poszukiwany przepis

1. Data: 2006-12-20 12:39:55

Temat: poszukiwany przepis
Od: "kesser" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Z dzieciństwa pamiętam zawsze na wigilię robiła moja babcia taką
masę, którą nazywaliśmy pomatkowy. Było to okrutnie słodkie więc
jadło się na raz niewielką kostkę. Dla zachowania w miarę trwałej
konsystencji trzymało się to w lodówce. Na pewno było to na
orzechach włoskich, ogromnej ilości cukru i miało posmak kawy.
Wszystko to w formie warstw.
Google pod nazwą pomatkowy nie zwraca nic więc pewnie nie jest to
znane pod tą nazwą, ale może ktoś słyszał/zna i może podać
przepis. Jako spód używało się wafla przypominającego opłatek lub
chyba opłatka.

2. Data: 2006-12-20 13:15:32

Temat: Re: poszukiwany przepis
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Masa pomadowa (pomada).

--
http://panslavista.bloog.pl/
s.com...

3. Data: 2006-12-20 15:19:46

Od: "cherokee" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"kesser" <d...@g...com> wrote in message
s.com...
Z dzieciństwa pamiętam zawsze na wigilię robiła moja babcia taką
masę, którą nazywaliśmy pomatkowy.
To chyba poma_d_kowy. ZTCP w starej kuchni polskiej był przepis na tort o
takiej nazwie.

pozdr

cherokee

4. Data: 2006-12-20 16:00:07

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

--
http://panslavista.bloog.pl/
"cherokee" <n...@n...pl> wrote in message

> [...]
> masę, którą nazywaliśmy pomatkowy.
> To chyba poma_d_kowy. ZTCP w starej kuchni polskiej był przepis na tort o

Pomada nalezy do glazur, którymi pokrywa się wyroby cukiernicze, pierniki,
torty, mazurki. Z masy pomadowej robiono też cukierki, zwłaszcza choinkowe.

POMADA

Cukier - 83dag
Karmel - 8dag
Woda - 30dag
Esencja smakowa 1g

W gotującą wodę wsypać cukier i zagotować na silnym ogniu, gdy zawrze
przesunąć tak, aby gotował się na boku garnka - szumować, przykrywać
pokrywką aby kryształy cukru na ściankach były zmywane. Karmel rozpuścić i
dodać do syropu.
Gotowanie zakończyć, gdy z nabranego łyżeczką syropu ochłodzonego nagle
w zimnej wodzie da się utoczyć w palcach miękką kulkę. Wtedy szybko
schłodzic cały syrop ubijając bardzo energicznie przez 10 -12 min.
Im będzie to ubijanie (miksowanie) energiczniejsze, tym pomada będzie
bardziej elastyczna. Na końcu popryskać po wierzchu wodą, nakryć wilgotną
ściereczką i postawić na 24 godziny.
Przed glazurowaniem rozgrzać małą porcję pomady aby przypominała
śmietanę (45-50°C), ale tak, aby się nie rozpuściła. Aby była błyszcząca
można dodac białko jajka. Dla aromatyzowania i barwienia pomady można użyć
esencji i barwników spozywczych, soków owocowych, likierów i win.

POMADA MLECZNA

Cukier - 65dag
Karmel - 20dag
Mleko - 70dag
Wanilina - 1g (cukier wanilinowy)

W wrzącej mieszaninie mleka i cukru rozpuścić karmel, zagotować.
Ochłodzić ubijając, dodać wanilinę. Gotowa pomada ma ciemno-brązową barwę i
delikatny zapach...

POMADA CZEKOLADOWA

Pomada biała - 95dag
Kakao - 3dag
Karmel - 3dag
Wanilina - 1g

Do białej pomady dodać kakao i podgrzewać mieszając kopystką dodać
karmel i wanilinę. Mieszać do uzyskania jednorodnej masy. Gotowa pomada ma
głęboki czekoladowy kolor.

5. Data: 2006-12-20 16:38:00

Od: "Mono" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

cherokee napisał(a):
> [...]
> masę, którą nazywaliśmy pomatkowy.
> To chyba poma_d_kowy. ZTCP w starej kuchni polskiej był przepis na tort o

Kesser pisze... z dzieciństwa. Pewnie jako dzieciom kojarzyło się
toto bardziej z matką niż z pomadą, więc się nie czepiać.
Dziecię moje mawiało kiedyś - piekaczki, co okazało się pospolitą
rzodkiewką, a zapytane, jakiej piosenki uczyło się w przedszkolu,
odrzekło: Rasyskowy. Konia z rzędem temu, kto wie , co to za piosenka
Pozdrawiam Mono

6. Data: 2006-12-20 18:01:25

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Mono" <m...@w...pl> wrote in message
s.com...

cherokee napisał(a):
> [...]

rzodkiewką, a zapytane, jakiej piosenki uczyło się w przedszkolu,
odrzekło: Rasyskowy. Konia z rzędem temu, kto wie , co to za piosenka

Ja zawsze wiedziałem, o czym mówią moje dzieci - nie uczyłem ich języka
gliglińskiego, bardzo pięknie mówiły od początku.
Czasem tworzyły neologizmy z przypadku.
I tak moja mała córka zobaczywszy na wiosnę pierwszego trzmiela - tak
nazywała go w domu, w przeciwieństwie do dzieci z sąsiedztwa, które mówiły
"bąk" - przybiegła do mnie, wołając "trzpąk"...
Oczywiście poprawiła się z miejsca...

7. Data: 2006-12-21 12:32:03

Od: "cherokee" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Mono" <m...@w...pl> wrote in message
s.com...
>Kesser pisze... z dzieciństwa. Pewnie jako dzieciom kojarzyło się
>toto bardziej z matką niż z pomadą, więc się nie czepiać.

Kto sie czepia? Zasugerowałam zródło i ew. poprawna pisownię.

pozdr

cherokee

8. Data: 2006-12-21 13:31:45

Od: "kesser" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

cherokee napisał(a):
> "Mono" <m...@w...pl> wrote in message
s.com...

> Kto sie czepia? Zasugerowałam zródło i ew. poprawna pisownię.
>
> pozdr
>
> cherokee

Dzięki wszystkim faktycznie mogłem przeinaczyć pomatkowy/pomadkowy
:-). Co do przepisu mój ojciec twierdzi że to robi się tak:
Wafel jako potkład i dalej
Masa
1,5 kg cukru + 0,5 kg masła + 0,5 kg drobno zmielonych orzechów
włoskich, gotować do właściwej konsystencji co kolwiek to znaczy.
Warstwa górna jasna to tak jak wyżej z samych orzechów włoskich,
warstwa pośrednia brązowawa z migdałów
warstwa dolna ciemna to ta z orzechów + kakao ew. kawa na smaczek.

Jako że wygląda to dość drogo zrobimy uproszczoną wersję tzn. bez
migdałów. Jeśli ten przepis wygląda podejrzanie to proszę o info
bo z mojego taty i ze mnie kucharz kiepski :-).

świątecznie z góry dziękuję za pomoc

Indyk
Bigos-pytanie
ZUPA MLECZNA KOZACKA
Garnki Leifheit
przechowanie świeżego łososia do Wigilii