sól bez jodu

11. Data: 2001-06-29 18:35:05

Temat: Re: sól bez jodu
Od: Ryszard Glab <r...@i...med.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek wrote:

> Przeciez jak ktos duzo soli to ma tego jodu wiecej niz ten co prawie nie soli.
> Czy nadmiar jodu moze byc szkodliwy ?

Zacznij od opisu polskich warunkow:

http://www.people.virginia.edu/~jtd/iccidd/newslette
r/nov1999.htm#a4

a nastepnie poczytaj:

http://www.tulane.edu/~icec/icecfaq.htm

i dalej:

http://www.people.virginia.edu/~jtd/iccidd/

Lektury jest na caly tydzien.

Pozdrawiam, Ryszard

12. Data: 2001-06-29 18:39:46

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ryszard Glab napisał:

> Zacznij od opisu polskich warunkow:

Dzieki.
Przeczytalem czesc linkow, bo inne sie dlugo laduja.
Ale tutaj wyraznie wskazano na zagrozenia i dzialania uboczne.
Poza tym, uzywajac jodowanej soli musialem zmienic diete, poniewaz jodowane ogorki
mi nie smakuja, jodowana kiszona kapusta ma brzydki zapach i zniecheca do jedzenia.
Ziemniaki solone jodowana sola sa mniej smaczne.

I niestety ten jod mi bardziej szkodzi niz pomoga.
Dlatego chcialbym miec mozliwosc powrotu do niejodowanej soli, poniewaz
jod po prostu smierdzi.
A nieraz jest go bardzo duzo w soli w zaleznosci od producenta i zamiast jesc ze
spokojem
to musze zatykac nos i trace smak.

Jacek

(cytat z podanego linku do FAQ)
Most excess is excreted, and most people can tolerate fairly large amounts without
problems. People with a tendency towards auto-immune thyroid disease (Graves'
Disease, Hashimoto's thyroiditis), are less tolerant. Up to a milligram of
iodine is
probably safe for almost everyone. However, if an individual has previously
been
iodine deficient, he/she may be at risk for iodine-induced hyperthyroidism when
the
iodine deficiency is corrected; this occurs most typically in older subjects
with thyroid
nodules. The hyperthyroidism can usually be treated satisfactorily.

5.How much iodine creates this toxic effect?

ANSWER:

See above.

13. Data: 2001-06-29 19:42:24

Od: <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
jedzenia.
> Ziemniaki solone jodowana sola sa mniej smaczne.

To także i mój problem. Ogórki nie tylko nie smakują na jodowanej soli ale i
często nie wychodzą dobrze w przetworach. Poza tym sól jodowana zaburza mi
węch. Przy użyciu normalnej soli nie smakuję tylko wącham ilość zasolenia,
jodowana likwiduje mi skutecznie tą zdolność w trakcie gotowania. Pozdrawiam.

14. Data: 2001-06-30 00:04:28

Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wojtaszek napisał(a):

> Obawiam sie, ze jest to niemozliwe(!). Biurokraci (ustawodawcy) jak zwykle
> majacy to w zwyczaju, wylali dziecko z kapiela i nie przewidzieli
> mozliwosci wyboru

W moim mieście zdarza mi się jednak kupić sól nie jodowaną :-)
Nie cierpię soli jodowanej, ponadto po czymś jodowanym czuję się jakby mi ość w
gardle siedziała...Chyba mam jodu wystarczającą ilość w organiźmie i nikt na
siłę nie ma prawa mnie jodować.
Kiedyś można było kupić sól z mikroelementami, z którą jedzonko bardzo
smakowało, a teraz jej nie widać w sklepach.

Pozdrawiam,
Kaja
--
*Myśli są wolne od cła; myśl jest swobodna*

15. Data: 2001-07-03 10:03:06

Od: Marek Wojtaszek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ryszard Glab napisał(a):

> Ludzie, nie piszcie glupot jesli nie wiecie o co chodzi.
> Jodowanie soli jest od dawna zalecane przez WHO (patrz strony ICC-IDD)
> jako najlepszy (najszerzej dostepny) sposob na zmniejszenie deficytu
> jodu. Jesli chcecie aby wasze dzieci rodzily sie z wolem lub zostaly
> kretynami to mozecie soli nie jesc.

Czlowieku, tez sie troche zastanow. Sa ludzie, dla ktorych ladowanie jodu w takiej
ilosci to dramat, a sol jest im potrzebna. Oni maja w nosie wydumane przez WHO normy.
Problem polega na tym, ze czlowiek nie ma wyboru, a nie kto nam to narzucil. I nie
chodzi tu o dzieci, ale o ludzi doroslych.
Poza tym, WHO jest dla mnie takim samym "autorytetem" jak Unia Europejska.

16. Data: 2001-07-05 09:00:56

Temat: Odp: sól bez jodu
Od: Maja Krężel <o...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Widziałam ostatnio sól bez jodu - a przynajmniej po dokładnym obejrzeniu całego
opakowania nie znalazłam żadnej wzmianki o jego obecności - w gdańskim Geancie.
Jest to sól o nazwie "dietetyczna", producentem jest zakład w Wieliczce, a w
składzie soli wymieniony był tylko NaCl i KCl.
Maja

17. Data: 2001-07-05 10:50:18

Od: Marek Wojtaszek <m...@p...onet.pl-NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

Maja Krężel napisał(a):

> [...]
> Jest to sól o nazwie "dietetyczna", producentem jest zakład w Wieliczce, a w
> składzie soli wymieniony był tylko NaCl i KCl.

Kurcze, to moze by o tym glosno nie trabic, bo zaraz tam wpadnie jakas inspekcja i
puszcza ich torbami.
A moze po prostu tej informacji juz sie nie umieszcza na opakowaniu.

Marek

18. Data: 2001-07-05 21:02:36

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

=?iso-8859-2?B?TWFqYSBLcuq/ZWw=?= napisał:

> [...]
> Jest to sól o nazwie "dietetyczna", producentem jest zakład w Wieliczce, a w
> składzie soli wymieniony był tylko NaCl i KCl.

Znaczy mam rozumiec, ze ta ktorej uzywam nie jest dietetyczna ;-)
sol jodowana - jod = sol dietetyczna
sol jodowana = sol dietetyczna + jod ?
Jacek

19. Data: 2001-07-06 10:05:30

Od: Maja Krężel <o...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek napisał

: Znaczy mam rozumiec, ze ta ktorej uzywam nie jest dietetyczna ;-)
: sol jodowana - jod = sol dietetyczna
: sol jodowana = sol dietetyczna + jod ?

Chyba niekoniecznie, bo widziałam też inną sól o nazwie "Dietetyczna" i ta już
zawierała jod.
Swoją drogą, czy dodatek jodu jest obligatoryjnie narzucony przez jakąś ustawę,
czy np. dany zakład może sobie produkować wg własnej zakładowej normy sól
niejodowaną, bo taki ma akurat kaprys.
--
Maja

Badanie poziomu przeciwciał IgC i IgM?