Re: trafo i ściemniacz

From: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: trafo i ściemniacz
Date: Mon, 8 Dec 2003 12:55:47 +0100

Nie bardzo, bo trafo przy mniejszym obciążeniu daje napięcie większe niż
znamionowe i tego właśnie się obawiam. Jeśli chciałbym zostawić żarówki 20W,
które są razem z oprawami, to mam 120 W obciążenia i 250 W moc nominalna
transformatora, a to jest połowa obciążenia i napięcie wtórne będzie wyższe
niż nominalne. Niestety nie miałem możliwości testować jak taka podwyżka
napięcia wpłynie na żywotność halogenów, a z tego co czytam napięcie wyższe
o 5% od 12 V skraca żywotność halogenka o 50%. I tego właśnie się obawiam
(słusznie, czy niesłusznie - nie wiem)