sterydy

1. Data: 2003-07-20 12:01:37

Temat: sterydy
Od: "Tomek" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może mi ktoś wyjaśnić nast. informację na ulotce leku: długotrwałe
stosowanie kortykosteroidów może spowodowac zaburzenie osi
przysadka-podwzgórze ? Jakie inne powikłania, które nieodwracalne ?
Słyszałem o przybieraniu na wadze, tyciu- jaki powód i czy po odstawieniu
pacjent powraca do swojej wagi? Jak pacjent tyje, to już są powikłania ?

2. Data: 2003-07-21 07:48:27

Temat: Re: sterydy
Od: "monika" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pacjent powraca do swojej wagi? Jak pacjent tyje, to już są powikłania ?

Hamuje czynność podwzgórza i przysadki.
Działanie niepożądane: Ryzyko ujawnienia się działań niepożądanych wzrasta
wraz z wydłużeniem czasu leczenia. Najczęstsze to: zatrzymanie wody i sodu w
organizmie, hipokaliemia, zasadowica hipokaliemiczna, zastoinowa
niewydolność serca u podatnych chorych, ryzyko wystąpienia zakrzepów
(szczególnie u chorych unieruchomionych), nadciśnienie tętnicze, osłabienie
mięśniowe, miopatia posteroidowa, zmniejszenie masy mięśniowej, osteoporoza,
patologiczne złamania kości długich, choroba wrzodowa (perforacje, krwotok),
zapalenie trzustki, zaniki skóry, zwiększona podatność na uszkodzenia,
wybroczyny i wylewy podskórne, wzmożona potliwość, trądzik, rozstępy,
utrudnione gojenie ran, hamowanie reakcji na testy alergiczne; zawroty i
bóle głowy, zaburzenia psychiczne, drgawki, objawy rzekomego guza mózgu
(zwiększenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego i obrzęk tarczy n. wzrokowego),
zaburzenia miesiączkowania, jatrogenny zespół Cushinga, zahamowanie wzrostu
u dzieci, wtórne zahamowanie reaktywności osi przysadkowo-nadnerczowej
(ujawnienie się objawów w sytuacjach stresowych - uraz, zabieg, zakażenie),
zmniejszenie tolerancji węglowodanów do wystąpienia cukrzycy włącznie,
wzrost zapotrzebowania na insulinę, zaćma, wzrost ciśnienia
wewnątrzgałkowego, jaskra wtórna. Powoduje ujemny bilans azotowy. Zwiększa
podatność na zakażenia bakteryjne, wirusowe, grzybicze. Może wywoływać
reakcje alergiczne.( wiekszość z nich odwracalna po odstawieniu leków)

tyje sie głównie dlatego , że sterydy wzmagaja gromadzienie wody i sodu w
organizmie.ale waga spada po odstawieniu sterydów.tycie jest działaniem
niepozadanym , a nie powikłaniem.
pozdrawiam , monika

3. Data: 2003-07-21 14:19:44

Od: "ATZ Rzeszow" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

monika napisała:

> [...]
/ciach/

> [...]
> w organizmie, hipokaliemia, zasadowica hipokaliemiczna, zastoinowa
> niewydolność serca u podatnych chorych, ryzyko wystąpienia zakrzepów

Czy dawki sterydow zawarte w lekach lagodzacych stany zapalne oskrzeli, np.
Budesonid sa na tyle duze, ze moga wywolac ww. objawy? Czy to prawda, ze
kortykosteroidy wplywaja na zmiane osobowosci? Jesli tak, to w jakim
zakresie, czy moga wywolac np. niekontrolowane wybuchy gniewu? Czy istnieje
jakiekolwiek niebezpieczenstwo powiklan dla dziecka, jesli jedno z rodzicow
regularnie zazywa sterydy wziewne?

Z.

4. Data: 2003-07-21 16:04:34

Od: Slawek <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

w <news:bfe05o$9e6$1@atlantis.news.tpi.pl>
Tomek napisał(a):

> ... Jakie inne powikłania, które nieodwracalne

W moim przypadku leczenie kortykosteroidami dało skutek uboczny w
postaci martwicy jałowej obydwu głów kości udowych. Nic przyjemnego ;)

--
Sławek
gg:1397619

5. Data: 2003-07-21 20:11:02

Od: "Piotr Polkowski" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

ATZ Rzeszow <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> jakiekolwiek niebezpieczenstwo powiklan dla dziecka, jesli jedno z rodzicow

Założeniem stosowania kortykosteroidów wziewnie jest m.in. minimalizacja ich
działań ogólnych (tzw. systemowych) czyli na cały organizm. Zatem z założenia
nie powinny one (zastrzegam - stosowane w dawkach terapeutycznych) powodować
uchwytnego zahamowania osi podwzgórze - przysadka - nadnercza a także innych
skutków niepożądanych takich jak wpływ na gospodarkę wodno - elektrolitową i
wynikające stąd zaburzenia regulacji ciśnienia tętniczego, zaburzenia ze
strony ośrodkowego układu nerwowego, tendencja do retencji płynów w
organizmie i pojawiania się obrzęków. Nie powinny także ujemnie wpływać na
gospodarkę węglowodanową (regulacja glikemii - stężenia glukozy we krwi),
azotową (przemiana aminokwasów i białek).
Wydaje się, iż stosowany regularnie wziewny lek steroidowy, pozwalający
kontrolować przebieg astmy u kobiety w ciąży jest mniejszym złem niż
dopuszczenie do zaostrzenia astmy i w konsekwencji wzrostu ryzyka
niewydolności oddechowej u matki (niedotlenienie płodu).

Pozdrawiam
Piotr
a...@i...pl

6. Data: 2003-07-21 22:46:21

Od: "Tomek" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

utrudnione gojenie ran, hamowanie reakcji na testy alergiczne; zawroty i
> bóle głowy, zaburzenia psychiczne, drgawki, objawy rzekomego guza mózgu
Możesz przybliżyć?
> (zwiększenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego i obrzęk tarczy n. wzrokowego),
> zaburzenia miesiączkowania, jatrogenny zespół Cushinga, zahamowanie
wzrostu
Jak u mężczyzn? ma jakiś nieodwracalny wpływ o charakterze hipogonadyzmu,
obnizeniu sprawnosci seksualnej itp ? Ten zespol cushinga mnie troche
straszy. Może parę słow ?

7. Data: 2003-07-21 23:52:40

Od: "Piotr Polkowski" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomek <k...@i...pl> napisał(a):

> utrudnione gojenie ran, hamowanie reakcji na testy alergiczne; zawroty i
> Możesz przybliżyć?
> wzrostu
Zdaje się, że Monika wywołała małą panikę, cytując fragment ulotki dołączanej
do dowolnego leku steroidowego...
Wszystko co tam napisane to prawda, z jednym wszakże zastrzeżeniem: po
dawkach daleko większych niż te stosowane wziewnie i to leków podawanych
systemowo czyli np. doustnie (Encorton, Encortolon, Dexamethason) albo
pozajelitowo (np. dożylnie - hydrokortyzon, metylprednisolon albo
domięśniowo - Diprophos).
> Jak u mężczyzn? ma jakiś nieodwracalny wpływ o charakterze hipogonadyzmu,
> obnizeniu sprawnosci seksualnej itp ? Ten zespol cushinga mnie troche
> straszy. Może parę słow ?

Rzeczywiście, jeśli już dojdzie do rozwoju pełnoobjawowego jatrogennego zesp.
Cushinga to u mężczyzn obserwuje się obniżenie sprawności seksualnej i
płodności, ale akurat te zaburzenia plasują się na dalszym planie. Daleko
powżniejsze są zaburzenia metaboliczne (katabolizm - ujemny bilans azotowy -
zaniki mięśni i innych taknek, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze) oraz
zaburzenia odporności na pospolite nawet infekcje bakteryjne i grzybicze.

Podkreślam: po lekach wziewnych, a więc stosowanych w minimlanych skutecznych
dawkach i to niejako miejscowo - w układzie oddechowym, raczej nie występują
tego rodzaju powikłania jatrogenne.
Pozdrawiam
Piotr

8. Data: 2003-07-22 09:06:15

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 21 Jul 2003 23:52:40 +0000 (UTC), Piotr Polkowski wrote:

> Podkreślam: po lekach wziewnych, a więc stosowanych w minimlanych skutecznych
> dawkach i to niejako miejscowo - w układzie oddechowym, raczej nie występują
> tego rodzaju powikłania jatrogenne.

Niby tak, ale akurat ten Tomek ZTCP chciał sobie zafundować Megace, co
by przytyć. Stąd uważam, że owa panika jest jak najbardziej pożądana.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

9. Data: 2003-07-22 13:09:27

Od: "Piotr Polkowski" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> słusznie zauważa:

/ciach/
> Niby tak, ale akurat ten Tomek ZTCP chciał sobie zafundować Megace, co
> by przytyć. Stąd uważam, że owa panika jest jak najbardziej pożądana.

W pełni się zgadzam.
Megestrol (octan) wykazuje działanie gestagenne silniejsze od progesteronu i
rzeczywiście powoduje przyrost masy ciała, głównie wskutek wzmagania
łaknienia i zwiększenia tłuszczowej masy ciała a nie retencji sodu i wody w
organizmie.
Tę właściwość wykorzystuje się czasem w leczeniu anoreksji (przypadki znane
także u chłopców i mężczyzn), ale zasadniczym wskazaniem jest leczenie
paliatywne hormonowrażliwych postaci raka sutka i trzonu macicy.
Działania niepożądane - może nieco mniej wyrażone jak w przypadku
kortkosteroidów ale równie paskudne.
Pytanie więc czy przyrost masy ciała jest już działaniem niepożądanym trzeba
uzależnić od celu w jakim stosowany jest megestrol (Megace). W anoreksji i
utracie masy ciała - nie. W innych wskazaniach - tak.

Wobec tego - czy zawiodły już wszystkie inne metody zwiększenia masy ciała?
Czy trzeba się uciekać do wspomagania sterydem?
Sądzę, że chodzi raczej o beztłuszczową masę ciała (mięśnie). Tu efekt
megestrolu nie będzie satysfakcjonujący.

Pozdrawiam

Piotr

10. Data: 2003-07-23 13:20:15

Od: "Tomek" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niby tak, ale akurat ten Tomek ZTCP chciał sobie zafundować Megace, co
> by przytyć. Stąd uważam, że owa panika jest jak najbardziej pożądana.
Nigdy nie byłem atletą, ale nadmuchanym balonem nie chcę być. Tu chodzi
naprawdę o działania uboczne po rocznym stosowaniu miejscowym (?) /oczy/. Na
ulotce pisali, że długotrwałe stosowanie może wywołać objawy
ogólnoustrojowe. Z odwracalnym przyrostem wagi ciała jakoś się można
pogodzić (zawsze można się zaangażować do jakiejś roli w filmie grozy), Ale
innych powikłań trzeba chyba się bać. Podniesiony poziom glukozy (ok 6
mmol/litr) i wskazanie po USG do wykonania lipazy/amylazy w sur/mocz każdego
moga trochę przestraszyć. A może potrzebne byłyby jakieś inne (w tym
hormonalne, densytometryczne i ???) badania ? Podniesione ciśnienie (do
160/130) już ćwiczyłem, po zmianie sterydu wróciło do normy. A nikt nie
wierzył, że to od kropli do oczu. ("To tylko kropelki, po prostu ujawniło
się u Pana nadciśnienie. Tak już będzie do końca życia, ale proszę się nie
przejmować, są dobre leki....(prestarium)").

Tomek

Być wyższym
zloto koloidowe
białko w moczu - dobowe