żeby nie zabić aromatu tych dodatków, które chcę w niej

Robiłem czosnkową, oliwa najlepszej klasy (bo szła na surowo do sałatek
potem). Na zimno, stało w ciemnie, nic sie nie zepsuło

> I jeszcze mam pytanie dotyczące pojemnika na taką oliwę. W reatauracjach
> są specjalne butelki z takim dzióbkiem, z którego kelner serwuje oliwę i
> ocet balsamiczny, gdzie mogę coś takiego kupić? W Ikei nie ma.

A ja własnie jechałem do Ikei popatrzeć, dobrz ewiedziec, nie jadę.

Widziałem calkiem znośne w hipermarkecie - tylko niepamiętam - Geant czy
Real. Butelka (w dwu kształtach), dziobek, uszko i szczelny korek. W sam raz
do serwowania na stół, i przechowywania. Zwłaszcza ten szczelny korek.

DJD

9. Data: 2006-09-20 11:38:03

Od: Als <1...@1...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 19 Sep 2006 23:56:55 -0700, t...@w...pl napisał(a):

> [...]
>
> Nie wiem czy juz mnie znacie ale niedawno sie przedstwialem. Otóż
> pracuje w restauracji i moge z checią zdradzić jak robi się super

Małe pytanko do Ciebie bym miał - co podać jako (chyba) włoską przekąskę.
Jadłem kiedyś coś takiego w restauracji włoskiej właśnie. Jakiś specjalny
rodzaj chleba maczany w oliwie i ... jeszcze czymś, było to ciemne i
kwaskowate w smaku. Myślałem, że to ocet balsamiczny, ale po próbach
domowych z oliwą i takim octem okazało się, że całość jest gorzka (a w
restauracji nie była). Co to więc było to coś?

--
Pozdrawiam, Als (w mailu nie mam żadnej jedynki)

[Humor zeszytów] Na skutek żałoby swojej matki, Iwona urodziła się 5 lat po
śmierci ojca.

10. Data: 2006-09-20 14:47:23

Od: t...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Als napisał(a):

> [...]
> domowych z oliwą i takim octem okazało się, że całość jest gorzka (a w
> restauracji nie była). Co to więc było to coś?

Hej

Hmmmm
Nie bardzo wiem o co Ci chodzi. Być może był to pumpernikiel maczany
w oliwie z dodatkiem Balsamico bianco ? Sam chleb jest kwaśny a do
tego jessze ten sos vianigrette kwaśny może to jest to ?
Prostą przekąską jest "insalata caprese" czyli pomidory przekładane
serem mozarella w kulce, z bazylią i oliwą. Pyszna sałatka, i
efektownie wygląda.
Jak masz jeszcze jakies pytanie to pytaj smiało. ciesze sie ze moge
pomoc.

dot. metod na tort
Z cyklu głupie pytania...
żywność w no frost -pomocy