Re: pigwowiec- mozna jeszcze z pestek?

From: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: pigwowiec- mozna jeszcze z pestek?
Date: 1 Mar 2005 10:07:20 +0100

Bpjea odpowiedział na moje pytanie:

> Nie porownuje, tylko opisuje p. japonski w "Slowniku roslin uzytkowych",
> PWRiL, Warszawa 1985r.

Mam tę książkę, ale na podstawie tego opisu nie mogę wysnuć wniosku
potwierdzającego Twoją wypowiedź:

> jest blad, bo jak do tej pory, to pigwowiec japonski jest wiekszy
> od chinskiego i ma kwiaty bardziej rożowe oraz większe owoce.

O różnych rozmiarach osiąganych w różnych warunkach przez rośliny i podawanych
przez różnych autorów pisała niedawno Basia K.
Dla przypomnienia cytuje jeszcze raz:

Profesor Władysław Bugała, Drzewa i krzewy dla terenów zieleni,
PWRiL Warszawa1979 pisze:

"Chaenomeles speciosa - pigwowiec chiński; syn. pigwowiec właściwy
Krzew wysokości do 2 m (...)
Kwiaty duże, średnicy 3-5cm, szkarłatnoczerwone, (...)
Chaenomeles japonica - pigwowiec japoński.
Niski(do 1m), słabo rosnący krzew (...)
Kwiaty ceglastoczerwone, średnicy do 3 cm, po 3-4 razem."

Dirko sprawadził u Senety:
>>> Hejka. A Seneta pisze:
>>> Ch. japonica - niski szeroki krzew do 1 m wys.,kwiaty ceglastoczerwone.
> [...]

Dorzucę jeszcze Brickella, (były Przewodniczący Królewskiego Towarzystwa
Ogrodniczego, Prezes Międzynarodowej Komisji Nomenklatury Roslin Uprawnych):

Christopher Brickell. Wielka encyklopedia roślin ogrodowych.
MUZA S.A.. Warszawa 1999
"Chaenomeles japonica. (...) Mnóstwo gron pomarańczowych do czerwonych kwiatów,
4 cm srednicy,(...) wysokość 1m, szerokość 2m.
Chaenomeles speciosa. Bujny, szeroko rozpościerający się krzew (...)
Wiosną tworzy grona 2-4 szkarłatnych do pąsowych kwiatów,
4,5 cm srednicy, (...) wysokość 2,5 m, szerokość 5m."

oraz:
Dáša Remešowá, Zdeněk Osvald. Leksykon krzewów liściastych.
Oficyna Wydawnicza MULTICO. Warszawa 1993.
"Chaenomeles japonica - pigwowiec japoński. Pochodzi z Japonii. Niski, szeroko
rozłożysty, ciernisty krzew, wysokości do 1m. (...)
Kwiaty duże, średnicy do 3 cm, ceglastoczerwone. (..) Wspaniały krzew na niskie
żywopłoty.(...)
Chaenomeles speciosa - pigwowiec okazały. pochodzi z Chin i Japonii.Krzew
wyprostowany, wyższy niż gatunek poprzedni, dorasta do 2m.(...)
Kwiaty czerwone. (...) Ma wiele interesujących odmian(...)."

Ponadto:
Jerzy Hrynkiewicz-Sudnik, Bolesław Sękowski, Mieczysław Wilczkiewicz.
Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych, Część druga.
PWN. Warszawa 1987.
"Chaenomeles japonica Lindl. - pigwowiec japoński. Krzew zagęszczony o licznych
ciernistych wzniesionych pedach, do 1 m wysokosci. pochodzi z Azji wschodniej.
(...) Kwiaty siedzące, 2-3 cm średnicy, zwykle czwerwone. Krzew w Polsce często
spotykany w uprawie.
Chaenomeles lagenaria Rehd. - pigwowiec właściwy (okazały). Krzew ciernisty,
wysokości do 3 m o wyprostowanych i grubych gałęziach. (...) Kwiaty
szkarłatnoczerwone, duże 3-5 cm średnicy, po 2-6 osadzone na pedach dwuletnich
i starszych. (...) Pochodzi z Chin. Krzew bardzo oryginalny i dekoracyjnyw
okresie kwitnienia, lecz niezupełnie wytrzymały na mrozy."

A może zainteresuje ta pozycja:
Izabella Kiljańska. Kwiaty i krzewy ozdobne w ogródku.
PWRiL. Warszawa 1990.
"Pigwowiec pośredni - Chaenomeles x superba. Jest to mieszaniec pigwowców
japońskiego i chińskiego; ostatnio w sprzedaży są głownie jego odmiany, zwykle
pod niewłaściwymi nazwami, np.. jako "pigwa japońska"."

Pozdrawiam cierpliwie, :-)
Zbyszek

PS
Dla relaksu coś z klasyki: