Re: sciolkowanie a okrywanie roznica

From: "Dirko" <d...@n...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: sciolkowanie a okrywanie roznica
Date: Sat, 12 Feb 2005 16:44:09 +0100

W wiadomości news:m44s01ph83pi6q8k6p47vfuajgkvklru60@4ax.com Wachcio
<S...@p...fm.invalid> napisał(a):

> Jak juz pisalem na grupie pomagam kolezance w pracy "Ściólkowanie i
> okrywanie powierzchni gleby". Mam pytanie: jaka jest wlasciwie
> roznica pomiedzy tymi pojeciami? Ja mysle ze sciolkowanie to to co
> lezy bezposrednio na ziemi a okrywanie to np tunele. Czy mam racje?

Hejka.
Eksperci grupowi już się wypowidzieli, to może ja uzupełnię tylko. ;-)

Ściółkowanie nie tylko ogranicza rozwój chwastów i zmniejsza straty
wody, ale też dostarcza krzewom substancji organicznej. Rozkładającą się
ściółka musi być co 2-3 lata uzupełniana. Można stosować różne ściółki, nie
tylko organiczne, ale również syntetyczne, jak folia czy włóknina. Ściółka
zatrzymuje zgromadzoną w podłożu wilgoć, ogranicza rozwój chwastów, ułatwia
pielęgnację roślin, zimą chroni przed mrozem.

Folia perforowana, włóknina, tunele i szklarnie nie ogrzewane stanowią
dla uprawianych roślin osłonę przed chłodem, zimnymi i wysuszającymi
wiatrami, gradem i silnymi opadami deszczu, a także szkodami wyrządzanymi
przez ptaki. Wpływ tunelu na temperaturę gleby i powietrza jest podobny do
osłon płaskich (okrycia folią lub włókniną), ale w szklarni czy tunelu
foliowym łatwiej będzie nam regulować temperaturę powietrza, dzięki
możliwości wietrzenia. Dlatego też tunele foliowe i szklarnie, w
przeciwieństwie do płaskiego okrycia z folii, nadają się do osłaniania
roślin przez znacznie dłuższy okres, a nawet przez cały sezon wegetacyjny.

Mulczowanie - pokrywanie powierzchni gleby ściętymi roślinami
uprawianymi na zielony nawóz, niekwitnącymi chwastami lub trawą w celu
zmniejszenia parowania wody, niedopuszczenia do rozwoju chwastów, poprawy
sprawności roli oraz zapobieżenia erozji. Mulczowanie naśladuje procesy
rozkładu materii organicznej w przyrodzie, gdzie obumarła masa roślinna
rozkłada się na powierzchni gleby.
Pozdrawiam kompetentnie Ja...cki
PS Swoją drogą wykazujesz Wachciu, wspólnie z koleżanką rozbrajającą
bezradność. :-(