sciolkowanie a okrywanie roznica

1. Data: 2005-02-12 14:23:14

Temat: sciolkowanie a okrywanie roznica
Od: Wachcio <S...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Jak juz pisalem na grupie pomagam kolezance w pracy "Ściólkowanie i
okrywanie powierzchni gleby". Mam pytanie: jaka jest wlasciwie roznica
pomiedzy tymi pojeciami? Ja mysle ze sciolkowanie to to co lezy
bezposrednio na ziemi a okrywanie to np tunele. Czy mam racje?

--
Wachcio
wachcio(at)poczta(dot)fm

2. Data: 2005-02-12 14:43:22

Temat: Re: sciolkowanie a okrywanie roznica
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Wachcio wrote:
> [...]
> pomiedzy tymi pojeciami? Ja mysle ze sciolkowanie to to co lezy
> bezposrednio na ziemi a okrywanie to np tunele. Czy mam racje?
:))))
raczej nie
sciolkowanie to sypanie na ziemie
czy to kory
igliwia
trocin
slomy
lisci
zwiru itp
:))))
okrywanie to polozenie na ziemi agrowloknin
folii
:)
i jedno i drugie robi sie w podobnym celu
przede wszystkim aby ograniczyc wyrastanie chwastow
:)
ponadto dobrze to wplywa na zatrzymanie wilgoci w glebie
na wiele roslin ma dobry wplyw rowniez to
ze korzenie maja cieplej
:)
dolana wartstwa sciolki rozkladajac sie
dostarcza rowniez roslina prochnicy i substancji odzywazych
:)
to plusy
minusami scikowania czy okrywania
wilgosc i wyzsza temperatura sprawia
ze sciolka ma sklonnosc do zagniwania
pojawia sie plesn i inne choroby grzybowe
:)
w takich okrytych miejscach lubia zerowac
a takze zimowac rozne robale
myszy i nornice
:)
z podrowieniami i usmiechami
_hehehe

3. Data: 2005-02-12 14:46:09

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 12 Feb 2005 15:23:14 +0100, Wachcio napisał(a):

> [...]
> pomiedzy tymi pojeciami? Ja mysle ze sciolkowanie to to co lezy
> bezposrednio na ziemi a okrywanie to np tunele. Czy mam racje?

Dla mnie ściółkowanie to przysypywanie powierzchni gleby martwym materiałem
roślinnym (kora, pociete gałęzie, łęty bylin, liscie itp), okrywanie to
obsadzanie gleby szybkorosnącymi, zazwyczaj niskimi roślinami .
Ale to raczej intuicyjne pojmowanie, nie żadne naukowe wywody.

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2005-02-12 15:06:46

Od: Wachcio <S...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W przypływie natchnienia 12 Feb 2005 15:43:22 +0100,
s...@s...pl (Tadeusz Smal) napisał:

> [...]
>:)
> i jedno i drugie robi sie w podobnym celu
>przede wszystkim aby ograniczyc wyrastanie chwastow

Ja w takim razie nie bardzo rozumiem twa wypowiedz do
http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=1250 i czesci "ściółkowanie
(fot. 1) pasami folii PE "...

--
Wachcio
wachcio(at)poczta(dot)fm

5. Data: 2005-02-12 15:18:50

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam
> Jak już pisałem na grupie pomagam koleżance w pracy "Ściółkowanie i
> okrywanie powierzchni gleby". Mam pytanie: jaka jest właściwie różnica
> pomiędzy tymi pojęciami? Ja myślę ze ściółkowanie to to co leży
> bezpośrednio na ziemi a okrywanie to np. tunele. Czy mam racje?

No to czego Ona się tam nauczyła skoro w przypadku tak prozaicznych
pojęć trzeba jej pomagać ???
To tak jakby mnie ktoś podpowiadał do czemu mi nożyczki ;-)

Serdecznie Miłka

6. Data: 2005-02-12 15:23:36

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Wachcio wrote:

> Ja w takim razie nie bardzo rozumiem twa wypowiedz do
> http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=1250 i czesci "ściółkowanie
> (fot. 1) pasami folii PE "...
:)
podalem swoje rozumienie
ktore jak dla mnie wydaje sie logiczne
:)
o sciolkowaniu folia wedlug mnie bylaby mowa
gdybysmy ja pocieli na kawaleczki
:)
kladac na ziemi takie dlugie bryty
okrywamy a nie sciolkujemy
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

7. Data: 2005-02-12 15:41:28

Od: Wachcio <S...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W przypływie natchnienia Sat, 12 Feb 2005 16:18:50 +0100, "Miłka"
<m...@t...pl> napisał:

> No to czego Ona si? tam nauczy?a skoro w przypadku tak prozaicznych
>poj?? trzeba jej pomaga? ???

Niezupelnie ja pomagam a nie pisze za nia. Po prostu wyszukuje
informacji w internecie. Nie mialem kontaktu z nia w tej chwili wiec
spytalem tutaj. A jak sie okazuje nie jest to do konca takie
jednoznaczne - patrz wyzej. Tak ze prosilbym bardzo nie kwestionowac
jej wiedzy a jak to dla Ciebie takie oczywiste lepiej sie podziel ze
mna informacja to bedzie mi latwiej dalej szukac.

--
Wachcio
wachcio(at)poczta(dot)fm

8. Data: 2005-02-12 15:42:40

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Miłka" <m...@t...pl>

Często są to synonimy więc smiało możesz zabrac się za uporzadkowanie.
Mała podpowiedź, każda ściółka leży na glebie, a okrywa raczej na
roślinach/nasionach.

> No to czego Ona się tam nauczyła skoro w przypadku tak
prozaicznych
> pojęć trzeba jej pomagać ???

Niewiele jak widać, ale może się mu jakos odwdzieczy jak on juz dostanie
tutaj gotowy materiał.

> To tak jakby mnie ktoś podpowiadał do czemu mi nożyczki ;-)

Przepraszam, a do czego ich używasz?
Bo ja mam ich kilka i każde do czego innego.
--
Pozdrawiam, Jerzy

9. Data: 2005-02-12 15:44:09

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:m44s01ph83pi6q8k6p47vfuajgkvklru60@4ax.com Wachcio
<S...@p...fm.invalid> napisał(a):

> [...]
> roznica pomiedzy tymi pojeciami? Ja mysle ze sciolkowanie to to co
> lezy bezposrednio na ziemi a okrywanie to np tunele. Czy mam racje?

Hejka.
Eksperci grupowi już się wypowidzieli, to może ja uzupełnię tylko. ;-)

Ściółkowanie nie tylko ogranicza rozwój chwastów i zmniejsza straty
wody, ale też dostarcza krzewom substancji organicznej. Rozkładającą się
ściółka musi być co 2-3 lata uzupełniana. Można stosować różne ściółki, nie
tylko organiczne, ale również syntetyczne, jak folia czy włóknina. Ściółka
zatrzymuje zgromadzoną w podłożu wilgoć, ogranicza rozwój chwastów, ułatwia
pielęgnację roślin, zimą chroni przed mrozem.

Folia perforowana, włóknina, tunele i szklarnie nie ogrzewane stanowią
dla uprawianych roślin osłonę przed chłodem, zimnymi i wysuszającymi
wiatrami, gradem i silnymi opadami deszczu, a także szkodami wyrządzanymi
przez ptaki. Wpływ tunelu na temperaturę gleby i powietrza jest podobny do
osłon płaskich (okrycia folią lub włókniną), ale w szklarni czy tunelu
foliowym łatwiej będzie nam regulować temperaturę powietrza, dzięki
możliwości wietrzenia. Dlatego też tunele foliowe i szklarnie, w
przeciwieństwie do płaskiego okrycia z folii, nadają się do osłaniania
roślin przez znacznie dłuższy okres, a nawet przez cały sezon wegetacyjny.

Mulczowanie - pokrywanie powierzchni gleby ściętymi roślinami
uprawianymi na zielony nawóz, niekwitnącymi chwastami lub trawą w celu
zmniejszenia parowania wody, niedopuszczenia do rozwoju chwastów, poprawy
sprawności roli oraz zapobieżenia erozji. Mulczowanie naśladuje procesy
rozkładu materii organicznej w przyrodzie, gdzie obumarła masa roślinna
rozkłada się na powierzchni gleby.
Pozdrawiam kompetentnie Ja...cki
PS Swoją drogą wykazujesz Wachciu, wspólnie z koleżanką rozbrajającą
bezradność. :-(

10. Data: 2005-02-12 16:00:05

Od: Wachcio <S...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W przypływie natchnienia Sat, 12 Feb 2005 16:44:09 +0100, "Dirko"
<d...@n...pl> napisał:

> [...]
>przeciwieństwie do płaskiego okrycia z folii, nadają się do osłaniania
>roślin przez znacznie dłuższy okres, a nawet przez cały sezon wegetacyjny.

Wielkie dzieki za okazana pomoc juz po raz drugi. Artukul ktory
przeslales jest na prawde pomocny :)

>PS Swoją drogą wykazujesz Wachciu, wspólnie z koleżanką rozbrajającą
>bezradność. :-(

Jak juz powiedzialem nie moglem zapytac kolezanki wiec pytalem tutaj.
A tak na marginesie to chyba moje myslenie pojmowanie tych pojec nie
odbiega za bardzo od Twojego wyjasnienia wiec gdzie ta "rozbrajajaca
bezradnosc". Swoja droga "Kto pyta nie bladzi" a ja nigdy nie
zajmowalem sie ogrodnictwem.

--
Wachcio
wachcio(at)poczta(dot)fm