Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinterne
t.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Paula" <p...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: uzasadnienie pewnego przepisu
Date: Sat, 30 Jul 2005 19:15:39 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 30
Message-ID: <dcgcl3$oe1$1@atlantis.news.tpi.pl>
References: <dce5fd$p5h$1@julia.coi.pw.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: pa231.ostrzeszow.sdi.tpnet.pl
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1122743779 25025 217.96.179.231 (30 Jul 2005 17:16:19
GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 30 Jul 2005 17:16:19 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
X-RFC2646: Format=Flowed; Response
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:326508
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Paweł Hańczur" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
news:dce5fd$p5h$1@julia.coi.pw.edu.pl...
> Witam
>
> Mam nadzieję, że zadaję pytanie na odpowiedniej grupie.
>
> W wiekszości przepisów transportowych (samochodowych, kolejowych) istnieje
> zapis o tzw. "warunkowym przejechaniu czerwonego światła".
> Np. jeśli jadąc samochodem chcemy skręcić w prawo na 'zieloną strzałkę',
> to najpierw bezwarunkowo musimy sie zatrzymać, następnie dopiero możemy
> ruszyć. W przepisach kolejowych (w uproszczeniu), także można przejechać
> czerwony semafor, natomiast najpierw trzeba wyhamować skład do 0km/h a
> następnie można jechać z jakąś tam minimalną prędkością.
>
> Czy jest jakieś psychologiczne uzasadnienie tego nakazu zupełnego
> zatrzymania się, bo 'na oko' takie coś zwiększa bezpieczeństwo w ruchu ale
> to 'na oko' mi nie wystarcza.
> Jeśli to NTG - proszę o podpowiedź gdzie tego uzasadnienia szukać.
Mnie zawsze mówili na kursie prawa jazdy, że gdy jest czerwone światło i
zielona strzałka do skrętu, to trzeba się bezwarunkowo zatrzymać w celu
ustąpienia pierwszeństwa pieszym :) (fakt, że gdy nie ma pieszych, to i tak
trzeba się zatrzymać, co jest może i trochę niepotrzebne). No i poza tym na
sygnalizatorze warunkowym przy skręcie w prawo należy ustąpić pojazdom
nadjeżdżającym z lewej, czyż nie? :) Więc chyba jednak ta konieczność
zatrzymania się przed sygnalizatorem ma swoje uzasadnienie :)
Nietoperek
|