szparagi

1. Data: 2003-04-27 21:17:01

Temat: szparagi
Od: "pi2" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
Jestem poczatkujaca kucharka ale lubie gotowac. Od pewnego czasu chcialabym
zmierzyc sie ze szparagami. czy ktos moglby powiedziec jakie trzeba kupic
( jak rozpoznac ze sa dobre ) i jak je przyrzadzic??? A moze jakis sosik?
dzieki z gory
tess

1. Data: 2003-04-27 21:23:39

Temat: Odp: szparagi
Od: "KaskA" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

<A moze jakis sosik?>
co do sosu to holenderski ale najbardziej smakuje po prostu roztopione maslo

Kaska

1. Data: 2003-04-28 05:35:35

Temat: Re: szparagi
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

pi2 <p...@p...onet.pl> wrote:

> Czesc,
> Jestem poczatkujaca kucharka ale lubie gotowac. Od pewnego czasu chcialabym
> zmierzyc sie ze szparagami.

Szparagi maja ok. 15 cm. dlugosci. Z czym sie tu mierzyc?!

> czy ktos moglby powiedziec jakie trzeba kupic
> ( jak rozpoznac ze sa dobre )

Na szparagi chyba jeszcze u nas nie sezon, chociaz juz wkrotce.
Szparagi powinny byc sztwne kruche, rowmomiernie zabarwione i
blyszczace. Obciety koniec powinien byc bialy.

> i jak je przyrzadzic???

obrac i ugotowac wg. przepisu

> A moze jakis sosik?

Czemu sosik to do sparazkow. Do szparagow mozna natomiast dac rozne
sosy. Tradycyjny polski sposob, to z tarta bulka zasnazaona na masle.
Mozna je tez podac z beszamelem lub sosem holenderskim oraz z wieloma
innymi -- Chantilly, maltanskim, mousseline, Mornay. Mozna do nic podac
roztopione maslo i jajko na miekko w ktorycj kolejno zanusrza sie koniec
szparaga przed zjedzeniem. Na zimno z majonezem lub sosami pochodnymi.

Jest jeszcze zupa szparagowa.

Wladyslaw

1. Data: 2003-04-28 07:34:31

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los napisał:

> [...]
> roztopione maslo i jajko na miekko w ktorycj kolejno zanusrza sie koniec
> szparaga przed zjedzeniem. Na zimno z majonezem lub sosami pochodnymi.

Ja do tych sosow... ;-)
Jak sie robi sos holenderski? Nigdy chyba wczesniej go nie spotkalam
wiec nawet mi nic nie swita coby pokombinowac.

------------------------------
walkie! - GG: 411958
w...@w...net.pl
http://walkie.cegla.art.pl
Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-04-28 07:58:17

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"pi2" <p...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> ( jak rozpoznac ze sa dobre ) i jak je przyrzadzic??? A moze jakis sosik?
Biale/fioletowe szparagi obierasz i to dokladnie, zielonych sie nie
obiera.Szparagi sa swieze jezeli glowki sa zamkniete, przy pocieraniu jedna
o druga daja piszczacy dzwiek.Gotowac ok. 15 min w lekko osolonej
wodzie,troche cukru ,lyzka masla, glowki wystaja poza wode.Co do sosoe, to
popularny jest holenderski, ale z czym jesz kalafior, pasuje rowniez do
szparagow.
Ilona

1. Data: 2003-04-28 09:21:14

Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

wprawdzie jeszcze nigdy tego tak nie gotowalam, bo biore zawsze z torebki
albo gotowy.
"3 zoltka
1 lyzka octu winnwgo (bialy)
150 g zinmego masla
sol, pieprz
posiekana pietruszka
zoltka + ocet wymieszyc zeby byla pianka, postawic na srednio nagrzanym
piecu, stale mieszac (ubijac) i dodawac po trochu zimnego masla, doprawic
sola i pieprzem i pietruszka.
Maslo musi byc zimne, jajka nie z lodowki, nie zagotowywac."

Ja doprawiam tez cytryna i zielonym pieorzem (takim konserwowym)

Monika

1. Data: 2003-04-28 09:26:03

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los:

> Na szparagi chyba jeszcze u nas nie sezon, chociaz juz wkrotce.
> Szparagi powinny byc sztwne kruche, rowmomiernie zabarwione i
> blyszczace. Obciety koniec powinien byc bialy.

odpowiadając z kraju szparagowego (okolice Berlina są drugim co do
wielkości zagłębiem szparagowym w Niemczech).

1. Sezon właśnie się rozpoczął, w ostatni piątek.
2. Szparagi należy wybierać podług
a) wielkości: powinny być tak samo grube, inaczej przy gotowaniu masz
problemy.
b) szparagi białe nie widziały słońca. Uważane są za najszlachetniejsze.
Szparagi z fioletową główką wyjrzały na światło dzienne. Są też dobre i
na ogół trochę tańsze.
c) świeżość szparagów można oszacować trąc je o siebie. Powinny
"piszczeć", coś jak kreda o tablice, ale nie tak przeraźliwie ;-)

Co do sosów, to są różne kuchnie. Świetnie pasuje bułka tarta z masłem,
do tego nowe ziemniaki i ew. kotlet schabowy. My robimy na ogół sos z
wody po szparagach z dodatkiem lekkiej zasmażki, coby gęsty się zrobił.
No i cytryna do sosu.

Obieranie (białe): należy obierać od główki do trzonka, następnie
odłamać lub odciąć zdrewniały koniec trzonka. Lepiej trochę więcej niż
za mało. Do gotowania dodać cytryny i cukru. Można dodać też troszkę
mleka, usuwa goryczkę. Gotować, w zależności od grubości od 12 do 20 minut.
Zielonych się nie obiera, tylko obcina koniec trzonka.

Na zimno moją ulubioną sałatką są szparagi z dzikim ryżem, koperkiem i
lekkim vinaigrette na bazie octu balsamico i kapki oliwy. Można też bez
dzikiego ryżu, same szparagi ;-)

Waldek

1. Data: 2003-04-28 11:57:34

Od: "Monique" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PatryCCCja" <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości
> - Zielone szparagi gotujemy na parze przez 3-4 minuty. Takie gotowanie
> na smierc w duzej ilosci wody spowoduje, ze warzywo bedzie lykowate.

Mam pytanie dotyczące tego gotowania na parze... Tylko zielone szparagi
można tak gotować? Czy białe też da radę? Garnek do gotowania na parze
posiadam, a takiego wysokiego i wąskiego niestety nie... I dlatego się
zastanawiam czy można by było tak na parze te szparagi...?

Pozdr.
Monika

1. Data: 2003-04-28 11:58:30

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

pi2 wrote:
> [...]
> ( jak rozpoznac ze sa dobre ) i jak je przyrzadzic??? A moze jakis sosik?

ha ha! wiedzialam ze moje przedsezonowe prezygotowania sie przydadza:

http://puszkkka.spinacz.pl/przepis.php3?id=3150
gotowanie szparagów
Informacje ogólne:
Rodzaj diety: wegańska
Kategoria: inne
Skala trudności: *

Składniki:
szparagi białe, zielone lub fioletowe
woda
dodatki:
sol
ew. cukier, sok z cytryny, mleko

Przepis:
- Na początek kupowanie. Muszą być jędrne, nie mogą być zwiędłe ani
zdrewniałe. Należy im oglądać końcówki, te ścięte - jeśli są spękane i
suche, to znaczy, że ścięto je hmm.. dość dawno temu.

- Konce szparagow (od korzenia) sa przewaznie twarde i wlokniste i nie
nadaja sie do jedzenia. Aby je oddzielic chwycic szparaga za konce i zgiac.
Szparag zawsze peknie w miejscu, gdzie nie ma juz wlokien. Lodygi (po
obraniu) mozna uzyc np. do zupy szparagowej.
- Białe szparagi trzeba obrać, zielonych nie trzeba. Obiera się
delikatnie ściągając skórkę ostrym nożem. Należy obrać je dokładnie, nie za
cienko, żeby nie zostały żadne włókna - inaczej szparagi będą łykowate.

- Potem całą wiązkę wiąże się nitką. Szparagi gotuje sie w peczkach, w
specjalnych bardzo wysokich a waskich garnkach, w pozycji pionowej (kwiatem
do gory, z łebkami nad powierzchnią wody).
- Zielone szparagi wolno solić, a białe nie. Do wody można dodać trochę
cukru, trochę soku cytrynowego, ew. trochę mleka.

- Jeśli mamy specjalny garnek: nalac 2-3 cm wody na dno, doprowadzic do
wrzenia, ustawic szparagi pionowo.
- Jesli nie ma sie takiego garnka, to uzywa sie garnek, do ktorego
mieszcza sie cale szparagi bez zginania. Nalewa sie wody na dnie, zaledwie
centymetr, i gdy zacznie wrzec,
wklada sie peczek szparagow w srodek, tak, zeby zostal peczkowaty.
- Gotować pod przykryciem na duzym ogniu.
- Zielone szparagi gotujemy na parze przez 3-4 minuty. Takie gotowanie
na smierc w duzej ilosci wody spowoduje, ze warzywo bedzie lykowate.
Doprawiamy sola, pieprzem, cukrem, etc. juz po ugotowaniu.
- Biale i fioletowe troche dluzej, ale max. 10-15 min. (liczac od
momentu zagotowania wody).
- Sprawdzamy widelcem, czy są miękkie - widelec wchodzi, ale muszą być
dalej jędrne i nie mogą się rozlatywać.
- Wyjmować najwygodniej za pomoca specjalnych szczypiec. Przed podaniem
(np. z sosem) dokładnie odsaczyc.

Źródło: jest tokompilacja wypowiedzi wielu osób z pl.rec.kuchnia

pozdr, pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-04-28 13:10:29

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uz.ytkownik Monika Biermann napisa?:
> [...]
> Maslo musi byc zimne, jajka nie z lodowki, nie zagotowywac."
>
> Ja doprawiam tez cytryna i zielonym pieorzem (takim konserwowym)

O slicznie dziekuje za przepis :-)
A gotowce sa? Nie widzialam :/ Jakiej firmy badz jak to wyglada? Sloik,
proszek?
Walkie zacofana i glodna

walkie! - GG: 411958
w...@w...net.pl
http://walkie.cegla.art.pl
Nawet za;b bywa wstawiony

kopytka?
Kaszanka - skladniki.
Wspólna sałatka-zabawa
ugotowane ziemnaki ...i co dalej ???
Chwalę Pastelową [WRC, ul.Ruska/boczna Rynku]