szwedzkie pierniczki

1. Data: 2000-12-07 09:52:49

Temat: szwedzkie pierniczki
Od: "===wojmat===" <C...@v...pl.INVALID> szukaj wiadomości tego autora

cześć pracy!

poproszę o przepis na pierniczki z cynamonem, goździkami, imbirem. bo
to trzeba przed świętami zrobić i sezonować.

dzięki z góry

wojmat

1. Data: 2000-12-07 10:01:31

Temat: Re: szwedzkie pierniczki
Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

===wojmat=== <C...@v...pl.INVALID> wrote in message
> cześć pracy!
>
> poproszę o przepis na pierniczki z cynamonem, goździkami, imbirem. bo
> to trzeba przed świętami zrobić i sezonować.
oto przepis, ktory podawalam nie tak dawno:
Wyprobowany, robie te pierniki od paru ladnych lat.
Skladniki:
75 dag maki
1/4 kg miodu - plynnego
1/4 kg cukru
8 dag masla
lyzka kakao
skorka i sok z cytryny
1/2 lyzeczki sody
2 jajka
sol
przyprawy piernikowe
Co do tych przypraw to mozna dac gotowa mieszanke (na torebce jest
najczesciej napisane na jaka ilosc maki). Ja daje osobno kazdej z
nastepujacych przypraw: cynamon - ok. lyzeczki, gozdziki - tak "mniejsze
pol" lyzeczki, kardamon - ze 2 szczypty, galka muszkatolowa - 1/4 lyzeczki,
troszke imbiru. Przypraw dodaje zwykle na oko i trudno mi okreslic ile
czego. Musi miec wyraznie piernikowy zapach.
No i zabieramy sie do roboty:
Mieszamy cukier, plynny miod i roztopione maslo. Dodajemy jajka, a
nastepnie maka wymieszana z wszystkimi "sypkosciami". Wyrabiamy,
wyrabiamy... ja robie to recznie. Ciasta jest duzo i dosc twarde wiec trzeba
sie troche napracowac.
Potem pozostaje juz tylko rozwalkowanie ciasta (partiami oczywiscie) na
oproszonym maka blacie i wycinanie piernikow. Rozwalkowuje ciasto na grubosc
ok. 0,4 cm. Mozna cieniej, mozna grubiej. Pieke ok 12-15 min w 180
stopniach. Radze byc czujnym i przed uplywem tego czasu sprawdzac czy sie
nie przypalaja. Pierniki rosna tylko troszke, wiec mozna je dosc blisko
ukladac na blaszce.
A po wystygnieciu lukrujemy, ozdabiamy bakaliami, kolorowa posypka,
czekolada...
Moje pierniki juz czekaja na polukrowanie...
Asia

1. Data: 2000-12-07 10:28:36

Od: "Ela" <e...@b...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak dlugo musza "dojrzewac" takie pierniki?
Ela

1. Data: 2000-12-07 10:48:48

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ela <e...@b...com.pl> wrote in message news:3a2f6577@news.vogel.pl...
> Jak dlugo musza "dojrzewac" takie pierniki?
> Ela
Zaraz po upieczeniu sa bardzo twarde, wkladam je do puszek lub kartonowych
pudelek i tam sobie leza i miekna. Jak dlugo? Hmmm... z tydzien?
Przyspieszyc mozna wkladajac do pojemnika z piernikami kilka kawalkow bulki
lub chleba?
Asia

1. Data: 2000-12-07 19:01:19

Od: "Magdalena Busk" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"===wojmat===" <C...@v...pl.INVALID> skrev i meddelandet
> cześć pracy!
>
> poproszę o przepis na pierniczki z cynamonem, goździkami, imbirem. bo
> to trzeba przed świętami zrobić i sezonować.

Prawdziwe szwedzkie, czy polsko-szwedzkie? Bo tutaj mamy tylko tzw.
pepparkakor (ciastka pieprzowe). Smakiem przypominaja polskie, ale
konsystencja absolutnie nie (sa twarde i maja max. 3 mm grubosci). Podac
przepis?

/magda

1. Data: 2000-12-08 07:17:12

Od: "Dorota" <b...@f...hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

koniecznie podac!!!!!
pozdrowienia :-)
Dorota

Użytkownik "Magdalena Busk" <m...@h...com> napisał w
wiadomości news:38RX5.2035$Kd1.299043@newsb.telia.net...

1. Data: 2000-12-08 12:10:09

Od: "===wojmat===" <C...@v...pl.INVALID> szukaj wiadomości tego autora

Dorota <b...@f...hoga.pl> w wiadomości
news:90q0t1$ei6$1@news.tpi.pl napisał(a):
> Użytkownik "Magdalena Busk" <m...@h...com> napisał w
> wiadomości news:38RX5.2035$Kd1.299043@newsb.telia.net...

meddelandet

Podac

> koniecznie podac!!!!!
> pozdrowienia :-)

PODAĆ!:-) właśnie o pepparkakor chodzi.

wojmat

1. Data: 2000-12-09 08:35:26

Od: "Ania Małażewska" <a...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niegdys bedac w IKEA dostalam przepis wlasnie na szwedzkie pepparkakor ktory
wyprobowalam i tak juz od 3 lat ciasteczka te goszcza na moim wigilijnym
stole.
A wiec tak :
0,3l. miodu
0,4kg cukru
350g masla lub margaryny
0,3l smietanki kremowki
1,5 lyzki stolowej imbiru
1,5kg maki
1,5 lyzki stolowej cynamonu
1 lyzka stolowa gozdzikow 1 lyzka stolowa proszku do pieczenia

Wymieszac maslo, miod, cukier i przyprawy. Ubic smietanke i dodawac powoli
do ciasta. Rozpuscic proszek do pieczenia w niewielkiej ilosci wody i dodac
do ciasta. Dodawac stopniowo make, tak aby ciasto nabralo stalej
konsystencji. Ciasto zwinac w folie i odlozyc do lodowki. Nastepnego dnia
ciasto rozwalkowac, wyciac dowolne ksztalty i upiec na blasze. Piec w temp.
175C przez 10-15min, az sie zrumienia.
Z podanych skladnikow wychodzi ok 500 ciasteczek
Ja zwykle robie z 1/3 przepisu a i tak wychodzi ich bardzo duzo. W kazdym
razie polecam!

Ania

1. Data: 2000-12-09 10:38:05

Od: Jo'Asia <J...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Busk wystukała w wiadomości
> [...]

> pepparkakor (ciastka pieprzowe). Smakiem przypominaja polskie, ale
> konsystencja absolutnie nie (sa twarde i maja max. 3 mm grubosci).

Jak poleżą nie w folii to zmiękną. W każdym razie te z IKEI leżące u babci
w spiżarce zmiękły. W domu zazwyczaj nie mają kiedy po odpakowaniu... :)

Jo'Asia

--
(\(\ Joanna Słupek (\_/) http://rassun.art.pl /)/)
=(';')= j...@h...pl =(';')= http://esensja.art.pl =(';')=

1. Data: 2000-12-09 13:46:24

Od: "Magdalena Busk" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> PODAĆ!:-) właśnie o pepparkakor chodzi.

No wiec mialam pewien problem, bo w sklad prawdziwych pepparkakor wchodzi
syrop, ktory nie wiem, czy jest w Polsce dostepny........ Syrop to cukier, z
woda i odrobina soli. Ma konsystencje plynnego miodu.

Pepparkakor

Sklad:
1,5 dl wody
4 dl cukru
300 g masla lub margaryny
1 dl syropu
1 lyzka stolowa mielonych gozdzikow
1 lyzka stolowa mielonego cynamonu
1 lyzka stolowa mielonego imbiru
ok. 12 dl maki
2 lyzeczki do herbaty proszku do pieczenia

Przygotowanie bez pomocy robota:
1) Zmieszac proszek do pieczenia z polowa ilosci maki.
2) Zagotowac wode z cukrem, dodac syrop, tluszcz, przyprawy. Wymieszac,
schlodzic.
3) Make z proszkiem wsypac na stolnice. Dodac wode z dodatkami (punkt2).
Wygniatac dodajac reszte maki, do odp. konsystencji.
4) Wlozyc wygniecione ciasto do miski, posypac maka. Przykryc sciereczka,
serwetka lub przykrywka miski. Pozostawic w zimnym miejscu na 12 godzin.
5) Nastawic piekarnik na 200-225 st. C. Wysmarowac blache lub wylozyc ja
papierem do pieczenia. Ciasto rozwalkowac cienko (kilka mm). Wycinac
ciasteczka specjalnymi formami. Delikatnie przelozyc na blache.
6) Piec 4-5 minut, w srodku piekarnika, (caly czas obserwowac, bo wystarczy
sekunda, by je przypalic!). Przed zdjeciem z blachy, pozwolic im ostygnac.
7) Przechowywac w przewiewnym miejscu (nie zamknietym pudelku!)

Przygotowanie przy pomocy maszyny kuchennej:
1) Podzielic skladniki na polowe
2) Pierwsza czesc skladnikow dodac rownoczesnie, (tluszcz posiekac na
kawalki przed dodaniem), do maszyny. Pozwolic na wyrobienie ciasta, do
konsystencji pozwalajacej walkowanie ciasta na stolnicy. Wyjac i wykonac te
same czynosci z druga polowa skladnikow.
3) Kontynuowac przepisu bez robota, punkt 4

Uwaga: jesli pepparkakor beda mialy pecherzyki powietrza, po upieczeniu,
tzn. ze proszek do pieczenia zostal zle wymieszany w ciescie lub surowe
ciastka ulozono na goracej blaszce.

Pozdrawiam, magda

Kielbasa w sloiki
barszcz