oliwa virgin a smazenie

1. Data: 2001-04-03 18:53:55

Temat: oliwa virgin a smazenie
Od: "Horrendum" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W watku ponizej wiele osob twierdzi, ze na oliwie, zwlaszcza extra virgin,
sie nie powinno smazyc - byc moze prawda, jak chodzi o super wysokie
temperatury, typowe dla np. woka. Ale pryz europejskiej technice gotowania i
z anszymi urzadzeniami podgrzewczymi typu plyta ceramiczna, to nie widze
najmniejszego argumentu (poza cenowym) dlaczego by nie uzywac oliwy. Toz
wlochy i wiele innych kultur na tym oparto ........

Zwolennik oliwy do wszystkiego -

H.

1. Data: 2001-04-03 21:23:53

Temat: Re: oliwa virgin a smazenie
Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Horrendum wrote:

> Zwolennik oliwy do wszystkiego

Hmmmmmm... naprawdę wszystkiego ?

sadyl

1. Data: 2001-04-03 23:10:00

Od: Iza <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> najmniejszego argumentu (poza cenowym) dlaczego by nie uzywac oliwy. Toz
> wlochy i wiele innych kultur na tym oparto ........

Oto fragmenty atykułu nt. oliwy z oliwek z mojej strony
(http://pk.linux.gda.pl/):

Jeśli chcemy użyć oliwy z oliwek do smażenia, należy pamiętać o używaniu
umiarkowanej temperatury smażenia (nie używać dużego ognia, odpada też
głębokie smażenie), bowiem oliwa ta pali się w niższych niż inne oleje
temperaturach (ma niższą temperaturę dymienia — wynosi ona 225°C).

Najlepszą do smażenia będzie zwyczajna oliwa z oliwek — olive oil (patrz
[rodzaje]), używanie lepszych rodzajów to raczej marnotrawstwo tak
wspaniałej oliwy. Należy umiarkowanie używać oliwy do smażenia, bowiem w
wysokiej temperaturze traci ona swoje cenne właściwości. Na dodatek
powstają wówczas związki szkodliwe dla serca, które w działaniu
przypominają nasycone tłuszcze zwierzęce. Jednakże przy stosowaniu oliwy
z oliwek powstanie tych związków jest mniej prawdopodobne niż gdy
stosujemy inne oleje roślinne.

Pozdrawiam,
Iza
_________________
Przystanek Kulinarny
http://pk.linux.gda.pl/

1. Data: 2001-04-04 00:34:59

Od: l...@a...com (Lilibell555) szukaj wiadomości tego autora

>Zwolennik oliwy do wszystkiego -

Ja tez staram sie uzywac tylko i wylacznie oliwy(extra virgin) i smaze na niej
wszystko .Przyzwyczailismy sie.
"Przebadalam" rozne tluszcze i zrezygnowalam z nich .Trudno mi czasem sie
opanowac z maselkiem ale jak juz nie moge to dodaje go troche do oliwy dla
smaku(tak z lyzeczke plaska ) Oliwy tez nie uzywam zreszta za duzo.Nie jestam w
stanie uzyc smalcu .Dotka

1. Data: 2001-04-04 01:09:58

Od: <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> najmniejszego argumentu (poza cenowym) dlaczego by nie uzywac oliwy. Toz
> wlochy i wiele innych kultur na tym oparto ........

Praktycznie mozna smazyc na kazdym jadalnym tluszczu
ale oliwy typu extra virgin maja wspanialy zapach i smak
ktore w niezwykly sposob podnosza walory smakowe
wielu salatek i surowek a z drugiej strony b. latwo ulegaja rozkladowi
pod wplywem wys. temp.np. bardzo wczesnie zaczynaja dymic.
A wtedy smak i zapach "ida sie kochac".
Dla mnie smazenie na oliwie typu extra virgin to tak
jak uzywanie precyzyjnego mikroskopu do rozbijania orzechow ;)))

Pozdr.
Marek,glodny....

1. Data: 2001-04-04 08:17:54

Od: "==wojmat==" <w...@v...pl.spaMdauballet.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Horrendum <h...@w...pl> w wiadomości news:9ad5ul$lv$1@news.tpi.pl
napisał(a):
> W watku ponizej wiele osob twierdzi, ze na oliwie, zwlaszcza extra virgin,
> sie nie powinno smazyc - byc moze prawda, jak chodzi o super wysokie
> temperatury, typowe dla np. woka.

do woka polecam arachidowy
a smażyć spokojnie można na oliwie "sansa"

wojmat

1. Data: 2001-04-04 12:52:50

Od: "Ana" <a...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Horrendum" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> najmniejszego argumentu (poza cenowym) dlaczego by nie uzywac oliwy. Toz
> wlochy i wiele innych kultur na tym oparto ........

A co powiecie o oleju z pestek winogron?
AniaK

1. Data: 2001-04-04 13:32:31

Od: "==wojmat==" <w...@v...pl.spaMdauballet.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Ana <a...@e...com.pl> w wiadomości
news:9af5i9$24n5$1@news2.ipartners.pl napisał(a):
(...)
> A co powiecie o oleju z pestek winogron?

mega mniam!

wojmat

1. Data: 2001-04-04 18:58:27

Od: "Danka" <d...@z...nl> szukaj wiadomości tego autora

Od jakiegos czasu tez stosuje oliwe extra virgin do smazenia, ale kosztowalo
mnie to sporo wysilku, aby sie przyzwyczaic do jej smaku i zapachu.
Chcialam Wam bardzo polecic olej sezamowy - do smazenia i do roznych
marynat. Nadaje miesu swietny smak i aromat. Im ciemniejszy ten olej, tym
bardziej aromatyczny ( tez trzeba sie przyzwyczaic ), bo ziarna poddano
dodatkowemu paleniu przed przerobka na olej.
Pozdr.,
Danka

1. Data: 2001-04-05 00:07:54

Od: <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bardziej aromatyczny ( tez trzeba sie przyzwyczaic ), bo ziarna poddano
> dodatkowemu paleniu przed przerobka na olej.

Olej sezamowy o "przypalonym" smaku to przyprawa!
dodaje sie go pare kropel po koniec smazenia
np. chinszczyzny na wooku po to zeby dostac aromat
przypalonego jadla ale zeby samo jadlo nie bylo
gorzkie.

pozdr.
Marek,glodny....

Ale sobie zrobilam dobrze...