trafo i ściemniacz

1. Data: 2003-12-08 08:40:11

Temat: trafo i ściemniacz
Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zainstalowałem sobie trafo 250 VA do 6 opraw halogenowych. Zastanawiam się
teraz, czy to był dobry pomysł - zakładałem, że będę miał 6*35 W = 210 W.
Przy takim obciążeniu napięcię z trafo będzie trochę wyższe niż 12 V i
żywotność halogenów się skróci. Czy zainstalowanie ściemniacza po stronie
pierwotnej trafo rozwiąże problem tj. obniży napięcie wtórne na tyle, że
halogeny będą pracowały poprawnie?

1. Data: 2003-12-08 10:56:43

Temat: Re: trafo i ściemniacz
Od: "krzys" <k...@z...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zastanawiam się
> teraz, czy to był dobry pomysł - zakładałem, że będę miał 6*35 W = 210 W.
> Przy takim obciążeniu napięcię z trafo będzie trochę wyższe niż 12 V i
> żywotność halogenów się skróci.

chyba ci sie troche pomylilo
VA i V to co innego
nie bedziesz mial wiecej niz 12V
a zywotnosc zarowek bedzie normalna

1. Data: 2003-12-08 11:19:51

Od: "Pawel Schmidt" <a...@s...krakow.neurosoft.net> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
> pierwotnej trafo rozwiąże problem tj. obniży napięcie wtórne na tyle, że

Oj, Kolego, strasznie Ci sie cos pomyliło. Śpij spokojnie, po stronie
wtórnej transformatora bedziesz miał dokładnie tyle, ile ma być. 250 VA to
moc znamionowa transformatora, czyli nie powinieneś go obciązyć mocą
większą, nież podane 250 W (przyjmijmy dla halogenków cos fi równy 1 -
obciązenie czysto rezystancyjne). Więc Twoje 210 W jest jak najbardziej w
porządku.

P.

1. Data: 2003-12-08 11:52:23

Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chyba jednak nic mi się nie pomyliło, przy nominalnym 250 W(VA)
transformator daje 12 V, czy też 11,7 V, bo takie trafo są przeznaczone do
halogenów. Przy mniejszym obciążeniu napięcie wtórne na trafo rośnie, przy
rozwartym obwodzie wtórny będzie ok. 14V. A to już baaardzo dużo jak na
halogenki, przynajmniej z tego co czytam.

1. Data: 2003-12-08 11:55:47

Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie bardzo, bo trafo przy mniejszym obciążeniu daje napięcie większe niż
znamionowe i tego właśnie się obawiam. Jeśli chciałbym zostawić żarówki 20W,
które są razem z oprawami, to mam 120 W obciążenia i 250 W moc nominalna
transformatora, a to jest połowa obciążenia i napięcie wtórne będzie wyższe
niż nominalne. Niestety nie miałem możliwości testować jak taka podwyżka
napięcia wpłynie na żywotność halogenów, a z tego co czytam napięcie wyższe
o 5% od 12 V skraca żywotność halogenka o 50%. I tego właśnie się obawiam
(słusznie, czy niesłusznie - nie wiem)

1. Data: 2003-12-08 13:38:45

Od: "Pawel Schmidt" <a...@s...krakow.neurosoft.net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wyższe
> o 5% od 12 V skraca żywotność halogenka o 50%. I tego właśnie się obawiam

Kolego drogi. Poczytaj moze sobie o przekładni pradowej i napięciowej
transformatora, o jego modelu zastepczym o stratach mocy etc, etc. Potem
zapraszam do Labolatorium Elektrotechniki AGH na moje zajęcia pt. "Badanie
charakterystyk transformatora jednofazowego" :-)
Potem możemy podyskutować.

Napiecie po stronie wtórnej zależy tylko i wyłącznie od napięcia strony
pierwotnej. Od obciazenia zależy prąd zarówno strony pierwotnej jak i strony
wtórnej.

P.

1. Data: 2003-12-08 13:46:55

Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pawel Schmidt napisał(a):

> [...]
> pierwotnej. Od obciazenia zależy prąd zarówno strony pierwotnej jak i strony

Być może taka elektrotechnika obowiązuje w Labo______l______atorium
Elektrotechniki AGH, ale w pozostałej części świata jest jakby inaczej.

--
PeJot

1. Data: 2003-12-08 14:07:49

Od: "Pablo" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Schmidt" <a...@s...krakow.neurosoft.net> napisał w
wiadomości news:br1uqb$27tg$1@news2.ipartners.pl...

> Napiecie po stronie wtórnej zależy tylko i wyłącznie od napięcia strony
> pierwotnej. Od obciazenia zależy prąd zarówno strony pierwotnej jak i
strony
> wtórnej.

A ciekawe co bedzie jak obciaze trafo mala impedancja albo jak bedzie on w
stanie jalowym. Haaaaa. Zwieram sobie wtorna strone trafo i nadal mam
napiecie na wyjsciu ( przez te pase sek. zanim zacznie sie wydobywac dymek).
:)))

1. Data: 2003-12-08 14:11:13

Od: "Pawel Schmidt" <a...@s...krakow.neurosoft.net> szukaj wiadomości tego autora

"PeJot" <P...@o...pl> wrote in message news:3FD480CF.20FD8931@o2.pl...
> Pawel Schmidt napisał(a):
>
>.
>
> Być może taka elektrotechnika obowiązuje w Labo______l______atorium
> Elektrotechniki AGH, ale w pozostałej części świata jest jakby inaczej.

Wydaje mi się, że wiem, jaka elektrotechnika obowiazuje w pozostałej cześci
swiata. Wiem też, że gdy na przykład na autotransformatorze zadam sobie
napięcie wyjściowe 100V to niezaleznie od obciażenia bedę na wyjsciu miał
100V, no chyba, że go zewre, to wtedy wywali mi bezpieczniki w szafie.
Transformator jest źródłem napięcia, więc zgodnie z definicją na swoich
zaciskach daje napięcie zadane przepisem.
Na wiekszosci transformatorów jest podawany przez producentów zakres mocy
obciązenia w jakich moze on byc stosowany. Ograniczenie dolne wynika z
nieliniowosci cewki z rdzeniem ferromagnetycznym. Ograniczenie górne ze
strat w uzwojeniach a konkretnie z pradu, jaki przez uzwojenia mozna
przepuścić - im wieksza moc przy stałym napięciu tym wiekszy prąd. Jesli
transformator wykazuje znaczne zmiany napięcia wyjściowego od obciążenia
przy zasilaniu znamionowym i przy dopuszczalnym przez producenta obciazeniu
to trzeba go oddać do sklepu (opisane przez przedmówcę 5% to stosunkowo
dużo). Mozna w tej sytuacji zastanowić się nad włączeniu w szereg dodatkowej
rezystancji ale to jest naprawianie skutków nie zaś przyczyny.
Pytanie do najbardziej zainteresowanego:
- Czy zmierzyłeś napięcie wyjściowe transformatora w stanie jałowym i w
stanie pracy (z podłączonymi halogenkami), jakie były wyniki pomiaru ?

Pozdrawiam

P.

1. Data: 2003-12-08 14:14:50

Od: "Pawel Schmidt" <a...@s...krakow.neurosoft.net> szukaj wiadomości tego autora

"Pablo" <d...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> stanie jalowym. Haaaaa. Zwieram sobie wtorna strone trafo i nadal mam
> napiecie na wyjsciu ( przez te pase sek. zanim zacznie sie wydobywac

... spowodowany przepływem prądu zwarciowego przez transformator no i
oczywiście uzwojenia transformatora szlag trafi. Transformator dopuszcza
pomiarowy stan zwarcia - np do pomiaru strat w miedzi - przy znamionowym
pradzie strony pierwotnej, ale wtedy napięcie zasilania również jest
obniżone. A w stanie jałowym przy zasilaniu znamionowym jak najbardziej na
wyjsciu powinno byc napięcie znamionowe wynikające z przekładni napięciowej
transformatora.

P.

sprzątanie,mycie okien
SPRZEDAM DWIE DZIAŁKI BUDOWLANE w miejscowości Marki pod Warszawą,
Pisać załacznik do umowy na roboty?
Wypożyczalnia elektronarzędzi
{STAROĆ} Lodówka marki WSK-Mielec