pierogi

1. Data: 2003-12-20 17:03:19

Temat: pierogi
Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dziś od szóstej rano siedzę w kuchni i robię pierogi. Postanowiłem, że w
tym roku przygotuję wcześniej i zamrożę. Farsz przygotowałem już
wczoraj. Suszone podgrzybki - z własnych zbiorów - namoczyłem i
przepuściłem przez maszynkę o dużym sitku. Kapustę kiszoną drobno
posiekałem nożem, dałem też drobno posiekaną cebulę. Wszystko to dusiłem
z solą, pieprzem i majerankiem.
Ponieważ pierogi będą zamrożone, a potem podsmażane, ciasto nietypowe, z
kminkiem!
Dwie i pół szklanki mąki - typ 550, łyżeczka soli i kopiasta łyżka
kminku.
Aha, aby ciasto było bardziej elastyczne, łyżka oleju. Do tego gorąca
woda z czajnika, na początek pół szklanki, w razie potrzeby więcej. No
i.... no i teraz zaczyna się najcięższa robota - wyrabianie ciasta.
Takie ciasto wyrabia się ciężko, jest twarde i elastyczne. Nie ma prawa
lepić się do rąk, do stolnicy, czy też do wałka. Trwało to około pół
godziny zanim zdecydowałem, że ciasto jest odpowiednie. Wszystkie
składniki połączyły się w jedną elastyczną masę. Teraz wałkowanie.
Stolnicę poprószyłem mąką, kulę z ciasta rozpłaszczyłem w rękach, wałek
i do roboty. To też trzeba umieć . Ciasta na pierogi nie należy odwracać
ani posypywać z góry mąką, bo pierogi mogą się nie sklejać. Wałkujemy
powoli, od środka do brzegów, tak długo aż będzie miało grubość 1 mm. W
tym momencie byłem już cały mokry. Zostawiłem rozwałkowany placek i
poszedłem wziąć prysznic .
Po powrocie z prysznica nastawiłem wodę z solą w dużym płaskim garnku i
zacząłem lepić pierogi. Sukcesywnie. Tuzin pierogów do garnka, zagotować
ostrożnie, zmniejszyć ogień i zostawić na 10 min. W międzyczasie ulepić
następny tuzin itd., wyszło 5 i pół tuzina, czyli 66 szt.
Każdy tuzin pierogów na talerz, po kwadransie przewracam, żeby wysechł z
drugiej strony i do zamrażalnika. Po godzinie zamrożone. Wyjmuje,
wkładam do woreczka i z powrotem do zamrażarki a na talerz następny
tuzin pierogów - w jednej warstwie, inaczej się posklejają.

Uff, rozpisałem się. zaraz biorę się za pieczenie piernika.

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński

1. Data: 2003-12-20 17:17:20

Temat: maruslaw=glupiec/Re: pierogi
Od: "d." <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> napisał w wiadomości
> W tym momencie byłem już cały mokry. Zostawiłem rozwałkowany placek i
> poszedłem wziąć prysznic .

A kupka gdzie?
d.

1. Data: 2003-12-20 18:07:12

Temat: Re: pierogi
Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> Uff, rozpisałem się. zaraz biorę się za pieczenie piernika.
>

> --
> pozdrawiam :-))
> Sławomir J Marusiński
> Gdańsk, GG 5420750

A jaki piernik pieczesz, bedzie swiezy do Swiat, czy to tylko wypiek na
jutro ?
Ilona

1. Data: 2003-12-20 19:46:14

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> A jaki piernik pieczesz, bedzie swiezy do Swiat, czy to tylko wypiek
na
> jutro ?

Będzie świeży.... jeśli doczeka.

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński

1. Data: 2003-12-20 20:25:28

Od: "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "I.P." <i...@g...de> napisał w wiadomości
> A jaki piernik pieczesz, bedzie swiezy do Swiat, czy to tylko wypiek na
> jutro ?

ja pieklam 29go listopada i jest z kazdym dniem coraz bardziej miekki :)

Marta

1. Data: 2003-12-21 10:32:36

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> ja pieklam 29go listopada i jest z kazdym dniem coraz bardziej miekki :)
>
> Marta

a ja pieklam 2 tygodnie temu piernik Joli, ale do wyprobowania, byl
smaczny.Niestety nie wiem czy ten piernik mozna troche wczesniej upiec,
poniewaz krotko przed swietami za duzo innego pieczenia i innych kulinarnych
przygotowan(w I Swieto mam urodziny, a wiec i goscie beda).
Male pierniczki oczywiscie pieklam na poczatku grudnia i te miekna(troche
juz ubylo:)))
Ilona

Zabiłem
ziemniaki w mundurkach